Risico's
Naam risico | Uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties (grondzaken/ grondexploitaties) |
---|---|
Deelprogramma | 1.1 en 1.3 Economie en werkgelegenheid en Wonen |
Omschrijving | Om de risico's die voortvloeien uit de grondexploitaties in uitleg- en binnenstedelijke ontwikkelingslocaties te kwantificeren wordt de risicoboxenmethode gehanteerd. Het risico op een plantekort kan voortvloeien uit vertraging in het uitgiftetempo van gronden, uitgifte van gronden tegen lagere grondprijzen dan in de exploitatiebegroting is voorzien, aanbesteding van civieltechnische werken, vertraging in het tempo van realisering, etc. |
Vervolg omschrijving | Nadere toelichting |
Risicobedrag 2023 | 63,3 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 62,3 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 61,9 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 66,7 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2004 |
Actie | Binnen de grondexploitatie wordt gestuurd op de beheersing van de risico’s. De risico’s en het effect op het weerstandsvermogen van nieuwe (grote) projecten maken we afzonderlijk inzichtelijk. |
Naam risico | Parkeerbedrijf |
---|---|
Deelprogramma | 1.2 Mobiliteit |
Omschrijving | Voor het bepalen van het risico van het parkeerbedrijf wordt een risicoanalyse uitgevoerd voor de onderdelen: rente, opbrengsten en kosten, bezettingsgraad parkeergarages en straatparkeren. |
Risicobedrag 2023 | 3,299 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 3,473 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 3,648 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 3,823 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Al jaren in de P&C-documenten |
Actie | Wij zullen jaarlijks het benodigde weerstandsvermogen opnieuw berekenen. |
Naam risico | Verkeer- en vervoersprojecten |
---|---|
Deelprogramma | 1.2 Mobiliteit |
Omschrijving | Risico's bij verkeer- en vervoersprojecten hebben voornamelijk betrekking op de hoogte van de investeringskosten. Vooraf worden deze risico's zover mogelijk teruggebracht en beheerst door voor de start van uitvoering zoveel mogelijk uitgewerkte ontwerpen en kostenramingen beschikbaar te hebben. |
Risicobedrag 2023 | nul |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | nul |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | nul |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | nul |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2017 |
Actie |
Naam risico | Gemeentelijk aandeel risicoproject Warmtestad BV |
---|---|
Deelprogramma | 1.3 Wonen |
Omschrijving | WarmteStad heeft op dit moment 2 typen activiteiten: |
1. Warmtenet Noordwest | |
2. WKO-programma en risicoprofiel WarmteStad werkt stap voor stap het WKO programma uit. Op 19 februari 2015 is 750 duizend euro rekening-courant ter beschikking gesteld voor WKO Europapark. Risicoprofiel rekening-courant WKO is 8%, een bedrag van 60 duizend (er is een bestemmingsreserve gevormd van 57 duizend euro). Voor het financieel meerjarenplan (FMJP) 2017-2021 heeft de gemeente besloten 3,875 miljoen euro aan leningen te verstrekken. Op 31 mei 2017 is 2 miljoen euro voor jaarschijf 2017 ter beschikking gesteld. Het WKO-programma draait op een bewezen techniek en al bestaande bronnen. Het risicoprofiel is 8%, een bedrag van 160 duizend euro. In september 2018 is de resterende 1,875 miljoen euro (2018 – 2021) beschikbaar gesteld. Het weerstandsvermogen is 150 duizend euro (8%). Van het resterende bedrag van 1,875 miljoen is inmiddels, in 2019, 0,5 miljoen euro uitbetaald. In juli 2022 is door het college en de raad een besluit genomen over de herfinanciering van de WKO activiteiten van WarmteStad. De herfinanciering ziet er als volgt uit: | |
Risicobedrag 2023 | 1,814 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 1,814 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 1,814 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 1,814 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2017 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken. |
Naam risico | Risico's bodemsanering |
---|---|
Deelprogramma | 2.1 Kwaliteit Leefomgeving |
