Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per beleidsveld een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2022

Verschil

Lasten

01.1 Economie en werkgelegenheid

33.735

39.230

44.374

-5.144

01.1.1 Economische Ontwikkeling

6.452

11.186

8.401

2.785

01.1.2 Ruimtelijke econ. ontwikkeling

2.438

3.071

3.084

-13

01.1.3 Grondzaken

9.879

10.379

11.487

-1.108

01.1.4 Overige Economie

14.966

14.596

21.402

-6.807

Totaal Lasten

33.735

39.230

44.374

-5.144

Baten

01.1 Economie en werkgelegenheid

7.166

8.215

17.890

9.675

01.1.1 Economische Ontwikkeling

1.082

2.099

1.917

-181

01.1.2 Ruimtelijke econ. ontwikkeling

1.173

1.173

1.236

63

01.1.3 Grondzaken

4.544

4.544

13.936

9.392

01.1.4 Overige Economie

367

400

801

401

Totaal Baten

7.166

8.215

17.890

9.675

Totaal Saldo voor bestemming

26.569

31.015

26.484

4.531

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

129

737

737

0

Totaal onttrekkingen

0

0

0

0

Totaal saldo na bestemming

26.698

31.752

27.221

4.531

Financiële toelichting

1.1.1 Economische ontwikkeling

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

2.785

-181

2.604

Herstelagenda Groningen Vooruit (V 140 duizend euro)
De herstelagenda Groningen Vooruit is in 2021 tot stand gekomen om ondernemers binnen de sectoren die het meest getroffen zijn door de coronacrisis te helpen met een set aan maatregelen. Het budget betrof 3,5 miljoen euro.
Per 31 december 2022 zijn de meeste maatregelen succesvol uitgevoerd. Een aantal maatregelen is niet uitgevoerd omdat er (nog) geen invulling voor was of omdat er toch geen behoefte bleek te zijn door de onvoorspelbaarheid van de gevolgen van de coronacrisis. Dit resulteert in een restantbedrag per 31 december 2022 van ca. 1,3 miljoen euro.
In de begroting 2022 zijn de middelen voor de herstelagenda binnen diverse beleidsvelden opgenomen. Binnen dit beleidsveld zijn minder kosten gemaakt dan begroot voor de herstelagenda. Dit leidt tot een voordelig resultaat van 140 duizend euro.

Tegemoetkoming specifieke sectoren Groningen (TSSG) (V 1,8 miljoen euro)
Op 8 maart 2022 hebben we de subsidieregeling Tegemoetkoming Specifieke Sectoren Groningen (TSSG) vastgesteld. We zijn daarmee in een korte periode tegemoetgekomen aan de oproep en wens van ondernemers en belangenbehartigers om financiële ondersteuning te bieden. Met de TSSG-regeling voor ondernemers hebben we de betreffende ondernemers 7 weken de mogelijkheid geboden om een aanvraag in te dienen. Met toepassing van de criteria die zijn vastgesteld voor deze regeling is van het totale budget voor ondernemers (2,9 miljoen euro) 60% (1,753 miljoen euro) niet besteed. Het overgebleven bedrag van 1,753 miljoen euro valt vrij ten gunste van de algemene middelen.

CTB-regeling (lagere lasten en baten van 444 duizend euro)
In 2022 hebben wij van het Rijk incidenteel 892 duizend euro ontvangen voor de controle op Corona-toegangsbewijzen (CTB) door horeca en overige partijen. Van deze subsidie is de helft ingezet op basis van aanvragen door ondernemers. Gezien het beperkte tijdvak waarin deze regeling gold (tot eind maart 2022), waren er geen alternatieve mogelijkheden om de middelen aan te wenden.
Ten opzichte van de actuele begroting leidt dit bij de jaarrekening 2022 tot zowel lagere lasten als lagere baten van 444 duizend euro.

