Paragrafen

Paragraaf 5: Financiering

Relevante ontwikkeling

Kaders
De wettelijke kaders voor de financiering van gemeenten zijn vooral vastgelegd in de Wet Financiering Decentrale Overheden (FiDo) en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelingen. Voor de gemeente Groningen is dit uitgewerkt in de volgende in 2022 geldende interne kaders: het Treasurystatuut 2020 (op 27 november 2019 vastgesteld door de raad) en het Handboek Treasury 2020 (op 29 oktober 2019 vastgesteld door het college).

Werkelijk aangetrokken langlopende leningen
Voor de concernfinanciering is in 2022 in totaal 80 miljoen euro aan langlopende leningen aangetrokken. De leningen van 10, 30 en 40 miljoen euro zijn vooruitlopend op de verwachte verdere rentestijging afgesloten in het voorjaar van 2022 tegen respectievelijk 1,598% (storting 22 juli 2022), 1,607% (storting 21 december 2022) en 1,596% (storting 19 december 2022). De leningen hebben looptijden van 49 en 50 jaar. Daarnaast is de door de gemeente Groningen aan Rizoem Beheer BV verstrekte geldlening deels afgelost. Als gevolg daarvan is 0,4 miljoen euro van de leningenportefeuille derden per 1 juli 2022 toegevoegd aan de portefeuille concernleningen.

Financieringsbehoefte
De financieringsbehoefte heeft zich in 2022 als volgt ontwikkeld:

Financieringsbehoefte (x 1 miljoen euro)

Bedrag

Bedrag

1-1-2022

31-12-2022

Saldo geldleningen o/g tot en met 2022

1.136

1.146

Beschikbare reserves en voorzieningen

288

349

Totaal lange financieringsmiddelen (A)

1.424

1.495

Investeringen voorgaande jaren

1.472

1.472

Investeringen 2022

0

70

Totaal benodigde financieringsmiddelen (B)

1.472

1.542

Uit de tabel blijkt dat het totaal van de benodigde financieringsmiddelen hoger lag dan de beschikbare lange financieringsmiddelen, zowel per 1-1-2022 als per 31-12-2022. Dit houdt in dat we een deel van de financieringsbehoefte hebben ingevuld met korte financieringsmiddelen. Hieronder vallen alle soorten kortlopende schulden en overlopende passiva, voor zover niet nodig voor de financiering van vlottende activa. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan vooruit ontvangen, nog niet bestede, subsidies.

Duurzame banken en kritisch bankieren
De gemeente Groningen heeft een voorkeursbeleid voor banken met een duurzaam karakter. BNG Bank is een duurzame bank en richt zich met name op financiering van duurzame projecten. BNG Bank is de huisbankier van de gemeente Groningen. De gezamenlijke gemeenten en provincies bezitten 50% van de aandelen en de Staat der Nederlanden bezit de andere 50%. Ook de gemeente Groningen is aandeelhouder en als aandeelhouder hebben we invloed op het beleid van BNG Bank.

Beoordeling kredietwaardigheid tegenpartijen (uitgezette geldleningen en verstrekte garanties)
Aan de hand van jaarcijfers van de tegenpartijen wordt jaarlijks een analyse uitgevoerd voor de beoordeling van hun kredietwaardigheid. De cijfermatige analyse wordt als daar aanleiding toe is aangevuld met een zogeheten position paper over de leningnemer. Daarin wordt de financiële situatie van de leningnemer nader onder de loep genomen en wordt gekeken naar onder andere betaalgedrag, verwachte toekomstige ontwikkelingen en voorspelde inkomsten en uitgaven. Op basis daarvan wordt voorspeld of de leningnemer aan de betalingsverplichting van de aflossing en rente kan blijven voldoen. Mocht dat niet het geval zijn, dan wordt gekeken welke beheersmaatregelen mogelijk zijn en of er een voorziening voor oninbaarheid moet worden getroffen.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16