Omschrijving | In het convenant ‘bodemontwikkelingsbeleid en spoedlocaties’ is afgesproken dat in 2015 alle bodemverontreinigingen die een risico voor de mens vormen (humane spoedlocaties) gesaneerd of beheerst zijn. Daarnaast is afgesproken dat bodemverontreinigingen die onaanvaardbare risico’s bevatten voor het ecosysteem en/of bijdragen aan de verspreiding van de verontreiniging (de overige spoedlocaties), ook zoveel mogelijk gesaneerd of beheerst zijn in 2020. In de gemeente zijn vanaf 2018 alle spoedlocaties beheerst (sanering of monitoring loopt) of gesaneerd. Een aantal spoedlocaties waar de sanering nog loopt zijn niet in eigendom van de gemeente. Wanneer een derde om welke reden dan ook de verantwoordelijkheid van de sanering niet kan nakomen, is de gemeente als bevoegd gezag verplicht een lopende spoedsanering tot een goed einde te brengen (risico 1a). De beoordeling of een mogelijk verontreinigde locatie een spoedlocatie is, hebben we conform de landelijke richtlijnen uitgevoerd. Bij een beperkt aantal locaties (met name benzine service stations) is de beoordeling gebaseerd op zeer beperkte info. Mocht hier wel iets aan de hand zijn dan is het mogelijk dat we als gemeente aanvullend risico-onderzoek en eventuele risico-maatregelen moeten treffen (risico 1b). In het gebied met zandgrond en waterwinning (Haren e.o.) zou er sneller sprake kunnen zijn van een risico door een bodemverontreiniging. |
Los van de spoedlocaties kunnen zich nieuwe situaties aandienen waarbij sprake is van risico's (schadeclaims, saneringen, onrust omwonende en randvoorwaarden bodem). In het geval deze situaties zich aandienen moeten we middelen beschikbaar stellen voor aanvullend (risico) onderzoek, eventuele tijdelijke beheermaatregelen en op iets langere termijn voor een definitieve oplossing zorgen. De voormalige vuilstort Woltersum is hier een voorbeeld van (locatie is in 2021 gesaneerd). Voor het bepalen van het risico houden we rekening met kosten voor onderzoek en (tijdelijke) beheersmaatregelen. | |
Naast risico’s veroorzaakt door aantreffen bodemverontreiniging is er ook een risico op onze apparaatskosten voor uitvoering wettelijke taken voortkomend uit Wet bodembescherming/Omgevingswet. Het Convenant Bodem en Ondergrond 2015-2020 is inmiddels afgelopen. Voor 2023 en verder zijn afspraken gemaakt met het rijk. De rijksbijdrage in 2023 is gelijk aan 2021. De decentrale uitkering die de gemeente Groningen ontvangt is 480 duizend euro + 69 duizend euro vanwege de herindeling Haren/TenBoer. Dat is lager dan de benodigde ingeschatte 799 duizend euro. De verwachting is niet dat dit bedrag door het Rijk nog wordt aangevuld (in 2022 heeft Groningen zelfs maar 410.000,- ontvangen, waarom dit minder is wordt onderzocht). Voor 2023 en verder dient voor het uitvoeren van de wettelijke taken een bijdrage van 250.000,- uit concernmiddelen plaats te vinden. Dit is voor 2023 en verder nog niet gebeurd. | |
Tot slot is er een risico op het niet (voldoende) dekkend krijgen van de kosten die we de komende jaren extra moeten maken om voorbereid te zijn op de Omgevingswet, de aanpak van Zeer Zorgelijke Stoffen (ZZS) in het milieu, verdere kennisontwikkeling en de landelijke ambitie om water en bodem sturend te maken bij ontwikkelingen. Voor deze buitenproportionele opgaven, betreffende lokale verontreinigingssituaties en andere bodemopgaven die een gerichte aanpak vereisen die vanuit bodemkwaliteitsbeleid onaanvaardbare risico’s opleveren of dreigende stagnatie opleveren van maatschappelijke noodzakelijke ontwikkelingen is beperkt jaarlijks rijksgeld beschikbaar. Voor de dekking van deze kosten dient in 2023 tweemaal een SPUK aanvraag ingediend te worden (SPUK: Specifieke Uitkering). Te weten één voor 2023 en één voor 2024 – 2028. Het risico bestaat dat er onvoldoende rijksmiddelen beschikbaar zijn/toegekend worden om de benodigde extra werkzaamheden uit te voeren. | |
Risicobedrag 2023 | 2,4 miljoen euro structureel |
Kans 2023 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2024 | 2,4 miljoen euro structureel |
Kans 2024 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2025 | 2,4 miljoen euro structureel |
Kans 2025 | Diverse kansen |
Risicobedrag 2026 | 2,4 miljoen euro structureel |
Kans 2026 | Diverse kansen |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2001 |
Actie | We monitoren voortdurend de stand van zaken. |
Naam risico | Tekort OV-Bureau Groningen Drenthe |
---|---|
Deelprogramma | 1.2 Mobiliteit |
Omschrijving | De gemeente Groningen neemt voor 21% risicodragend deel in het OV-Bureau Groningen Drenthe (zie ook de paragraaf Verbonden Partijen). De andere deelnemers, de provincies Groningen en Drenthe, dragen respectievelijk 44% en 35% van het risico. |
