Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per beleidsveld een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2022

Verschil

Lasten

03.1 Werk en inkomen

278.149

316.511

318.148

-1.637

03.1.1 Werk en activering

64.389

78.392

73.927

4.465

03.1.2 Inkomen en armoedeverlichting

213.760

238.119

244.221

-6.102

Totaal Lasten

278.149

316.511

318.148

-1.637

Baten

03.1 Werk en inkomen

181.724

178.046

179.839

1.793

03.1.1 Werk en activering

15.026

19.130

21.230

2.100

03.1.2 Inkomen en armoedeverlichting

166.698

158.916

158.609

-307

Totaal Baten

181.724

178.046

179.839

1.793

Totaal Saldo voor bestemming

96.425

138.465

138.309

156

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

0

737

737

0

Totaal onttrekkingen

340

1.238

1.238

0

Totaal saldo na bestemming

96.085

137.964

137.808

156

Financiële toelichting

Beleidsveld 3.1.1. Werk en activering

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

4.465

2.100

6.565

Programma Werk in Zicht (V 3,4 miljoen euro, programma 4: V 239 duizend euro)
Werk in Zicht (WIZ) is een regionaal samenwerkingsverband voor de arbeidsmarktregio Groningen. Het totale voordeel van 3,7 miljoen euro wordt met name veroorzaakt door de extra middelen die we hebben ontvangen voor crisisdienstverlening (2,3 miljoen euro) en voor het actieplan 'Dichterbij dan je denkt' (717 duizend euro). Conform het programmaplan 2023-2026 dat WIZ in het najaar van 2022 heeft opgesteld, zetten we deze extra middelen vanaf 2023 in. Daarnaast hebben we op overige kosten een voordeel van 675 duizend euro, vooral doordat meer personele lasten vanuit de projecten gedekt konden worden. Deze projecten zijn meerjarig; conform afspraken in de arbeidsmarktregio zetten we de niet bestede gelden de komende jaren in.

Sociale Werkvoorziening (V 1,3 miljoen euro, programma 4: N 36 duizend euro)
Per saldo realiseren we op de Sociale Werkvoorziening (SW) een voordeel van 1,3 miljoen euro. Dit voordeel is als volgt opgebouwd:

Loonkosten Nieuw Beschut (V 1,1 miljoen euro)
De loonkosten Nieuw Beschut vallen net als in 2021 lager uit dan begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt door  lagere sociale lasten als gevolg van lagere sociale premies en doordat we als gevolg van het hoge ziekteverzuim meer ziektegelden hebben ontvangen dan verwacht.

Loonkosten SW (V 314 duizend euro)
Het voordeel wordt vooral veroorzaakt doordat de budgettoename van WSW subsidie groter is dan de loonstijging als gevolg van indexatie (voordeel 209 duizend euro). En doordat we 57 duizend euro meer LIV-vergoeding hebben ontvangen.

Huisvesting Hooghoudtstraat (V 285 duizend euro)
Vanuit 2021 is 640 duizend euro beschikbaar gesteld voor extra huisvesting als gevolg van het stoppen van de samenwerking met Niemeijer BV (BIS) en voor extra ruimte in de locatie in de Hooghoudtstraat als gevolg van de coronamaatregelen. Doordat de medewerkers van BIS, met aanpassingen aan de panden, ondergebracht konden worden aan de van der Hoopstraat en de Hooghoudtstraat hebben we van deze middelen 302 duizend euro ingezet.

Omzet SW (N 491 duizend euro).
De lagere omzet SW heeft diverse oorzaken. De detacheringsomzet is 518 duizend euro lager dan begroot als gevolg van ziekteverzuim, omzetderving door corona, de seniorenregeling en minder gedetacheerde productieleiders bij Stadsbeheer. Daarnaast is de productieomzet van Iederz 127 duizend euro lager als gevolg van diverse oorzaken. Tegenover de nadelen staat het voordeel dat we via de septembercirculaire alsnog 154 duizend euro corona compensatie over het vierde kwartaal 2021 toegekend hebben gekregen. Per saldo hebben we op omzet SW een nadeel van 491 duizend euro.

Overige verschillen SW (V 92 duizend euro; programma 4: N 36 duizend euro)
De overige verschillen SW tellen op tot een voordeel van 92 duizend euro en een nadeel van 36 duizend euro in programma 4.

S ubsidie REACT-EU (V 1,0 miljoen euro)
In december 2022 heeft de arbeidsmarktregio een voorlopige beschikking ontvangen voor extra REACT-EU subsidie voor kwetsbare werkenden en werkzoekenden. Het aandeel van Groningen hierin bedraagt na aftrek van kosten 1,0 miljoen euro. Omdat deze subsidie in december 2022 is toegekend voor de periode 2020-2022 konden we deze in 2022 niet meer inzetten en hebben we een voordeel van 1,0 miljoen euro.

Breed offensief (V 354 duizend euro, programma 4: V 222 duizend euro)
In de septembercirculaire 2021 hebben we 377 duizend euro breed offensief toegekend gekregen om de administratieve werkprocessen rondom loonkostensubsidie, het uniformeren van loonwaardebepalingen en werkgeversdienstverlening te stroomlijnen om zo meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. In 2022 hebben we hiervan 23 duizend euro uitgegeven. Het resterende bedrag van 354 duizend euro zal conform planning in 2023 worden uitgegeven.
In de decembercirculaire 2022 hebben we aanvullend 222 duizend euro ontvangen voor 2022-2024. Dit bedrag vormt een voordeel in programma 4. Voor dit bedrag stellen we in 2023 een planning 2023-2024 op.

