Paragrafen

Paragraaf 6: Verbonden partijen

OV-bureau Groningen Drenthe

Gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen Drenthe

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar busvervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit het ook in 2022 zijn werkzaamheden wil verrichten.

Relatie met deelprogramma

1.2. Mobiliteit

Deelnemende partijen

Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen.

Bestuurlijk belang

De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, drie uit ieder betrokken overheidsorgaan. De gemeente Groningen wordt hierin vertegenwoordigd door drie collegeleden.

Financieel belang

De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie.
In november 2022 is de raad per brief geïnformeerd over de financiële situatie van het OV-bureau Groningen Drenthe en de vervoerder Qbuzz. Toen is gemeld dat de vervoerder Qbuzz kampte met een tekort door extra gereden kilometers, ziekteverzuim en hogere brandstofkosten. Het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau acht het redelijk dat een deel van de extra kosten bij de vervoerder onvoorzien is en dat deze ten laste komen van het OV-bureau. In verband hiermee hebben we in deze  gemeentelijke jaarrekening rekening gehouden met (een voorziening voor) een aanvullende bijdrage aan het OV-bureau van 1,6 miljoen euro.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2022 was 21,2 miljoen euro en op 31 december 2022 24,2 miljoen euro. Het vreemd vermogen bedroeg op 1 januari 2022 18 miljoen euro en op 31 december 2022 31 miljoen euro.

Financieel resultaat

Het financieel resultaat over 2022 bedraagt 1,8 miljoen euro nadelig.

Financiële risico’s

Op 9 april 2019 heeft het algemeen bestuur OV-bureau de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022 vastgesteld. Het risicomanagement van het OV-bureau omvat verschillende elementen, die in hun samenhang worden toegepast.

De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt na vaststelling van de jaarrekening 2022 en de bestemming van het resultaat 16,1 miljoen euro. Hiermee is de weerstandscapaciteit ruim hoger dan de eerder vastgestelde ondergrens van 4,75 miljoen euro.
Vanuit de gedachte dat het weerstandsvermogen het doel heeft ten tijde van een crisis financiële risico’s op te vangen, is inzet van het weerstandsvermogen een van de oplossingsrichtingen om het meerjarig tekort zoals dat nu voorzien wordt, incidenteel te mitigeren. Daarmee zou het weerstandsvermogen van het OV-Bureau op termijn op nul uit kunnen komen.
Dit is als een risico in de paragraaf weerstandsvermogen van deze rekening opgenomen. Voor een toelichting zie aldaar.

Relevante beleidsinformatie

2022 was voor het OV een uitzonderlijk jaar. Het OV heeft nog altijd te maken met achterblijvende reizigersaantallen en reizigersinkomsten. Daarnaast had het OV te maken met stijgende energie- en brandstofprijzen en een hoog ziekteverzuim bij de vervoerder.

Corona heeft het reizigerspatroon veranderd. Doordeweeks blijven de reizigersaantallen meer achter dan in het weekend. Lange afstandsreizigers zijn sterker vertegenwoordigd dan korte afstandsreizigers. Ook is het gebruik van de hubtaxi (vraagafhankelijk vervoer) flink toegenomen.

Beleidsrisico

Daar waar doorstroming door toename van het verkeer en werkzaamheden meer onder druk komt te staan, leidt dit tot langere reistijden en gaat dit ten koste van de stiptheid. Dit heeft ook invloed op de kosten voor het openbaar vervoer.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16