Risicobedrag 2023 | 0 |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2024 | 998 duizend euro (4,75 miljoen euro x 21%) |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2025 | 998 duizend euro (4,75 miljoen euro x 21%) |
Kans 2026 | 50% |
Risicobedrag 2026 | 998 duizend euro (4,75 miljoen euro x 21%) |
Kans 2027 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2021 |
Actie | We volgen samen met het OV-Bureau de ontwikkelingen rondom zowel kosten als opbrengsten (o.a. reizigersaantallen en de beschikbaarheidsvergoeding) en wat dit betekent voor de financiële resultaten van het OV-Bureau. |
Naam risico | Agiostorting BV Suikerzijde |
---|---|
Deelprogramma | 1.3 Wonen |
Omschrijving | We hanteren het uitgangspunt dat als we een gebiedsontwikkeling vormgeven in een aparte entiteit (lees BV) de BV zelf in staat moet zijn om de eigen risico’s binnen de grondexploitatie hetzij de beschikbare middelen voor de betreffende gebiedsontwikkeling op te vangen. Zelf binnen de eigen grondexploitatie opvangen betekent dat de BV over voldoende buffers moet beschikken. Deze buffers kunnen bestaan uit eigen vermogen, een verwacht batig saldo van de grondexploitatie (contante waarde van de verwachte winst op eindwaarde) of aanwijsbare buffers in ramingen. De beschikbare middelen voor de gebiedsontwikkelingen zijn de middelen die binnen het SIF zijn gereserveerd of bestemmingsreserves voor de betreffende gebiedsontwikkeling. Door de gebiedsontwikkeling in een BV te beleggen verlegt de gemeente een groot deel van de risico’s naar deze aparte entiteit. Op het moment dat de gemeente hetzij eigen, hetzij vreemd vermogen verstrekt aan de BV, loopt de gemeente het risico dat de verstrekte middelen niet terugbetaald kunnen worden. Voor de afdekking van dit risico moet de gemeente inschatten in welke mate er een risicoreservering in het gemeentelijk weerstandsvermogen noodzakelijk is. |
Risicobedrag 2023 | 15 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 15 miljoen euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 15 miljoen euro |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 15 miljoen euro |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | incidenteel |
1e signaleringsmoment | 2023 |
Actie | We gaan de incidentele vrijval van de structureel beschikbare middelen voor Suikerzijde toevoegen aan een aparte reserve Suikerzijde. Deze reserve tellen we mee met het beschikbaar weerstandsvermogen. |
Naam risico | Sociaal domein |
---|---|
Deelprogramma | 3.3 Welzijn gezondheid en zorg |
Omschrijving | Met de decentralisatie in 2015 hebben gemeenten een grote verantwoordelijkheden gekregen. De bijbehorende budgetten die over zijn gegaan naar gemeenten schieten echter tekort. De zorgkosten budgetten staan onder druk en daarom zijn op begroting- en rekeningbasis tekorten vaak aangevuld. Met ingang van 2022 heeft het Rijk de budgetten voor jeugdhulp aangevuld. Deze aanvulling wordt de komende jaren grotendeels afgebouwd in verband met maatregelen die opgenomen worden in de Hervormingsagenda Jeugd. |
Risicobedrag 2023 | 10,0 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 10,4 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 10,6 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 15,2 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 1 maart 2014 |
Actie | Wij hebben de laatste jaren maatregelen genomen om te zorgen dat de zorgkosten beter in control komen. Hierbij hebben we nadrukkelijk een koppeling gelegd tussen beleid, inkoop, uitvoering en geld. |
Naam risico | Exploitatie Groninger Forum |
---|---|
Deelprogramma | 03.5 Cultuur |
Omschrijving | Het Forum Groningen (verder Forum) is eind 2019 geopend. Voor de exploitatietekorten en aanloopkosten in de eerste 5 jaar (2020-2024) was een bedrag van 3,3 miljoen euro beschikbaar. Dit bedrag was opgebouwd uit 2,3 miljoen euro uit de AR en 1 miljoen euro uit de GREX Oostwand. In de eindcalculatie bouw- en grondexploitatie Grote Markt oostzijde is het bedrag dat voor de risico voorziening exploitatie Forum gereserveerd was verlaagd naar 300 duizend euro. In 2020 is een bedrag van 590 duizend euro aan deze reserve onttrokken. 300 duizend euro voor de cofinanciering van de coronaondersteuning van het Filmfonds en 290 duizend euro voor het exploitatietekort over 2020. Voor 2021 heeft Forum Groningen geen beroep gedaan op deze middelen omdat er door ontvangen coronasteun en lagere kosten een positief resultaat geboekt werd. |
