Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld). In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022.

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Vervoerswijzen

Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetganger, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto, zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO2 uitstoot en een gezondere leefomgeving

  • Samen met de provincies Groningen en Drenthe hebben we in 2022 grote stappen gemaakt ten aanzien van de regionale doorfietsroutes. We deden onderzoek naar de aanlanding van de route van/naar Leek ter hoogte van de Roderwolderdijk nabij Hoogkerk, hebben verder gewerkt aan het ontwerp voor de route naar Assen tussen P+R Haren en de Oosterbroeksebrug en de aanbesteding van de nieuwe fietsbrug over de Noordelijke Ringweg heeft plaatsgevonden. De Doorfietsroute Winsum-Groningen tussen de Walfridusbrug en Sauwerd is in 2022 in gebruik genomen. Voor de Doorfietsroute Haren-Zuidlaren zijn we begonnen met het verkennen van mogelijke tracés;
  • In 2022 zijn we begonnen met de voorbereidingen (onder andere vergunningen en archeologisch onderzoek) voor de aanleg van de Suikerzijderoute langs het Hoendiep;
  • In 2022 is het fietspad Sleedoornpad in Selwerd verbreed, zijn we begonnen met de technische uitwerking en voorbereiding voor de herinrichting van de Kerklaan als fietsstraat evenals voor het fietspad langs de Rijksstraatweg tussen Haren en Glimmen en de aanleg van een nieuw fietspad langs de Woldjerweg (N865) tussen Ten Post en Schildwolde. Ook is het ontwerp vastgesteld voor de herinrichting van de Peizerweg inclusief het verbeteren van de aanwezige fietsinfrastructuur. Tevens is gewerkt aan het voorlopig ontwerp voor de fietsroute langs de zuidoostzijde van de Euroborg;
  • Net als in voorgaande jaren is 050 Fietsstad ook in 2022 ingezet voor communicatie en promotiecampagnes. Zo hebben we de nieuwe fietsenstalling Grote Markt, die begin 2022 werd geopend, gepromoot. Daarnaast zijn het fietsgebruik in onze gemeente en de tevredenheid over onze fietsvoorzieningen onderzocht;
  • In 2022 is in het kader van de Routekaart OV 2040 een begin gemaakt met een uitgebreide vervoersanalyse die gebruikt wordt voor het op te stellen streefbeeld openbaar vervoer in 2040;
  • In 2022 is verder gewerkt aan Groningen Spoorzone. Daarnaast is de inrichting van de bushaltes aan het Gedempte Zuiderdiep en het Kattendiep verbeterd, zijn het nieuwe busstation UMCG Noord en de nieuwe bushalte Sint Jansbrug in gebruik genomen en is de pilot met alternatief vervoer (Anders Mobiel) in de binnenstad uitgevoerd;
  • Met het Rijk en andere betrokken overheden zijn in 2022 gesprekken gevoerd over het oprichten van een projectorganisatie Lelylijn. Daarnaast heeft het BO-MIRT van eind 2022 mooie resultaten opgeleverd: er zijn financiële middelen beschikbaar gekomen (82 miljoen) voor de eerste fases van de realisatie van station Suikerzijde, de bereikbaarheid van de Westflank (onder andere Ring West Verbindt en de rondweg Hoogkerk), de insnijding van het Emmaviaduct en de verbetering van het bestaande spoor bij Meppel;
  • Op P+R Kardinge is in 2022 het aantal fietsparkeerplekken met enkele tientallen uitgebreid en op P+R Meerstad zijn een aantal tijdelijke plekken gerealiseerd. Verder zijn de OV fietskluizen op P+R Hoogkerk, Haren en Kardinge omgebouwd tot privé fietskluizen. Tot slot hebben we samen met de Rijksuniversiteit Groningen en het OV-bureau Groningen-Drenthe een pilot voor een pakketkluis voorbereid op de P+R Hoogkerk;
  • In 2022 zijn op alle vijf P+R terreinen en bij de stations Haren, Groningen en Groningen Europapark speciale vakken aangelegd voor deelscooters. Daarnaast zijn in de stallingen op de stations Groningen en Groningen Europapark speciale vakken gecreëerd voor deelfietsen;
  • In 2022 is een aanvang gemaakt met het opstellen van het nieuwe Uitvoeringsprogramma Hubs. Daarin worden acties en maatregelen opgenomen om onze bestaande P+R terreinen verder te ontwikkelen en invulling te geven aan nieuwe wijk-, buurt- en dorpshubs;
  • De uitbreiding van de derde schil betaald parkeren is in 2022 nagenoeg voltooid met de invoering van betaald parkeren in Paddepoel, Selwerd, Tuinwijk, Helpman, Coendersborg, Helpman-West en De Wijert-Noord. Daardoor kunnen veel meer mensen weer in hun eigen straat parkeren en is er meer ruimte voor spelen, groen en verblijven gekomen;
  • De in december 2021 vastgestelde Beleidsregel Parkeernormen 2021 zijn in 2022 leidend geweest bij het bepalen van de parkeernormering in onder meer de gebiedsontwikkeling.

Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto

  • In 2022 werd in het kader van Aanpak Ring Zuid gewerkt aan de Verdiepte Ligging en omgeving van het Vrijheidsplein. Verder zijn de nieuwe op- en afritten naar de Europaweg in gebruik genomen. Het Julianaplein werd tijdens 'Operatie Julianaplein' verlegd, zodat nu gewerkt kan worden aan de definitieve inrichting van het nieuwe Julianaplein;
  • In het kader van Ring West Verbindt zijn we in 2022 vooral bezig geweest om het Rijk via het MIRT te committeren aan de opgave voor het ongelijkvloers maken van de Westelijke Ringweg. Het Rijk heeft inmiddels toegezegd 82 miljoen euro (incl. BTW) bij te willen dragen aan infrastructurele maatregelen in de Westflank;
  • Voor de Paddepoelsterbrug is in 2022 de planuitwerking gestart. Eerste stap is een onderzoek om de voorkeurslocatie te bepalen en vast te laten stellen. Dit onderzoek gebeurt in overleg met omwonenden en Rijkswaterstaat als vaarwegbeheerder. Voor de Gerrit Krolbrug is de volgende fase van de planuitwerking begonnen. Daarin wordt het ontwerp verder uitgewerkt, inclusief de toegevoegde kansen en moties, als basis voor de planologische procedures en ter inzagelegging. Bovendien is Rijkswaterstaat bezig met een tijdelijke oplossing voor de Gerrit Krolbrug bestaande uit hellingbanen die aan één van de bestaande loopbruggen worden bevestigd. Het MIRT-onderzoek naar de vervanging van de Busbaanbrug is in 2022 afgerond en bestuurlijk vastgesteld tijdens het BO-MIRT. De voorkeurslocatie aan de zuidzijde is daarmee bevestigd;
  • Het raadsbesluit uit 2021 om een Voorlopig Ontwerp voor de verkeers-verbindingen in de Oosterhamrikzone te gaan maken, is in 2022 opgenomen in het nieuwe coalitieakkoord. De planvorming hiervoor is opgestart met als doel een integraal ontwerp voor het gebied op te stellen waarin woningbouw, verkeersverbindingen en openbare ruimte een samenhangend geheel vormen. We werken naar een Realisatieagenda met daarin een aanpak, een indicatieve planning en een beschrijving hoe we het participatieproces willen inrichten;
  • In 2022 hebben we voor de gebieden rond Martini Ziekenhuis, Stadshavens en Sontplein deeluitwerkingen gemaakt van het multimodaal netwerkkader. De beoogde (verkeers)maatregelen worden in 2023 in beeld gebracht.

In de wijken en dorpen krijgt de auto een minder dominante positie

In november 2022 is het Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad vastgesteld. Dit uitvoeringsprogramma focust vooral op de herverdeling van de openbare ruimte: minder ruimte voor autoverkeer en parkeren en juist meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. In het uitvoeringsprogramma is opgenomen welke wegen we in Haren en Groningen in de periode 2023-2026 transformeren van 50 naar 30 km/uur, welke belevingsplekken we inrichten en welke autoknips we gaan onderzoeken.

