Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Wij vinden het van groot belang dat kinderen en jongeren optimale kansen geboden worden om op een positieve wijze op te groeien. Wij willen hen daarom de mogelijkheden bieden om de hiervoor benodigde vaardigheden in het leven eigen te kunnen maken. We willen dat onze jeugd zich kan ontwikkelen tot perspectiefrijke, participerende en verantwoordelijke volwassenen.
Het is cruciaal dat kinderen en jongeren kunnen opgroeien binnen een pedagogisch gezonde, stimulerende en veilige omgeving. Wij willen voor alle kinderen een omgeving creëren die ruimte biedt om de eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen, en waar ieder kind zich kan ontplooien en gewaardeerd weet.  
Samen met onze partners in onderwijs en opvang zetten we ons daarom in om het onderwijs in Groningen blijvend te vernieuwen en te verbeteren om zo een uitstekend leerklimaat voor onze kinderen en jongeren te realiseren.

Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs

  • Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs;
  • Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
  • Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.

Effectindicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de door ons gewenste maatschappelijke impact van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Effect indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Behaald
2022

% Doelgroepkinderen VVE

12%

12%

-

12%

Onderwijsniveau:

  • Gemiddelde score taaltoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Hoger

Hoger

≥ landelijk gemiddelde

Hoger

  • Gemiddelde score rekentoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Hoger

Hoger

≥ landelijk gemiddelde

Hoger

  • % leerlingen VO met niveau gelijk of boven niveau schooladvies in relatie tot landelijk gemiddelde

-

-

≥ landelijk gemiddelde

Hoger

  • % uitstroom binnen het VO met minimaal een HAVO diploma in relatie tot landelijk gemiddelde

-

-

≥ landelijk gemiddelde

Hoger

% Voortijdig schoolverlaters (VSV)

2,02%

2,55%

Afname

-

% Jongeren (12 tot 23-jarigen) zonder startkwalificatie

-

-

Afname

-

Toelichting effectindicatoren

% Doelgroepkinderen VVE :
Het percentage doelgroepkinderen is strikt gezien geen effectindicator, want het percentage is gebaseerd op de doelgroepdefinitie van het Rijk. We nemen dit percentage op om inzicht te hebben in de omvang van de doelgroep ten opzichte van de gehele populatie kinderen. Bij de prestatie-indicatoren wordt het daadwerkelijke bereik weergegeven.


Onderwijsniveau:
De scores onderwijsniveau betreffen de resultaten van het voorgaande schooljaar. De toetsscores taal en rekenen zijn een fractie hoger dan het landelijk gemiddelde. In Groningen krijgen leerlingen gemiddeld een iets hoger advies dan landelijk, stromen er meer leerlingen door naar havo/vwo dan landelijk het geval is en slagen uiteindelijk ook meer leerlingen met een havo/vwo-diploma.

Voortijdig schoolverlaten en startkwalificaties:
De gegevens over 2022 zijn pas eind 2023 bekend.
Het % voortijdig schoolverlaters betreft het % jongeren dat zonder startkwalificatie de school verlaat. De laatste indicator is een niet te meten indicator en is daarom vanaf 2023 niet meer opgenomen in de gemeentestukken.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Onderwijs bestaat uit twee overkoepelende beleidsvelden, die beide een aantal specifieke beleidsonderdelen kennen.

1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie

Binnen het Maatschappelijk Akkoord werken we samen met de kinderopvang en de schoolbesturen aan het tegengaan van onderwijssegregatie, het versterken van sociale inclusie en het vergroten van gelijke kansen, vanuit de integrale benadering van drie leefwerelden: thuis, school en vrije tijd/wijk. Voor zowel het primair als het voortgezet onderwijs is een uitvoeringsagenda ontwikkeld. Specifieke aandacht binnen dit beleidsveld is er voor de doorontwikkeling van de brugfunctionaris en voor het in gezamenlijkheid uitwerken van initiatieven voor huiswerkondersteuning voor kinderen met minder financiële kansen.


OAB & VVE

In het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) neemt de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) een belangrijke plaats in. VVE is erop gericht om peuters en kleuters met een risico op onderwijsachterstand zo goed mogelijk toe te rusten voor de ‘start’ in groep 3 van de basisschool. Dit gebeurt in de voorschoolse periode (van 2 tot 4 jaar) en in de vroegschoolse periode (groep 1 en 2 van de basisschool). Daarnaast zet de gemeente in op aanvullende activiteiten gericht op het voorkomen en terugdringen van onderwijsachterstanden in de groepen 3 tot en met 8.


Verlengde Schooldag / rijke schooldag
Binnen de verlengde schooldag richten we ons op brede sociaal-emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling door binnen en buiten de bestaande schooltijden meer werk te maken van bewegen, gezonde voeding, natuureducatie, wetenschap & techniek, cultuureducatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en beroepsleven.


Volwasseneneducatie

Met ons beleid voor volwasseneneducatie richten we ons op laaggeletterde volwassenen, analfabeten en mensen die vrijwillig inburgeren. We bieden leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk). We doen dit binnen de kaders van de Wet educatie en beroepsopleidingen (WEB). De gemeente Groningen verzorgt als contactgemeente de inkoop van educatie en coördineert het regionale educatiebeleid.


Onderwijshuisvesting (incl. bewegingsonderwijs)

De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht om te voorzien in de huisvesting van basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. De scholen zijn verantwoordelijk voor het onderhoud. Samen met de schoolbesturen is het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) opgesteld. Dit IHP geeft inzicht in de maatregelen die nodig zijn om te komen tot een toekomstbestendige onderwijshuisvestingsportefeuille en de omvang van de daarvoor benodigde investeringen. Concreet voor de eerste vier jaar, met een doorkijk voor de jaren daarna. In de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs staat de procedure beschreven voor het opstellen en betalen van het programma onderwijshuisvesting. In de beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs is vastgelegd hoeveel klokuren bewegingsonderwijs door de gemeente worden bekostigd en welke voorzieningen voor het onderhoud van gymlokalen voor bekostiging door de gemeente in aanmerkingen komen.


2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

Voortijdig Schoolverlaten

Met het onderwijs en andere ketenpartners werken we intensief samen om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. We zien toe op de naleving van de leerplichtwet en handhaven waar dit nodig is. Daarnaast voeren we de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig Schoolverlaters (VSV) uit. De basis voor het beleid wordt gevormd door de wet ‘regionale samenwerking VSV en jongeren in een kwetsbare positie’. Deze wet beoogt dat alle jongeren van 12 tot 23 jaar zonder startkwalificatie optimaal worden ondersteund bij het vinden van een passende plek (school, werk, dagbesteding) dankzij een sluitend vangnet van partijen uit onderwijs, gemeenten, zorg en werk.

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs
Het 'Thuiszitterspact 2.0 Groningen 2021-2024'
vormt het kader voor een integrale aanpak van de aansluiting jeugdhulp en onderwijs . Het betreft een gezamenlijke  aanpak van de samenwerkingsverbanden Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs in de stad Groningen, het Middelbaar Beroeps Onderwijs, WIJ Groningen, GGD Groningen en de gemeente Groningen. Centrale doelstelling is het aantal voortijdig schoolverlaters en thuiszitters terug te dringen.

Leerlingenvervoer
Het aanbieden van leerlingenvervoer voor kinderen die vanwege bijzondere omstandigheden niet zelfstandig naar school kunnen reizen, is een van de wettelijke onderwijstaken van de gemeente.

Lasten, baten en saldo

33.957

4,5 %

13.341

5,5 %

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16