Risicobedrag 2023 | PM |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | PM |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2014 |
Actie | Door middel van voortgangsgesprekken en rapportages wordt de realisatie van de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Huisvesting LVV doelgroep |
---|---|
Deelprogramma | 3.3 Welzijn, gezondheid en zorg |
Omschrijving | De gemeente Groningen fungeert als opdracht- en subsidiegever voor de opvang en begeleiding van vreemdelingen zonder recht op opvang of verblijf. De doelgroep werd gehuisvest in het voormalig formule 1 hotel. Deze huisvesting is echter niet langer beschikbaar omdat het pand niet meer aan de brandveiligheidseisen voldoet. |
Risicobedrag 2023 | 0,4 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 7,8 miljoen euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 7,5 miljoen euro |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 7,3 miljoen euro |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2020 |
Actie | Overleg met het Rijk over het vervolg na de pilot. Daarnaast kan het risico worden beperkt door alternatieve huur in de units toe te staan als de LVV eerder stopt. |
Naam risico | Verzelfstandiging Centrum voor Kunst en Cultuur (CKC) Haren |
---|---|
Deelprogramma | 03.5.2 Cultuur beleven |
Omschrijving | Het Centrum voor Kunst en Cultuur (CKC) Haren zal in 2023 worden verzelfstandigd. Bij het besluit tot verzelfstandiging is het uitgangspunt geformuleerd dat de basisfinanciering voor deze en de volgende cultuurnotaperiode (dus t/m 2028) is gegarandeerd. Voor de frictiekosten behorende bij de verzelfstandiging zijn bij de begroting 2023 extra middelen ter hoogte van 265 duizend euro beschikbaar gesteld. Er bestaat een risico dat hier bovenop sprake is van onvoorziene exploitatietekorten en/of aanvullende aanloopkosten. Voor de eerste vier jaar (2023-2026) nemen we hiervoor een risico op van jaarlijks 50 duizend euro. Na de periode van 4 jaar verwachten we dat het CKC goed zicht heeft op de structurele exploitatie met voldoende mogelijkheden om zelf (bij) te kunnen sturen. |
Risicobedrag 2023 | € 50.000 |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | € 50.000 |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | € 50.000 |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2026 | € 50.000 |
Kans 2026 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2022 |
Actie | Door middel van voortgangsgesprekken en rapportages wordt de realisatie van de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Garantstelling bevrijdingsfestival 2023 |
---|---|
Deelprogramma | 03.5.1 Culturele infrastructuur |
Omschrijving | Bij wijze van uitzondering is voor de editie van 2023 eenmalig een garantie af gegeven aan het bevrijdingsfestival Groningen om tekorten tot maximaal € 150.000,- te dekken indien het slecht weer scenario waarheid wordt. Uw raad is hierover geïnformeerd via de dagmail van 21 februari 2023 en het raadsvoorstel van 8 maart 2023 met kenmerk 78464-2023. |
Risicobedrag 2023 | € 150.000 |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | € 0 |
Kans 2024 | 0% |
Risicobedrag 2025 | € 0 |
Kans 2025 | 0% |
Risicobedrag 2026 | € 0 |
Kans 2026 | 0% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Rekening 2022 |
Actie | Door middel van voortgangsgesprekken en rapportages wordt de realisatie van de exploitatie gevolgd. |
Naam risico | Financiering uitvoering wet BUIG |
---|---|
Deelprogramma | 3.1 Werk en Inkomen |
Omschrijving | Naar aanleiding van de bekendmaking van het voorlopig budget BUIG 2023 is in oktober 2022 in een collegebrief een geactualiseerd saldo BUIG gepresenteerd. Door ontwikkelingen in het wettelijk minimumloon en ons aandeel in het macrobudget en uitgavenaandeel is er per saldo sprake van een licht positief effect van ongeveer 0,2 miljoen euro per jaar (zie voor een nadere toelichting de collegebrief met kenmerk 550467-2022). Dit geactualiseerde saldo wordt meegenomen bij de ontwerpbegroting 2024. |
Risicobedrag 2023 | 1,1 miljoen |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 1,7 miljoen |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 2,2 miljoen |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 2,2 miljoen |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | VGR 2014-2 en Begroting 2015. |
Actie | Optimaliseren van de sturing op uitvoering van het werkprogramma. |
