Paragrafen

Paragraaf 6: Verbonden partijen

Publiek vervoer Groningen Drenthe

Publiek Vervoer Groningen Drenthe

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Assen

Doelstelling en openbaar belang

Groningen en Drenthe willen een optimaal vervoersnetwerk creëren, dat betaalbaar en toekomstbestendig is; waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. Zodat alle inwoners naar hun werk of school gaan en/of deel willen nemen aan het sociale leven en voor bezoekers aan onze provincies.

Relatie met deelprogramma

3.3 Welzijn, gezondheid en zorg

Deelnemende partijen

De gemeenten Groningen, Eemsdelta, Het Hogeland,  
Midden-Groningen, Oldambt, Pekela, Stadskanaal, Veendam, Westerkwartier, Westerwolde, Aa en Hunze, Assen,Borger-Odoorn, Coevorden, De Wolden, Emmen, Hoogeveen,Meppel, Midden-Drenthe, Noordenveld, Tynaarlo en Westerveld en het OV-Bureau Groningen Drenthe.

Bestuurlijk belang

Een collegelid is lid van het bestuur van Publiek Vervoer.

Financieel belang

De kosten van Publiek Vervoer worden gedragen door de deelnemende gemeenten in de provincie Groningen en Drenthe. De bijdrage van de gemeente Groningen is 115 duizend euro.

Vermogen

Het eigen vermogen op 1 januari 2022 was 165 duizend euro en op 31 december 2022 231 duizend euro. Het vreemd vermogen bedroeg op 1 januari 2022 191 duizend euro en op 31 december 2022 403 duizend euro.

Financieel resultaat

Het financieel resultaat over 2022 bedraagt 66 duizend euro.

Financiële risico’s

De organisatie van Publiek Vervoer en de bijdrage van de gemeente is relatief klein. Het risico zit met name in prijsstijgingen die onder andere worden bepaald door de NEA-index die van invloed zijn op de overeenkomsten met Publiek Vervoer.

Relevante beleidsinformatie

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer. Dit is onder meer het vervoer van mensen met een Wmo-indicatie, het vervoer van leerlingen die op grond van de gemeentelijke verordening hiervoor in aanmerking komen en in enkele gemeentes (waaronder Groningen) het Participatiewet vervoer.

Beleidsrisico

Geen.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16