Paragrafen

Paragraaf 9: Bedrijfsvoering

(Wettelijke) indicatoren

We verantwoorden in dit onderdeel de (wettelijke) indicatoren.

Wettelijke indicator(en)

Behaald
 2019

Behaald
 2020

Behaald
 2021

Beoogd
 2022

Behaald
2022

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

1.036

1.097

1.164

n.v.t.

1.243

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

12,7

11,7

11,8

n.v.t.

12,3

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

12,6

11,4

11,9

n.v.t.

12,2

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten externen)

13,4%

14,5%

15,1%

14,0%

15,2%

Overhead (% van de totale formatie)

10,7%

9,6%

10,2%

n.v.t.

10,2%

Apparaatskosten (kosten per inwoner): Er is sprake van een stijging van de apparaatskosten per inwoner. Dit is vrijwel volledig te verklaren door de hogere personeelskosten in 2022. Dit is ook terug te zien in de stijging van de bezetting indicator (van 11,8 naar 12,3 fte per 1.000 inwoners) en iets hogere procentuele inhuur.

Prestatie indicator(en)

Behaald  2019

Behaald
 2020

Behaald 2021

Beoogd 2022

Behaald
2022

% betalingen binnen wettelijke termijn

93%

94%

94%

92%

91%

% bezwaarprocedures afgehandeld binnen de wettelijke termijn

73%

72%

81%

85%

83%

% bezwaarschriften via informele weg

48%

43%

43%

40%

38%

% oninbare facturen sociale zekerheid (ten opzichte van totale vorderingen) *

69%

38%

50%

61%

64%

% oninbare facturen belastingen

2,20%

0,79%

1,8%

1,1%

0,5%

% oninbare facturen overig privaatrechtelijk

0,15%

0,18%

0,47%

0,18%

0,52%

% duurzame inkoop  (aanbestedingen >50.000 euro)

100%

100%

100%

100%

100%

% lokale inkoop (binnen gemeente Groningen) - inkoopwaarde besteed bij leveranciers binnen de gemeente ten opzichte van de totale inkoopwaarde

48,20%

40,10%

42%

45%

33%

% regionale inkoop

60,10%

55%

59%

70%

53%

percentage aanbestedingen waarin afspraken worden gemaakt over de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

45,00%

35%

23%

35,0%

26%

Aantal jaarlijks geregistreerde meldingen over (mogelijke) datalekken

159

164 

148

N.v.t.

211

Percentage melden  (mogelijke) datalekken binnen 72 uur

100%

100% 

100%

100%

50%

Instroom – aantal medewerkers in dienst

241

225

360

n.v.t.

461

Uitstroom – aantal medewerkers uit dienst

619

214

220

n.v.t.

246

Uitgaven persoonlijke ontwikkeling per medewerker x 1 euro

1.100

776 

1.232

n.v.t.

1.063

Ziekteverzuim

6,5%

6,01%

5,8%

6,0%

6,9%

Meldingsfrequentie

1,06

0,62

0,66

0,75

1,03

Aantal stagiairs en trainees

213

223

198

200

254

Interne mobiliteit - % medewerkers dat veranderd is van functie of afdeling ten opzichte van het totaal aantal medewerkers aan het begin van het jaar

3,0%

2,9%

2,8%

n.v.t.

3,0%

Aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geplaatst in een afspraakbaan

10

3

17

10

14

% vrouwen in leidinggevende posities

37,4%

39,74%

38%

n.v.t.

36,7%

% medewerkers onder 35 jaar

13,0%

12,74%

15,7%

n.v.t.

17,15%

Toelichting
Hieronder volgt een toelichting op een aantal van de indicatoren waar een afwijking is ten opzicht van het behaalde resultaat in 2021.

Inkoop: bijdrage aan duurzaamheid, sociaal inkopen, regionale economie en innovatie

Vanuit inkoop hebben we in 2022 invulling gegeven aan de uitvoering van de beleidsdoelen, hiermee geven we invulling aan maatschappelijk verantwoord inkopen. Voor Duurzaamheid zijn de beoogde doelen behaald. De groei die we verwacht hadden bij Sociaal Inkopen heeft zich niet doorgezet, wel is de behaalde realisatie tov 2021 met 3% gestegen. De toepassing van Social Return, een onderdeel van Sociaal Inkopen, is vanwege krapte op de arbeidsmarkt en de nasleep van Corona onder druk komen te staan. Voor Regionaal en Lokaal Inkopen is het behaalde percentage lager dan beoogd in de begroting. Dit komt onder andere door een aantal grote contracten welke Europees aanbesteed zijn en buiten de regionale inkoop vallen. Ten aanzien van innovatieve inkopen zijn we succesvol geweest, we hebben een aantal circulaire en klimaatadaptieve innovaties ontwikkeld welke we blijvend in kunnen zetten.

Aantal jaarlijks geregistreerde meldingen over (mogelijke) datalekken
Het aantal datalekken is afgelopen jaren redelijk stabiel. De ogenschijnlijke stijging in 2022 is het gevolg van een administratieve correctie. Incidenten die rechtstreeks door de Functionaris Gegevensbescherming binnen de e-Suite werden afgehandeld, volgden niet de registratie conform het formele datalekprotocol.

% Vrouwen in leidinggevende posities
De daling van 38% naar 36,7% vrouwen in leidinggevende posities wordt veroorzaakt door het verschil in instroom en uitstroom van vrouwelijke leidinggevenden. 38% van de ingestroomde leidinggevenden in 2022 was weliswaar vrouw. Echter van de uitstromende leidinggevenden was 41% vrouw, waardoor er per saldo in 2022 iets minder vrouwen leidinggevende waren in vergelijking met 2021.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16