Naam risico | Energietoeslag aan studenten |
---|---|
Deelprogramma | 3.1. Werk en Inkomen |
Omschrijving | In de richtlijnen die door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Vereniging Nederlandse Gemeenten zijn opgesteld voor de energietoeslag 2022 zijn studenten uitgesloten en ook in de financiering van gemeenten is geen rekening gehouden met deze groep. De gemeente Groningen heeft de richtlijn gevolgd en studenten uitgesloten. |
Risicobedrag 2023 | PM |
Kans 2023 | PM |
Risicobedrag 2024 | N.v.t. |
Kans 2024 | N.v.t. |
Risicobedrag 2025 | N.v.t. |
Kans 2025 | N.v.t. |
Risicobedrag 2026 | N.v.t. |
Kans 2026 | N.v.t. |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2022 |
Actie |
Naam risico | Energieprijsstijging |
---|---|
Deelprogramma | 3.1 Wonen |
Omschrijving | Wij willen u informeren over de mogelijke prijsstijging voor de energiekosten in relatie tot de huidige marktomstandigheden en de gevolgen die dit heeft voor de gemeente Groningen. Voor 2023 zijn de tarieven vastgelegd waarbij een energiebesparing is ingeboekt van 15% op het gasverbruik en 10% op het elektraverbruik. De praktijk moet uitwijzen of de doorgevoerde maatregelen deze reductie behalen. Daarnaast zijn de energiebelastingen per 2023 verhoogd en zijn de prijzen van warmtestad met 132% verhoogd. De netwerkkosten voor elektra zijn met gemiddeld 28% toegenomen, die voor gas met gemiddeld 20%. Deze effecten waren niet meegenomen in begroting 2023 omdat de begroting 2022 daarvoor als basis gebruikt is. Deze stijgingen maakt dat eerdere prognoses van een verwacht positief resultaat in 2023 onder druk komt te staan. De bedragen zijn uiterst indicatief gezien de mondiale ontwikkelingen en de bijbehorende prijsschommelingen in de markt. De volumes voor 2024 kunnen nog niet worden ingekocht omdat de aanbesteding gas en de contractverlening van elektra eerst afgerond moeten worden. Pas wanneer de energieleveranciers voor 2024 ev gecontracteerd zijn, kunnen de volumes worden ingekocht (vast geklikt) en weten we de feitelijke kosten voor 2024 e.v. Voor het opstellen van de begroting 2024-2027 gaan we vooralsnog uit van stijgende energiekosten in een scenario dat het midden houdt tussen de prijzen van november 2022 en die per begin februari 2023. Gezien de grote onzekerheid blijven we de prijsontwikkeling gedurende het begrotingsproces volgen. Na de zomer maken we in september een actuele inschatting ten aanzien van de prijsontwikkeling. Hierdoor kunnen we per 2024 een zo actueel mogelijke inschatting van de structurele energielasten opnemen in de begroting. Het risico dat de prijzen per 2025 stijgen naar het niveau van november 2022 schatten we in op 1,8 miljoen euro waarbij we ervan uitgaan dat hiervan 40% kan worden doorgelegd naar derden waardoor het netto risico 1 miljoen euro bedraagt met een kans van 50%. Dit risico nemen we structureel op. |
Risicobedrag 2023 | Incidenteel op te vangen met bestemmingsreserve |
Kans 2023 | - |
Risicobedrag 2024 | 0 |
Kans 2024 | - |
Risicobedrag 2025 | 1 miljoen euro |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2026 | 1 miljoen euro |
Kans 2026 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 2023-2024 |
Actie | Volgen ontwikkelingen op de energiemarkt en optimaliseren contractposities tbv inkoop elektriciteit en gas. De aanbesteding gas en de contractverlenging elektriciteit zo snel mogelijk afronden, dan kan er geklikt worden op een zo gunstig mogelijk moment. |
Naam risico | Opgaven Vastgoedbedrijf |
---|---|
Deelprogramma | Diverse |
Omschrijving | Het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Groningen heeft een gemiddelde leeftijd van meer dan 40 jaren. De leeftijd van de vastgoedvoorraad brengt voor de toekomst forse vernieuwing- verduurzaming- en moderniseringsopgaven met zich mee. Dit vraagt heldere koersbepaling op programmaniveau. Van een aantal programma’s is de koers al bepaald, dan wel wordt dit voorbereid. Het Scholenprogramma Gro Up is hiervan een voorbeeld en het Integraal Accommodatieplan Bewegingsonderwijs en Binnensport. Andere plannen waaraan gewerkt wordt zijn bijvoorbeeld het Accommodatieplan Welzijn (DMO), een Strategische huisvestingsvisie voor het Kernvastgoed (SSC/FSH) en een huisvestingsvisie voor de Wijkposten van Stadsbeheer. De projectmatige uitvoering van nieuw- en verbouw is belegd bij het Vastgoedbedrijf. De verduurzamingsambities- en normstellingen werken als katalysator voor de al forse opgave voortvloeiend uit de leeftijd van de gebouwen (levenscyclus vastgoed). Waar in het verleden een gebouw upgrade of modernisering nog strikt vanuit levensduurverlenging, functionaliteit of techniek kon worden benaderd, leidt de combinatie met de verduurzamingsopgave veelal tot een volledige nieuwbouw of renovatieopgave. |