Effect op de directe omgeving

Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor minder overlast door gestalde fietsen op straat

  • Op 14 maart 2022 is de nieuwe fietsenstalling Grote Markt geopend. De stalling bleek een groot succes en wordt daarom binnenkort alweer uitgebreid met enkele honderden plekken. Omdat we in het westelijke en zuidelijke deel van de binnenstad nog steeds een grote stallingsopgave hebben, zijn we hier verder gegaan met de verkenning naar de realisatie van inpandige/ondergrondse fietsenstallingen;
  • In de binnenstad hebben we samen met het Programma Leefkwaliteit de promotie van stallingsvoorzieningen en het beïnvloeden van het gedrag van fietsers in 2022 gecontinueerd. Zo zijn verschillende promotieacties uitgevoerd via Groningen Fietsstad en onze socials en ook de inzet van de fietsstewards, onder andere bij het A-Kerkhof, bleek van grote waarde. Speciaal voor mensen die hun fiets kort willen stallen (maximaal 60 minuten), bijvoorbeeld voor een bezoek aan de winkel, is een pop-up stalling gerealiseerd op de hoek van Grote Markt en Guldenstraat;
  • In december 2021 heeft de raad de nieuwe Beleidsregel Parkeernormen 2021 vastgesteld. Daarin zijn ook normen voor fietsparkeren opgenomen. Deze zijn in 2022 leidend geweest bij het bepalen van de parkeernormering in onder meer de gebiedsontwikkeling.

Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld

  • Op meerdere plekken verspreid over onze gemeente zijn in 2022 parkeerplaatsen ingeruild voor meer ruimte voor lopen en fietsen, verblijven en ontmoeten, bijvoorbeeld op de Diepenring nabij de Kattenbrug. Bovendien heeft de uitbreiding van betaald parkeren de druk van geparkeerde auto's op straat teruggebracht, waardoor mensen weer in hun eigen straat kunnen parkeren en er meer ruimte is voor andere functies zoals groen, spelen en verblijven.

Minder verkeersslachtoffers

  • Vanuit de Aanpak Verkeersveiligheid hebben we in 2022 op het kruispunt Hoendiep-Friesestraatweg, op de rotonde Paterswoldseweg-Van Swietenlaan en op het Eemskanaal Zuidzijde maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Verder hebben we gewerkt aan maatregelen bij De Poffert;
  • In samenwerking met alle Groningse gemeenten is in 2022 onder regie van de Provincie Groningen een gezamenlijke Uitvoeringsagenda SPV2030 (Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030) opgesteld. Dit vormt de basis voor het Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid waar we op dit moment hard aan werken. Hierbij zijn onze inwoners en de Fietsersbond, Werkgroep Toegankelijk Groningen én Veilig Verkeer Nederland betrokken;
  • Vanuit VerkeersWijzerGroningen zijn in 2022 diverse activiteiten in het kader van verkeerseducatie uitgevoerd;
  • In 2022 is op twee scholen de pilot met schoolstraten succesvol afgerond en geëvalueerd. Het vervolg hiervan nemen we mee in het Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid.  

Slim en Duurzaam

Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer

  • In 2022 heeft de plaatsing van elektrische laadpalen langere tijd stilgelegen, omdat onze exploitant van laadpalen geen aannemer meer had. We hebben daarom het contractmanagement opgeschaald, hebben gesprekken gevoerd met de exploitant en hebben boetes opgelegd om weer tot plaatsing te komen. De plaatsing van elektrische laadpalen is sinds oktober weer hervat;
  • In wijken met een hoge parkeerdruk zijn in 2022 laadpalen bijgeplaatst om elektrisch rijden ook op deze locaties te stimuleren;
  • In 2022 zijn de voorbereidende maatregelen genomen voor een pilot met gecombineerde laadpalen en lichtmasten in Meerstad. De innovatieve laadpalen/lichtmasten worden nu gekeurd door de vereniging van netbeheerders (Elaad) en kunnen worden geplaatst zodra er goedkeuring is;
  • In 2022 hebben we 19 nieuwe standplaatsen voor deelauto's aan een laadpaal gecreëerd; het totaal komt daarmee op 28;
  • In september 2022 zijn we gestart met het aanbieden van deelfietsen door twee aanbieders voor een periode van twee jaar;
  • In november 2022 is het Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit vastgesteld. Met dit uitvoeringsprogramma werken we concreet aan alle vormen van deelmobiliteit, gericht op de overgang naar duurzame mobiliteit;
  • in 2022 hebben we, om de overlast van deeltweewielers zoveel mogelijk te beperken, in diverse woonwijken (voornamelijk buiten de ring) virtuele parkeerzones gecreëerd. Bovendien zijn naar aanleiding van meldingen van bewoners en ondernemers bepaalde servicegebieden aangepast.

Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden)

  • In 2022 hebben we gewerkt aan de Visie op Strategisch Verkeersmanagement, ofwel het Multimodaal Netwerkkader Groningen (MNK). Hiermee willen wij een systeem introduceren van verkeersmanagement, zodat we kunnen sturen op de doorstroming van specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld het openbaar vervoer;
  • In 2022 hebben we gewerkt aan de Beleidsvisie Verkeerslichten Groningen (BVG) met daarin de belangrijkste keuzes op het gebied van regelstrategieën, zoals meer groen voor fietsers (Motie 'Fietsers vaker groen in de cyclus'), maar ook met het ontwerp en beheer van verkeerslichten. In 2023 worden zowel het BVG als het MNK ter besluitvorming voorgelegd.

Het op orde hebben van de datastromen

In 2022 hebben we uitwerking gegeven aan het op orde brengen van vijf van de geprioriteerde data items binnen de landelijke Data Top-15. Daarmee zorgden we ervoor dat alle relevante mobiliteitsdata in beheer van de gemeente Groningen eind 2023 structureel en correct als open data ontsloten kan worden, conform ons plan van aanpak 'Digitale weg op orde'.

Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan

  • In 2022 hebben we het verkeersbesluit voor de uitbreiding van het venstertijdengebied in de binnenstad genomen en is het nieuwe ontheffingenbeleid daarvoor vastgesteld. Hiermee hebben we een belangrijke stap gezet naar een emissievrije binnenstad;
  • Het plan voor de ANPR-handhaving van het venstertijdengebied is in 2022 uitgewerkt. Dit heeft ertoe geleid dat we een ANPR-systeem hebben ingekocht middels een Europese aanbesteding;
  • Samen met een aantal bedrijven hebben we in 2022 in het kader van het Interreg NSR project Surflogh gewerkt aan pilots voor een logistieke bouwhub, een zero-emissie hijskraan en de inzet van een klein elektrisch voertuig voor installatiebedrijven;
  • Met het Rijk en diverse gemeenten hebben we in 2022 gewerkt aan het voorbereiden van de regelingen voor de zero-emissiezones die in 2025 in werking treden.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dit jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Behaald

2022

Vervoerswijzen

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

-

7,1

7,3

7,1

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

70%

56%

≥ 60%

> 65%

Effect op de directe omgeving

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

  • Autoparkeerplaatsen

30%

50%

60%

54%

  • Fietsparkeervoorzieningen

68%

69%

70%

83%

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

-

8,2

7,9

-

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

-

-

0

0

Slim en Duurzaam

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

23,7

20,5

15,8

14,2

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R

500

720

928

740

  • In gemeentelijke parkeergarages

54

54

72

68

Aantal spitsmijdingen per dag

733

-

1.250

5.473

Toelichting prestatie indicatoren

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen: Het onderzoek naar de tevredenheid van de parkeergarages in Groningen vindt tweejaarlijks plaats en derhalve staat er geen cijfer vermeld voor 2022.

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur: Het Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad is in november 2022 vastgesteld en daarom staat deze indicator op 0 voor 2022.

Aantal spitsmijdingen per dag: Tussen 11 februari en 9 mei 2022 ging het oude Julianaplein op de schop en werden verschillende rijrichtingen afgesloten voor het verkeer. Operatie Julianaplein leverde dertien weken lang ernstige verkeershinder op. Om het verkeer zoveel mogelijk te kunnen laten doorstromen en een verkeersinfarct te voorkomen, was een forse vermindering van het autoverkeer noodzakelijk. Uiteindelijk werd het aantal autobewegingen per dag met 20%, ofwel 80.000 autobewegingen gereduceerd, terwijl het aantal fietsers en busreizigers, maar ook de bezetting op de P+R terreinen toenam. Hoewel er in mei nauwelijks nog beperkende maatregelen waren, is het wel gelukt een significant deel van de spitsmijdingen te behouden.

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen op straat en P+R: Omdat de exploitant van laadpalen in onze gemeente geen aannemer meer had, heeft de plaatsing van elektrische laadpalen voor langere tijd stilgelegen. Daarom is het daadwerkelijke aantal openbare laadpunten voor elektrische voertuigen lager dan beoogd. Sinds oktober 2022 is de plaatsing van elektrische laadpalen weer hervat.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16