Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per beleidsveld een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2022

Verschil

Lasten

01.2 Mobiliteit

34.582

34.651

35.524

-872

01.2.1 Vervoerswijzen

4.377

5.292

6.812

-1.520

01.2.2 Impact op de directe omgeving

18.012

17.912

16.948

964

01.2.3 Slim en duurzaam

12.193

11.448

11.763

-316

Totaal Lasten

34.582

34.651

35.524

-872

Baten

01.2 Mobiliteit

27.802

27.802

30.025

2.223

01.2.1 Vervoerswijzen

0

0

218

218

01.2.2 Impact op de directe omgeving

27.502

27.502

29.053

1.551

01.2.3 Slim en duurzaam

300

300

754

454

Totaal Baten

27.802

27.802

30.025

2.223

Totaal Saldo voor bestemming

6.780

6.850

5.499

1.351

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

390

3.337

3.337

0

Totaal onttrekkingen

0

320

320

0

Totaal saldo na bestemming

7.170

9.866

8.516

1.350

Financiële toelichting

1.2.1 Vervoerswijzen

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-1.520

218

-1.302

OV-bureau (N 1,6 miljoen euro)
In november 2022 is de raad per brief geïnformeerd over de financiële situatie van het OV-bureau Groningen Drenthe en de vervoerder Qbuzz. Toen is gemeld dat de vervoerder Qbuzz kampte met een tekort door extra gereden kilometers, ziekteverzuim  en hogere brandstofkosten. Het Dagelijks Bestuur van het OV-bureau acht het redelijk dat een deel van de extra kosten bij de vervoerder onvoorzien is en dat deze ten laste komen van het OV-bureau. Voor de gemeente Groningen als deelnemende partij betekent dit een extra bijdrage van 1,62 miljoen euro aan het OV-bureau.

Fietsparkeren (V 209 duizend euro)
Het voordeel wordt onder meer verklaard door de vrijstelling op de OZB voor de fietsenstallingen Nieuwe Markt en Grote Markt. Daarnaast hielden wij in de begroting rekening met de start van de afschrijving op de fietsenstalling Grote Markt in 2022. Echter dit project is in 2022 gereed gemeld, waardoor de afschrijving pas start in 2023.

Herstelagenda Groningen Vooruit (V 80 duizend euro)
De herstelagenda Groningen Vooruit is in 2021 tot stand gekomen om ondernemers binnen de sectoren die het meest getroffen zijn door de coronacrisis te helpen met een set aan maatregelen. Het budget betrof 3,5 miljoen euro.
Per 31 december 2022 zijn de meeste maatregelen succesvol uitgevoerd. Een aantal maatregelen is niet uitgevoerd omdat er (nog) geen invulling voor was of omdat er toch geen behoefte bleek te zijn door de onvoorspelbaarheid van de gevolgen van de coronacrisis. Dit resulteert in een restantbedrag per 31 december 2022 van ca. 1,3 miljoen euro.
In de begroting 2022 zijn de middelen voor de herstelagenda binnen diverse beleidsvelden opgenomen. Binnen dit beleidsveld zijn minder kosten gemaakt dan begroot voor de herstelagenda. Dit leidt tot een voordelig resultaat van 80 duizend euro.

SIF Plankosten ARZ (N 105 duizend euro)
De beschikbare middelen voor de plankosten van het project Zuidelijke Ringweg zijn eind 2022 volledig ingezet. De overschrijdende kosten van 105 duizend euro worden gedekt uit vrijval van het ringsparenbudget (zie ook de toelichting bij het beleidsveld 1.2.3 Slim en duurzaam).

Overige (V 134 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 134 duizend euro.

1.2.2 Impact op de directe omgeving

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

964

1.551

2.515

Parkeren (V 2,2 miljoen euro)
Baten (V 1,8 miljoen euro)
De hogere baten van 1,8 miljoen euro bestaan vooral uit gerealiseerde meeropbrengsten voor het straatparkeren (1,3 miljoen euro). Dit wordt verklaard door hogere tarieven, uitbreiding van het betaald parkeren en een hogere afname van dagaccounts.  
Bij de parkeergarages hebben we 0,5 miljoen euro meer opbrengsten gerealiseerd. Dit wordt volledig verklaard door de Forum-garage.

Lasten (V 0,4 miljoen euro)
De lagere lasten van ca. 0,4 miljoen euro worden vooral verklaard doordat de OZB-aanslag op het Forum in 2022 niet is opgelegd. In 2013 heeft het college besloten gedurende de grondexploitatieperiode van het project Grote Markt oostzijde/Forum de aanslagen OZB buiten invordering te stellen, voor zover het de eigendommen van de gemeente Groningen betreft. In 2022 was deze bouw- en grondexploitatie Grote Markt Oostzijde/Forum Groningen nog niet afgewikkeld.

Parkeerhandhaving (V 228 duizend euro)
Lasten (V 540 duizend euro)
In de begroting 2022 hebben we rekening gehouden met een capaciteitstoename voor parkeerhandhaving vanwege de uitbreiding van het aantal wijken met betaald parkeren. Dit door een tweede scanauto in gebruik te nemen en uitbreiding van de bijbehorende personele capaciteit.
Doordat de scanauto pas in december is aangeschaft is en de personele werving pas eind 2022 is afgerond, zijn de lasten 540 duizend euro lager.
Inmiddels is de tweede scanauto in gebruik genomen.

Baten (N 312 duizend euro)
Daarnaast blijkt dat het aantal opgelegde naheffingsaanslagen 9.000 hoger ligt dan het begrote aantal van 66.000. Echter het percentage oninbare naheffingsaanslagen parkeerbelasting is ook hoger dan geraamd. Per saldo leidt dit tot lagere baten van 312 duizend euro.
In de begroting 2023 hebben we het percentage oninbare naheffingsaanslagen parkeerbelasting naar boven bijgesteld op basis van de ervaringscijfers.

Overige (V 108 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 108 duizend euro.

1.2.3 Slim en duurzaam

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-316

454

138

Ringsparen (V 438 duizend euro)
In 2022 hebben we een deel van de beschikbare ringspaarmiddelen ingezet vanuit het SIF voor dekking van de plankosten Aanpak Ring Zuid. Dit betreft een bedrag van 105 duizend euro. In het beleidsveld 1.2.1 Vervoerswijzen verantwoorden we dit resultaat.

Ontsluitingsroute Meerstad (hogere lasten en baten van 330 duizend euro)
Voor de aanleg van de ontsluitingsroute Meerstad heeft de provincie Groningen een subsidie beschikbaar gesteld. Deze subsidie is via de gemeente Groningen doorgegeven aan Meerstad BV. Voor de verantwoording in de jaarrekening betekent dit dat zowel hogere lasten als hogere baten optreden. Per saldo een neutraal effect.

Overige (N 300 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een nadeel van 300 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16