Risicobedrag 2023 | PM |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | PM |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | PM |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | PM |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Specifieke uitkering stimulering Sport BTW (SPUK BTW) |
---|---|
Deelprogramma | 3.4 Sport en bewegen |
Omschrijving | Om sport en beweging te stimuleren konden gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die aan hen in rekening werd gebracht in aftrek brengen. Dit recht op aftrek is met ingang van 1 januari 2019 vervallen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten daarom jaarlijks een uitkering aanvragen ter compensatie van het btw-nadeel. |
Risicobedrag 2023 | 580 duizend euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 580 duizend euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 580 duizend euro |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 580 duizend euro |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2020 |
Actie | We hebben de financiële gevolgen van de wijziging aangeleverd bij het VNG. We volgen de ontwikkelingen op rijksniveau. |
Naam risico | Fiscale risico's |
---|---|
Deelprogramma | Alle |
Omschrijving | Vennootschapsbelasting (VPB). |
Risicobedrag 2023 | p.m. |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | p.m. |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | p.m. |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | p.m. |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Divers |
Actie |
Naam risico | Gemeentefonds |
---|---|
Deelprogramma | 04.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De hoogte van de algemene uitkering wordt bepaald door de omvang en verdeling van het gemeentefonds. De omvang is in ieder geval t/m 2025 gekoppeld aan de groei van de rijksbegroting. Het volumeaccres voor 2022 t/m 2025 is in overleg met het Rijk bevroren op de standen van de meicirculaire 2022. Daarmee wordt het accres alleen nog bijgesteld voor loon- en prijsontwikkelingen. Voor 2026 is in het regeerakkoord eenzijdig besloten een vast volumeaccres van 1 miljard euro beschikbaar te stellen voor gemeenten, provincies en het BTW compensatiefonds samen. Bij de septembercirculaire 2022 is nog eens 1 miljard beschikbaar gesteld. Ook dit accres wordt slechts bijgesteld voor loon- en prijsontwikkelingen. Het lage accres vanaf 2026 hangt samen met de voorgenomen verruiming/herziening van het belastinggebied van gemeenten en provincies. |
Risicobedrag 2023 | We hanteren het uitgangspunt dat specifieke kortingen (en uitzettingen) vanuit het rijk één op één met de sector worden verrekend. Voor het overige hanteren we een maximale omvang van het risico van 5% van de ingeschatte algemene uitkering. Het risico bedraagt maximaal 34,8 miljoen euro (naar boven of naar beneden). |
Kans 2023 | We gaan er vanuit dat de kans op een voordeel even groot is als de kans op een nadeel, hierdoor reserveren we hiervoor geen specifieke weerstandscapaciteit. |
Risicobedrag 2024 | Zie 2023 |
Kans 2024 | Zie 2023 |
Risicobedrag 2025 | Zie 2023 |
Kans 2025 | Zie 2023 |
Risicobedrag 2026 | Zie 2023 |
Kans 2026 | Zie 2023 |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | 1995 |
Actie | Forse afwijkingen worden zoveel mogelijk voorkomen en verkleind door het realistisch en stabiel ramen van de uitkeringen. |
Naam risico | Verstrekte leningen en garanties |
---|---|
Deelprogramma | Divers |
Omschrijving | Algemeen |
Leningen Euroborg | |
Lening Enexis | |
Lening Stichting Ebbingehof | |
Verstrekte garantie en leningen voormalige gemeente Haren | |
Verstrekte garantie Biblionet | |
De omvang van het (maximale) risico gerelateerd aan genoemde leningen en garanties waarvoor we weerstandsvermogen aanhouden bedraagt aan het begin van 2023 19,2 miljoen euro. Rekening houdend met de kansen van optreden houden we rekening met een risico in 2023 van 2,4 miljoen euro. Door aflossingen neemt dit in de jaren daarna met circa 0,1 miljoen euro per jaar af. | |
