Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld). In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022.
Wat wilden we bereiken (resultaten) | Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten) |
---|---|
Vervoerswijzen | |
Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetganger, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto, zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO2 uitstoot en een gezondere leefomgeving |
|
Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto |
|
In de wijken en dorpen krijgt de auto een minder dominante positie | In november 2022 is het Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad vastgesteld. Dit uitvoeringsprogramma focust vooral op de herverdeling van de openbare ruimte: minder ruimte voor autoverkeer en parkeren en juist meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. In het uitvoeringsprogramma is opgenomen welke wegen we in Haren en Groningen in de periode 2023-2026 transformeren van 50 naar 30 km/uur, welke belevingsplekken we inrichten en welke autoknips we gaan onderzoeken. |
Effect op de directe omgeving | |
Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor minder overlast door gestalde fietsen op straat |
|
Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld |
|
Minder verkeersslachtoffers |
|
Slim en Duurzaam | |
Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer |
|
Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden) |
|
Het op orde hebben van de datastromen | In 2022 hebben we uitwerking gegeven aan het op orde brengen van vijf van de geprioriteerde data items binnen de landelijke Data Top-15. Daarmee zorgden we ervoor dat alle relevante mobiliteitsdata in beheer van de gemeente Groningen eind 2023 structureel en correct als open data ontsloten kan worden, conform ons plan van aanpak 'Digitale weg op orde'. |
Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan |
|
Prestatie indicatoren
Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dit jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Behaald 2022 |
---|---|---|---|---|
Vervoerswijzen | ||||
Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen | - | 7,1 | 7,3 | 7,1 |
Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen | 70% | 56% | ≥ 60% | > 65% |
Effect op de directe omgeving | ||||
Bezetting van de P+R terreinen in Groningen: | ||||
| 30% | 50% | 60% | 54% |
| 68% | 69% | 70% | 83% |
Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen | - | 8,2 | 7,9 | - |
Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur | - | - | 0 | 0 |
Slim en Duurzaam | ||||
CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer | 23,7 | 20,5 | 15,8 | 14,2 |
Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen | ||||
| 500 | 720 | 928 | 740 |
| 54 | 54 | 72 | 68 |
Aantal spitsmijdingen per dag | 733 | - | 1.250 | 5.473 |
Toelichting prestatie indicatoren
Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen: Het onderzoek naar de tevredenheid van de parkeergarages in Groningen vindt tweejaarlijks plaats en derhalve staat er geen cijfer vermeld voor 2022.
Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur: Het Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad is in november 2022 vastgesteld en daarom staat deze indicator op 0 voor 2022.
Aantal spitsmijdingen per dag: Tussen 11 februari en 9 mei 2022 ging het oude Julianaplein op de schop en werden verschillende rijrichtingen afgesloten voor het verkeer. Operatie Julianaplein leverde dertien weken lang ernstige verkeershinder op. Om het verkeer zoveel mogelijk te kunnen laten doorstromen en een verkeersinfarct te voorkomen, was een forse vermindering van het autoverkeer noodzakelijk. Uiteindelijk werd het aantal autobewegingen per dag met 20%, ofwel 80.000 autobewegingen gereduceerd, terwijl het aantal fietsers en busreizigers, maar ook de bezetting op de P+R terreinen toenam. Hoewel er in mei nauwelijks nog beperkende maatregelen waren, is het wel gelukt een significant deel van de spitsmijdingen te behouden.
Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen op straat en P+R: Omdat de exploitant van laadpalen in onze gemeente geen aannemer meer had, heeft de plaatsing van elektrische laadpalen voor langere tijd stilgelegen. Daarom is het daadwerkelijke aantal openbare laadpunten voor elektrische voertuigen lager dan beoogd. Sinds oktober 2022 is de plaatsing van elektrische laadpalen weer hervat.