Akkoord van Groningen (V 382 duizend euro)
Het Akkoord van Groningen is het strategisch samenwerkingsverband van de gemeente en provincie Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, UMCG, Martini Ziekenhuis, Noorderpoort en Alfa-college. In februari 2022 is de raad per brief geïnformeerd over de nieuwe strategische agenda ‘Metropoolregio Groningen: Koploper in Transities 2022-2026’. De lancering van deze nieuwe strategische agenda heeft pas in het tweede kwartaal van 2022 plaatsgevonden. De bijbehorende uitvoeringsagenda met operationele plannen is hierdoor ook later opgestart. Dit is de belangrijkste reden waarom een deel van het beschikbare budget in 2022 niet is besteed.

Overige (V 329 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 329 duizend euro.

1.1.3 Grondzaken

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-1.108

9.392

8.284

Grondbedrijf (V 8,2 miljoen euro)
Het jaarresultaat 2022 van het grondbedrijf bedraagt 8,2 miljoen euro positief. Hieronder volgt een korte toelichting op dit resultaat.
In maart 2023 is de raad per brief geïnformeerd over de aanpassing van de verwachte kostenstijging in de
gemeentelijke grondexploitaties bij de jaarrekening 2022. Door prijsstijgingen dienen de verliesvoorzieningen bij de negatieve grondexploitaties met 3,2 miljoen euro te worden opgehoogd. Daarnaast wordt bij de positieve grondexploitaties in totaal 1,4 miljoen euro aan eerder genomen tussentijdse winstnemingen terug in de plannen geboekt. Aangezien er binnen het totaal van het grondbedrijf ook andere (veelal incidentele) positieve resultaten zijn geboekt, kan het negatieve resultaat van de prijsstijgingen worden opgevangen binnen het jaarresultaat.
Deze positieve resultaten bestaan onder meer uit verkopen buiten de grondexploitaties (V 4,2 miljoen euro). In 2022 zijn diverse bezittingen verkocht, waaronder het pand aan de Radesingel 6. Door waardeontwikkeling heeft dit tot een fors positief resultaat geleid.
Daarnaast heeft de eindcalculatie van de bouw- en grondcalculatie Grote Markt oostzijde/Groninger Forum tot een incidentele vrijval uit verliesvoorzieningen van 1,6 miljoen euro geleid. Met betrekking tot het gemeentelijk bezit bedraagt de vrijval uit verliesvoorzieningen 6,3 miljoen euro en zijn er diverse exploitatievoordelen, waaronder hogere huuropbrengsten en lagere onderhoudslasten dan begroot, in totaal 1,5 miljoen euro.
Naast genoemde positieve resultaten leidt het treffen van een voorziening groot onderhoud voor de Biotoop tot een nadeel van 857 duizend euro. In december 2022 is de raad per brief geïnformeerd over de aankoop van het Hortus/Biologisch Centrum-terrein in Haren, waaronder De Biotoop. De huidige staat van onderhoud van de Biotoop maakt het noodzakelijk om op korte termijn maatregelen te nemen om veilig gebruik te maken van het complex.

Reserve-onttrekking
In de begroting 2022 hadden we 2,5 miljoen euro opgenomen voor afwaarderingen boekwaarde bij de aankoop van onrendabele gronden en de kosten van onrendabel bezit. Eind 2022 is gebleken dat deze afwaarderingen niet nodig waren. Hierdoor is een onttrekking aan de reserve niet nodig (conform de afgesproken werkwijze met de raad). Binnen dit beleidsveld ontstaat daardoor een voordeel, dat wegvalt tegen het nadeel bij de reservemutaties in deelprogramma 4.2. College, raad, wijkvernieuwing en gebiedsgericht werken.   

