Ontwikkelingen
Naam ontwikkeling | Omgevingswet |
---|---|
Programma | Divers |
Omschrijving | Na opnieuw uitstel treedt de Omgevingswet in werking op 1 januari 2024. Het is een wettelijke verplichting deze wet in te voeren. Voor de gemeente Groningen dienen er onder andere één omgevingsvisie, en één omgevingsplan te komen, waarin alle regels uit alle bestemmingsplannen, de bruidsschat van het Rijk en vele gemeentelijke verordeningen verwerkt dienen te worden. Daarnaast wordt de reikwijdte van de omgevingsvergunning verbreedt; meer onderwerpen zullen onder de noemer omgevingsvergunning komen te vallen. |
Actie | In de begroting 2022 is voor het programma Omgevingswet 1,133 miljoen euro opgenomen voor extra werkzaamheden op het gebied van digitalisering van het archief, verdere digitalisering van werkprocessen en werkzaamheden voor de totstandkoming van het omgevingsplan. Hierin is ook een budget voor de implementatie van de Wet kwaliteitsborging bouw meegenomen, inclusief de gevolgen voor de leges. |
Naam ontwikkeling | Wet kwaliteitsborging voor het bouwen |
Deelprogramma | 1.3 Wonen |
Omschrijving | De minister BZK heeft met de VNG een bestuursakkoord gesloten dat de start van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) gekoppeld wordt aan de invoering Omgevingswet. Tevens is onderdeel van het bestuursakkoord dat er voldoende proefprojecten uitgevoerd zijn. |
Actie | De consequenties voor de gemeente Groningen worden nader uitgewerkt in afstemming met het project Omgevingswet. In de aanvullende middelen voor de implementatie van de omgevingswet is ook een budget voor de implementatie van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen meegenomen. |
Naam ontwikkeling | Fauna |
Deelprogramma 2.1: | Kwaliteit Leefomgeving |
Omschrijving | Fauna (Eikenprocessierups) |
Actie | |
Naam ontwikkeling | Beheer en onderhoud na oplevering Zuidelijke Ringweg |
Deelprogramma 2.1: | Kwaliteit Leefomgeving |
Omschrijving | Naar aanleiding van de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg hebben we een aantal ontwikkelingen geconstateerd die invloed kunnen hebben op het beheer en onderhoud. |
Actie | Er hebben gesprekken plaatsgevonden met alle bij het project betrokken partijen. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en komen hierop terug. |
Naam ontwikkeling | Regelingenwoud |
Programma | 3. Vitaal en Sociaal |
Omschrijving | Voor mensen die moeilijk kunnen rondkomen of moeilijk mee kunnen doen, kennen wij een groot aantal regelingen dat hen (financieel) helpt. De voorwaarden en de eisen die we stellen aan bewijsstukken kennen verschillende procedures. Gevolg is dat inwoners door de regelingenbomen het regelingenbos niet zien. Hierdoor bestaat het risico dat inwoners die recht hebben op een regeling hier geen gebruik van maken. Dit kan leiden tot knelpunten op andere levensgebieden. We hebben een aantal maatregelen genomen om de eenvoud en toegankelijkheid van regels en voorzieningen te vergroten. |
Actie | Monitoring van uitgaven. |
Naam ontwikkeling | Loonkostensubsidie |
Deelprogramma | 3.1 Werk en inkomen |
Omschrijving | Tijdens de behandeling van de SZW begroting 2021 heeft de Tweede Kamer ingestemd met een motie waarin het kabinet is opgeroepen om de loonkostensubsidies (LKS) op basis van realisaties te financieren. Het doel van de motie was om extra werkplekken mogelijk te maken voor mensen die vallen binnen de doelgroep banenafspraak of mensen die beschut werk nodig hebben. De aangepaste financiering van LKS wordt met ingang van 2022 ingevoerd. Dit betekent dat het deelbudget LKS, dat nu nog wordt verdeeld met behulp van het verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet, op basis van realisaties wordt verdeeld. Hierbij wordt gekeken naar het aandeel van gemeenten in de totale uitgaven aan LKS in het voorgaande jaar. Dit aandeel is het aandeel in het macrobudget LKS in het komende begrotingsjaar. Het macro budget LKS wordt berekend op basis van de totale uitgaven in het voorgaande jaar vermeerderd met de jaarlijks verwachte oploop als gevolg van de toename van de doelgroep waarvoor LKS wordt ingezet. |
Actie | Monitoren van de gemeentelijke uitgaven aan LKS in relatie tot de macro-uitgaven t-1 en de verwachte jaarlijkse macro oploop. |
Naam ontwikkeling | Uitvoeringskosten inburgering |