Risicobedrag 2023 | 2,4 miljoen euro |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 2,3 miljoen euro |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 2,2 miljoen euro |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 2,1 miljoen euro |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Incidenteel |
1e signaleringsmoment | rekening 2006 |
Actie | Met het aflossen van de leningen, loopt het risico jaarlijks terug. |
Naam risico | Renterisico |
---|---|
Deelprogramma | 4.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | De renteveronderstellingen voor de begroting zijn gebaseerd op de verwachte ontwikkeling van de rente. Bij het bepalen van deze rentevisie baseren wij ons onder andere op de informatie van een onafhankelijk bureau dat van dag tot dag marktinformatie en prognoses met betrekking tot de geld- en kapitaalmarkt verzamelt. In onze rentevisie, die wij verkort publiceren in de paragraaf Financiering in de begroting, kijken wij ongeveer een jaar vooruit. Het risico is dat de rentepercentages in werkelijkheid hoger liggen dan waar in de begroting rekening mee is gehouden en dat de rentelasten daardoor tegenvallen ten opzichte van de begroting. Dit komt dan tot uiting in de jaarrekening. Voor een uitvoerige toelichting op de specifieke ontwikkelingen in 2022 verwijzen wij naar de paragraaf Financiering. |
Risicobedrag 2023 | 0,9 miljoen euro |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | 4,5 miljoen euro |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2026 | 5,5 miljoen euro |
Kans 2026 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Doorlopend |
Actie | De renteresultaten worden jaarlijks toegelicht en inzichtelijk gemaakt in de rekening. In de voortgangsrapportages nemen wij verwachte voor- en nadelen op die het gevolg zijn van tussentijdse ontwikkelingen. |
Naam risico | Verzekeringen |
---|---|
Deelprogramma | 4.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien |
Omschrijving | Binnen de Gemeente Groningen zijn er een aantal risico's welke niet afgedekt zijn door verzekeringen. De kans op het zich voordoen van deze risico's is dermate klein maar de impact ervan kan groot zijn. De risico's welke hieronder vallen zijn fraude/berovingsrisico, milieuschade, cybercrime, computer en motorrijtuigen (Casco deel). |
Risicobedrag 2023 | p.m. |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | p.m. |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | p.m. |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | p.m. |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2021 |
Actie | Door het nemen van interne beheersingsmaatregelen worden de risico's beperkt. |
Naam risico | Voorziening wachtgelden en pensioen wethouders |
---|---|
Deelprogramma | 04.2.1 College en Raad |
Omschrijving | De voorziening voor de wachtgelden voor wethouders is moeilijk in te schatten. Dit is afhankelijk van de periode dat oud-wethouders recht hebben op wachtgeld, een nieuwe baan of de pensioengerechtigde leeftijd. Omdat er een nieuw college gevormd is, is het risico op een dotatie groter doordat één of meerdere wethouders kunnen aftreden. In de begroting is jaarlijks uitgegaan van 100 duizend euro dotatie aan de voorziening. |
Risicobedrag 2023 | pm |
Kans 2023 | 50% |
Risicobedrag 2024 | pm |
Kans 2024 | 50% |
Risicobedrag 2025 | pm |
Kans 2025 | 50% |
Risicobedrag 2026 | pm |
Kans 2026 | 50% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Nvt |
Actie | Nvt |
Naam risico | Bedrijfsrisico werkmaatschappijen (SPOT en Sport050) en Zakelijke dienstverlening (Stadsbeheer) |
---|---|
Deelprogramma | 2.1 en 3.4 Kwaliteit Leefomgeving /Sport en Bewegen/ Cultuur |
Omschrijving | We houden rekening met een risico bij de werkmaatschappijen Oosterpoort/ Stadsschouwburg (SPOT) en Sport050 en bij de zakelijke dienstverlening (Stadsbeheer). |
Risicobedrag 2023 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2023 | 25% |
Risicobedrag 2024 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2024 | 25% |
Risicobedrag 2025 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2025 | 25% |
Risicobedrag 2026 | 3,8 miljoen euro |
Kans 2026 | 25% |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | |
Actie |
Naam risico | Niet halen bezuinigingen |
---|---|
Deelprogramma | |