Herstelagenda Groningen Vooruit (V 326 duizend euro)
De herstelagenda Groningen Vooruit is in 2021 tot stand gekomen om ondernemers binnen de sectoren die het meest getroffen zijn door de coronacrisis te helpen met een set aan maatregelen. Het budget betrof 3,5 miljoen euro.
Per 31 december 2022 zijn de meeste maatregelen succesvol uitgevoerd. Een aantal maatregelen is niet uitgevoerd omdat er (nog) geen invulling voor was of omdat er toch geen behoefte bleek te zijn door de onvoorspelbaarheid van de gevolgen van de coronacrisis. Dit resulteert in een restantbedrag per 31 december 2022 van ca. 1,3 miljoen euro.
In de begroting 2022 zijn de middelen voor de herstelagenda binnen diverse beleidsvelden opgenomen. Binnen dit beleidsveld zijn minder kosten gemaakt dan begroot voor de herstelagenda. Dit leidt tot een voordelig resultaat van 326 duizend euro.

Overige (N 226 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een nadeel van 226 duizend euro.

1.1.4 Overige economie

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-6.807

401

-6.406

Bovenwijkse voorziening Westpoort (N 8,5 miljoen euro)
In november 2022 is de raad per brief geïnformeerd over de afwaardering die we moeten verwerken op onze investering in het viaduct dat het bedrijventerrein Westpoort ontsluit naar de A7. Omdat het Rijk het onderhoud van dit viaduct van ons heeft overgenomen - als onderdeel van het onderhoud aan haar snelweg - hebben wij het eigendom van het viaduct weer overgedragen aan het Rijk.
De afwaardering is het gevolg van een recente reactie van de commissie BBV.  Op 23 september 2022 heeft de commissie BBV geantwoord op een vraag over de afschrijvingsduur van een bijdrage aan activa in eigendom van derden. Met deze beantwoording komt de mogelijkheid te vervallen om het viaduct als bezit op te nemen op onze balans omdat wij nu verplicht zijn dezelfde verwerkingswijze als het Rijk te hanteren (kasbasis).
De gemaakte kosten kunnen we niet handhaven op de balans maar dienen we ten laste van de exploitatie te brengen.
De omvang van de afboeking bedraagt ca. 8,5 miljoen euro.   

Uitvoeringsprogramma Suikerzijde (V 1,0 miljoen euro)
Op 21 december 2022 heeft de raad de gebiedsbegroting De Suikerzijde vastgesteld. Gedurende de exploitatieperiode van de gebiedsbegroting kan incidenteel vrijval van financiële middelen plaatsvinden. Eind 2022 bedraagt deze incidentele vrijval 1,0 miljoen euro.

Vrijval kapitaallasten (V 493 duizend euro)
Het kapitaallastenbudget waarvoor ruilmiddelen beschikbaar zijn gesteld valt gedeeltelijk vrij in 2022. Dit wordt veroorzaakt doordat een deel van de betreffende activa nog niet waren voltooid per 31 december 2021. Hierdoor treden per saldo lagere lasten op van 493 duizend euro.

Herstelagenda Groningen Vooruit (V 686 duizend euro)
De herstelagenda Groningen Vooruit is in 2021 tot stand gekomen om ondernemers binnen de sectoren die het meest getroffen zijn door de coronacrisis te helpen met een set aan maatregelen. Het budget betrof 3,5 miljoen euro.
Per 31 december 2022 zijn de meeste maatregelen succesvol uitgevoerd. Een aantal maatregelen is niet uitgevoerd omdat er (nog) geen invulling voor was of omdat er toch geen behoefte bleek te zijn door de onvoorspelbaarheid van de gevolgen van de coronacrisis. Dit resulteert in een restantbedrag per 31 december 2022 van ca. 1,3 miljoen euro.
In de begroting 2022 zijn de middelen voor de herstelagenda binnen diverse beleidsvelden opgenomen. Binnen dit beleidsveld zijn minder kosten gemaakt dan begroot voor de herstelagenda. Dit leidt tot een voordelig resultaat van 686 duizend euro.

Overige (N 126 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een nadeel van 126 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16