Deelprogramma | 3.1 Werk en inkomen |
Omschrijving | De beschikbare middelen ter dekking van de uitvoeringskosten inburgering zijn gebaseerd op de huidige doelstelling statushouders. Mocht deze doelstelling worden verhoogd is het nog onzeker of daarvoor extra middelen beschikbaar zullen worden gesteld. |
Actie | Monitoren aantallen statushouders, uitvoeringskosten, aantal statushouders op onderwijsroute en kosten onderwijsroute. |
Naam ontwikkeling | Biomassa installatie Kardinge |
Deelprogramma | 3.4 Sport en bewegen |
Omschrijving | Landelijk wordt er een natuurvergunning gevraagd voor alle installaties groter dan 1 Mw (megawatt). De huidige installatie bij Kardinge < 1 Mw is in 2014 in bedrijf genomen. Op dat moment waren er geen normen voor de Nox uitstoot, echter eind 2015 zijn er normen gesteld, die in 2020 verder zijn aangescherpt. De geïnstalleerde installatie voldoet niet meer aan de huidige normen. Er is door de provincie een gedoogvergunning verleend. Eind 2022 dient er een vergunning te worden aangevraagd/verleend bij de provincie. |
Actie | Volgen ontwikkelingen en onderzoek. |
Naam ontwikkeling | Ventilatienorm sportaccommodaties |
Deelprogramma | 3.4 Sport en bewegen |
Omschrijving | Wettelijk moeten de sportaccommodaties qua ventilatie voldoen aan het Bouwbesluit. Nagenoeg alle sportpanden van de gemeente Groningen voldoen aan het Bouwbesluit. Echter bij een drietal panden dient er nog te worden voldaan aan het bouwbesluit. In het eerte kwartaal van 2023 is er een rapport beschikbaar met daarin de technische adviezen en maatregelen en (naar verwachting substantiele) kosten voor deze 3 gebouwen. Vervolgens zullen deze panden z.s.m. worden aangepast. |
Actie | Actuele ontwikkelingen volgen en melden. |
Naam ontwikkeling | Verduurzaming maatschappelijk vastgoed |
Deelprogramma | Diverse |
Omschrijving | De verduurzamingsopgave van het maatschappelijk vastgoed is een forse gemeentelijke (en landelijke opgave). De doelstelling zijn vastgelegd in de Klimaatwet is vastgelegd waarbij we in 2030 49% minder broeikasgassen moeten uitstoten en in 2050 95% minder ten opzichte van 1990. De tendens is dat deze doelstelling steeds verder aangescherpt worden om de opgave te versnellen. Europees is de ambitie inmiddels verhoogd naar 55% reductie in 2030 en Landelijk is de intentie dit verder te verhogen naar 60%. Om deze versnelling van de ambities mogelijk te maken is diverse wet- en regeling in ontwikkeling. |
Actie | Ontwikkeling regelgeving volgen en betrekken in het op te stellen gemeentelijke Uitvoerings- en investeringsprogramma Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed. |
Naam ontwikkeling | Verbeterprogramma beheer en onderhoud sportaccommodaties en sportcentrum Kardinge. |
Programma | 03.4.1 Sportieve infrastructuur |
Omschrijving | Het beheer en onderhoud van de sportaccommodaties is een taak van Sport050. Het vastgoedbedrijf voert een deel van het groot onderhoud uit in opdracht van Sport050. Dit werd decennia lang budget gestuurd uitgevoerd. Door de verplichting vanuit de financiële verordening om (conform NEN 2767 conditie 3) planning gestuurd te werken vanuit een financiële voorziening voor het onderhoud, is de werkwijze niet langer houdbaar. De huidige MJOP’s, het financiele kader en de organisatie zijn hier niet op ingericht. Inmiddels is na een aanbestedingstraject per 1 januari 2023 gestart met de inventarisatie van installaties en bouwdelen van alle sportaccommodaties/sportparken. Door conditiemeting en opnames ontstaat een actueel beeld van de staat van onderhoud, met het oogmerk om in 2023 een volledig en actueel Meerjarenonderhoudsprogramma (MJOP) tot stand te brengen. Met dit MJOP in de hand zal tevens het beheer en onderhoud proces voor de sportaccommodaties worden herijkt, van organisatie en financiën tot techniek. Conform planning zijn de nieuwe MJOP’s en de eindanalyse medio 2023 gereed. |
Actie | In de begroting 2023 is een jaarlijkse structurele aanvullende bijdrage van 625 duizend euro vanaf 2023 beschikbaar gesteld (waarvan 500 duizend euro voor aanvulling van de onderhoud- en beheerbudgetten). Eerder is een bandbreedte van 500 duizend euro tot 1 miljoen euro afgegeven voor aanvullend benodigd budget. In hoeverre de in de begroting 2023 toegevoegde middelen toereikend zijn wordt duidelijk na afronding van de MJOP’s en de eindanalyse medio 2023. |
