Begrotingsoverschrijdingen
Deel | Actuele begroting lasten | Rekening lasten | Over-schrijding | Soort over-schrijding* | Toelichting > 500 duizend euro |
---|---|---|---|---|---|
01.1 Economie en Ruimte | 39.967 | 45.111 | 5.144 | 6 | In 2023 werd pas duidelijk wat het financiële gevolg is van de stellige uitspraak van de commissie BBV in 23 september 2022 t.a.v. de activa op de balans. Met deze stellige uitspraak is het noodzakelijk om het viaduct bij bedrijventerrein Westpoort op de balans af te waarderen, omdat wij hierbij dezelfde verwerkingswijze moeten hanteren als het Rijk. |
01.2 Mobiliteit | 37.988 | 38.860 | 872 | 6 | De overschrijding wordt met name veroorzaakt door het treffen van een verplichting voor de extra bijdrage aan Qbuzz ad 1,6 miljoen euro (raadsbrief november 2022). Daarnaast zijn er op dit deelprogramma een aantal voordelen in de lasten van afgerond 700 duizend euro waardoor er op dit deelprogramma een nadeel resteert van 872 duizend euro. |
03.1 Werk en inkomen | 317.248 | 318.885 | 1.637 | 3 | De overschrijding van de lasten worden gecompenseerd door directe baten. Vanuit het noodpakket energiekosten (in de raad vastgesteld op 2 november 2022) zijn middelen beschikbaar gesteld om aan huishoudens een energietoeslag toe te kennen. De aanvraagtermijn voor deze toeslag is verlengd naar 28 februari 2023. Aanvragen in 2023 m.b.t. de energietoeslag 2022 worden als verplichting opgenomen. |
04.2 College, raad, wijk | 67.278 | 73.885 | 6.427 | 3 | De overschrijding van de lasten worden gecompenseerd door directe baten. Het gaat hier om de volgende budgetoverschrijdingen waarvoor baten zijn ontvangen. |
04.3 Algemene inkomsten | 10.639 | 11.269 | 630 | 3 | De overschrijding betreft hogere rentelasten in verband met de stijging van de marktrente van onze leningen. Hier staan gerelateerde baten tegenover op de onderdelen aandelen/deelnemingen & treasury in hetzelfde beleidsveld en deelprogramma. |
04.4 Overhead en ondersteuning organisatie | 131.600 | 132.569 | 969 | 6 | De overschrijding wordt o.a. veroorzaakt door een incidentele last voor een dotatie aan de reorganisatievoorziening om de komende jaren aan de verplichtingen te kunnen voldoen. Daarnaast zijn de ICT lasten hoger dan begroot door aanpassingen van licenties en software, hogere onderhoudskosten en prijsstijgingen. Tenslotte is een toename van de verzekeringspremies in verband met een nieuwe aanbesteding per 2022. De verhoogde tarieven zijn in de begroting 2023 verwerkt en wordt dus de komende jaren rekening mee gehouden. |
* Indeling begrotingsoverschrijdingen (BBV kadernota rechtmatigheid):
3. Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.
6. Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belasting naheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.
NB: Kredietoverschrijdingen zijn opgenomen in overzicht 4 Investeringen .