Omschrijving | Bij voorgaande en de huidige begroting zijn bezuinigingsmaatregelen vastgesteld. Niet alle voorgenomen bezuinigingen worden volledig en/of in het gewenste tempo gerealiseerd. We hebben elke nog niet gerealiseerde bezuinigingsmaatregel en nog te realiseren bezuinigingsmaatregel beoordeeld. Dit leidt tot een incidenteel risico van 3,9 miljoen euro in 2023 aflopend naar 3,7 miljoen euro vanaf 2026 en een structureel risico van 0,8 miljoen euro per 2023. Bij het bepalen van het risico is per maatregel rekening gehouden met de kans van optreden. Voor de bepaling van het benodigd weerstandsvermogen wordt de uitkomst daarom volledig (=100%) meegenomen. |
Risicobedrag 2023 | 3,9 miljoen euro incidenteel |
0,8 miljoen euro structureel | |
Kans 2023 | 100% |
Risicobedrag 2024 | 4,1 miljoen euro incidenteel |
0,8 miljoen euro structureel | |
Kans 2024 | 100% |
Risicobedrag 2025 | 3,9 miljoen euro incidenteel |
0,8 miljoen euro structureel | |
Kans 2025 | 100% |
Risicobedrag 2026 | 3,7 miljoen euro incidenteel |
0,8 miljoen euro structureel | |
Kans 2026 | 100% |
Structureel/Incidenteel | Structureel / Incidenteel |
1e signaleringsmoment | Begroting 2014 |
Actie | We sturen actief op realisatie van de maatregelen. |
Naam risico | Vervanging rioolpersleiding Aanpak Ring Zuid (ARZ) |
---|---|
Deelprogramma | Kwaliteit Leefomgeving |
Omschrijving | Langs het gehele traject van de ARZ ligt een belangrijke rioolpersleiding. Ten behoeve van de ARZ is deze rioolpersleiding grotendeels verlegd. Een gedeelte van deze persleiding (kruising onder A28) is niet verlegd. Door de werkzaamheden in het kader van de ARZ treden mogelijk zettingen (verzakkingen) op waardoor schade aan de verlegde en niet verlegde persleiding kan ontstaan. Vanuit het project zijn beperkte aanvullende maatregelen getroffen om de zettingen zoveel mogelijk te beperken en is een monitoringsplan opgesteld zodat ingrijpen mogelijk is als daar aanleiding toe is. Tijdens de werkzaamheden in het kader van ARZ is al een aantal keer de rioolpersleiding beschadigd, waardoor er herstelwerkzaamheden moesten worden uitgevoerd. Als een schade ontstaat aan de rioolpersleiding onder de kruising van de A28 dan zal reparatie daarvan leiden tot langdurige stremmingen. Er is weliswaar een monitoringssysteem aangebracht, maar dat neemt het risico niet weg dat een gedeelte van de leidingen na de oplevering van de Zuidelijke Ringweg mogelijk moet worden vervangen. We bereiden ons voor op mogelijke vervanging van de persleiding en treffen de juridische voorbereidingen in verband met (mogelijke) aansprakelijkheidsstelling. Een inschatting van het risicobedrag is derhalve op dit moment nog niet te geven. |
Risicobedrag 2023 | PM |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | PM |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | PM |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | PM |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2022 daarvoor als ontwikkeling opgenomen. |
Actie | Zie omschrijving. |
Naam risico | Prijsstijgingen |
---|---|
Deelprogramma | Alle |
Omschrijving | De laatste jaren zien we een forse marktdruk. Bij aanbestedingen zien we forse prijsstijgingen en tevens druk op de beschikbare capaciteit in de markt, wat zich ook vertaalt naar afname van inschrijvers. Dit leidt tot hogere inschrijfsommen en onzekerheden in de prijsvorming. De stijging van de kosten heeft impact op nieuwe investeringen en de kosten van beheer en onderhoud. Hogere investeringen leiden tot hogere kosten van rente en afschrijvingen en worden via het investeringskrediet verwerkt in de meerjarenraming. De hogere kosten beheer en onderhoud heeft structureel impact op de exploitatie. De energieprijsstijging is hier onderdeel van maar door de omvang hiervan als een apart risico opgenomen. Prijsstijging wordt in beginsel opgevangen door de nominale prijscompensatie. De nominale compensatie wordt over een verhouding van 80% loon en 20% prijs in een percentage bepaald op basis van een inschatting van het CPB voor de ontwikkeling van lonen (prijs overheidsconsumptie: beloning werknemers) en de ontwikkeling van prijzen (imoc). De verwachting is dat in 2023 meer inzicht wordt verkregen in de omvang van de netto prijsstijging en dat het effect zoveel als mogelijk meegenomen wordt bij het opstellen van de begroting 2024. |
Risicobedrag 2023 | PM |
Kans 2023 | |
Risicobedrag 2024 | PM |
Kans 2024 | |
Risicobedrag 2025 | PM |
Kans 2025 | |
Risicobedrag 2026 | PM |
Kans 2026 | |
Structureel/Incidenteel | Structureel |
1e signaleringsmoment | Jaarrekening 2022 daarvoor als ontwikkeling opgenomen. |
Actie | Monitoren van prijsontwikkelingen en betrekken bij het opstellen van de begroting. |