Naam ontwikkeling | Omzet iederz |
Programma | 3.1.1 Werk en activering |
Omschrijving | We zien momenteel dat de volumes van onze vaste opdrachtgevers deels wegvallen en ook lager worden. Dit is een beeld wat ook door onze collega SW bedrijven wordt herkend. Ter vervanging vinden we nieuwe opdrachten, echter zijn deze vooralsnog qua volume kleiner, met kleinere opbrengsten en veelal tijdelijk van aard. Het behalen van de begrote omzet is hiermee een grotere uitdaging dan eerdere jaren. |
Actie | We monitoren wekelijks de ontwikkelingen van de omzet en het effect van de extra inspanningen die we hier op plegen. De werving van de accountmanager van iederz maakt daar deel van uit, deze wordt op zo kort mogelijk termijn geëffectueerd. Verbreding van werksoorsten is hierbij een structureel speerpunt binnen de lopende en komende acquisitie van iederz. |
Naam ontwikkeling | Atletiekbaan |
Programma | 3.4 Sport en bewegen |
Omschrijving | De atletiekbaan in het stadspark blijkt na keuring in slechte staat te verkeren. De kunststof rondbaan is dusdanig slecht dat het advies is om deze in 2024 te renoveren (o.a.toplaag vervangen). Ook de kogelslingerkooi voldoet niet aan de eisen van KNAU. Hiervoor hebben we dispensatie tot 2024. Daarna zal de KNAU geen goedkeuring meer afgeven. De afschrijving van de baan is feitelijk in 2027. Doordat wij eerder moeten overgaan tot vervanging ontstaat er een nadeel ter hoogte van de boekwaarde (€ 195.459 peildatum 1 april 2024) op het moment van vervanging in 2024. |
Actie | We onderzoeken of een renovatie de levensduur kan verlengen en vervanging kan uitstellen. Echter beide scenario's vergen extra middelen. Hiervoor zal bij de begroting 2024 een knelpunt worden ingediend. |
Naam ontwikkeling | Baggeren van sloten sportparken |
Programma | 3.4 Sport en bewegen |
Omschrijving | De afdeling Stadsingenieurs zijn bezig met onderzoek naar de mogelijke vervuiling van slib in sloten. Ook sloten rondom sportparken. Er bestaat een kans dat bij geconstateerde vervuiling de sloten uitgebaggerd dienen te worden rondom de sportparken. Indien er gebaggerd dient te worden gaat dit gepaard met substantiële kosten welke voor Sport050 zullen zijn. De hoogte van de kosten kunnen pas worden bepaald als het onderzoek per sportpark is afgerond. Gezien de hoeveelheid sportparken en sloten zal een gefaseerde aanpak noodzakelijk zijn. |
Actie | Volgen en rapporteren. Zodra de financiële consequenties bekend zijn, bezien hoeveel aanvullende middelen nodig zijn (knelpunt). |
Naam ontwikkeling | Volumestijging in relatie tot dienstverleningsbudgetten |
Programma | 3. Vitaal en sociaal |
Omschrijving | Gemeenten ontvangen een deel van de dienstverleningsbudgetten voor re-integratie via de algemene uitkering (AU) van het gemeentefonds (GF): Voor de klassieke doelgroep geldt dat het volume van tijd tot tijd varieert en vooral meebeweegt op de golven van de conjunctuur. Daarnaast is het volume afhankelijk van Rijksbeleid (bijvoorbeeld P-wet, WW, pensioenen en asiel) en de gemeentelijke beleid- en uitvoeringspraktijk. Op dit moment bevindt het aantal uitkeringen zich, met name door de lage werkloosheid en de krappe arbeidsmarkt, op een historisch laag volume. De middelen die via het GF beschikbaar komen, verhouden zich goed tot dit volume en de directie Werk & Participatie kan een intensieve dienstverlening aanbieden aan een grote groep inwoners zonder werk. Wanneer de Nederlandse economie in een recessie terechtkomt en de werkloosheid stijgt dan zal ook het aantal inwoners met een uitkering toenemen. De middelen om mensen te begeleiden richting werk of werkfit te houden nemen niet automatisch toe en dat betekent dat er binnen de beschikbare middelen een afweging moet worden gemaakt welke mensen wel/(tijdelijk) niet worden ondersteund. Wanneer het onwenselijk is om dienstverlening aan inwoners (tijdelijk) op te schorten dan moet vanuit de algemene middelen aanvullend dienstverleningsbudget beschikbaar worden gesteld. Gelet op de krappe arbeidsmarkt lijkt het risico klein dat op korte termijn de werkloosheid sterk gaat toenemen. Voor de langere termijn is het goed om dit risico te benoemen. Voor de nieuwe doelgroepen geldt dat de omvang de komende jaren autonoom gaat toenemen. |
Actie |