Inburgering (V 307 duizend euro)
Via de septembercirculaire 2022 hebben we 263 duizend euro ontvangen ter dekking van uitvoeringskosten Thuisin050. Dit bedrag hebben we in 2022 niet in hoeven zetten, omdat de extra toestroom vanuit de verhoogde taakstelling voor Thuisin050 is uitgebleven. Dit is het gevolg van een wachtlijst voor huisvesting. Daarnaast hebben we over 2021 en 2022 een bedrag van 99 duizend euro ontvangen aan ELIP gelden (Einde Lening Inburgeringsplichtig). Dit is een bedrag ten behoeve van de statushouders die vóór 1 januari 2022 hun status toegekend hebben gekregen en die hun inburgering kunnen financieren met een lening. Van deze ELIP gelden hebben we in 2022 44 duizend euro niet ingezet.   

Werkprogramma (V 307 duizend euro)
Het voordeel komt met name doordat twee projecten later zijn gestart dan verwacht. De pilot LKS is later gestart omdat de opdracht nog nader moest worden uitgewerkt. Het project ‘professionalisering van coaches’ kende een langere aanloop, doordat we in de opbouwfase nadrukkelijker aandacht hebben besteed aan inbreng van de medewerkers.

Loonkostensubsidie (V 193 duizend euro)
Met ingang van 2022 is de financiering van loonkostensubsidie (LKS) aangepast en wordt het budget door het Rijk toegekend op basis van de realisatie van het voorgaande jaar. Het definitieve budget 2022 voor Groningen is in het najaar van 2022 vastgesteld op 4,7 miljoen euro. Van dit budget hebben we 4,5 miljoen euro uitgegeven.

Premie op werk (V 116 duizend euro)
Vanuit het ‘Noodpakket energiekosten en inflatie’ heeft uw raad 120 duizend euro beschikbaar gesteld voor premies op uitstroom vanuit een bijstandsuitkering naar een baan. De premie kan worden aangevraagd tot 1 april 2023. Van deze extra middelen hebben we in 2022 116 duizend euro niet ingezet.

Bedrijfsvoering (N 641 duizend euro, programma 4 V 364 duizend euro)
Het nadeel op bedrijfsvoering heeft twee oorzaken. We hebben 176 duizend euro hogere loonkosten vanwege een kleine overbezetting en vervanging wegens ziekte. Daarnaast hebben we een nadeel van 100 duizend euro doordat er een voorziening is gevormd voor spaarverlof. Door een verschuiving tussen indirecte en directe loonkosten is het totale nadeel van 276 duizend euro zichtbaar als een nadeel van 641 duizend euro in programma 3 en een voordeel van 364 duizend euro in programma 4.

Overige verschillen (V 229 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 229 duizend euro.

Beleidsveld 3.1.2 Inkomen en armoedeverlichting

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-6.102

-307

-6.409

Noodpakket energiekosten en inflatie
Via het raadsvoorstel met kenmerk 544202-2022 heeft uw raad op 2 november besloten een ‘Noodpakket  energiekosten en inflatie’ van 14,1 miljoen euro ter beschikking te stellen voor inwoners, maatschappelijke instellingen en ondernemers in onze gemeente. Voor de dekking van het noodpakket zijn vanuit beleidsveld 3.1.2. de verwachte resultaten op de BUIG (6,8 miljoen euro), energietoeslag (4,1 miljoen euro), bijzondere bijstand (189 duizend euro), bedrijfsvoeringskosten (1 miljoen euro) en bijzondere bijstand energie (voormalige TONK middelen 2 miljoen euro) gebruikt. Deze middelen zijn beschikbaar gesteld voor de volgende onderdelen, verdeeld over de deelprogramma’s 3.1 (10,9 miljoen euro) en 3.3 (3,2 miljoen euro):

  • Verhoging van de energietoeslag met 200 euro voor huishoudens < 120% van het sociaal minimum;
  • Energietoeslag van 600 euro voor huishoudens met een inkomen tussen de 120% - 140% van het sociaal minimum;
  • Verbreding van individuele inkomenstoeslag naar voren halen;
  • Uitbreiden Stadjerspas;
  • Premie Uitstroom;
  • Financiële problemen en regie;
  • Uitbreiden meerkosten (deelprogramma 3.3);
  • Sociale Basis en bedrijven (deelprogramma 3.3).

BUIG (V 3,9 miljoen euro)
Bij de bijstandsregelingen die onder de BUIG vallen hebben we in 2022 een kleiner tekort dan begroot. We hadden een tekort begroot van 13,6 miljoen euro; gerealiseerd is een tekort van 2,9 miljoen euro. Van het voordeel van 10,7 miljoen euro heeft uw raad 6,8 miljoen euro ingezet ter dekking van het ‘Noodpakket energiekosten en inflatie’ waardoor een voordeel van 3,9 miljoen euro resteert.
Het voordeel op de BUIG heeft twee oorzaken. De begroting van het BUIG-budget 2022 is gebaseerd op het aandeel dat Groningen in 2021 had in het landelijk macrobudget. In het najaar van 2021 heeft het rijk dit aandeel voor 2022 echter substantieel hoger vastgesteld. We hebben daardoor 8,4 miljoen euro meer BUIG-budget ontvangen dan begroot. Daarnaast is zowel landelijk als in Groningen het aantal uitkeringen sterk gedaald in 2022. Het rijk heeft het BUIG-budget daarom naar beneden bijgesteld. Maar doordat in Groningen het aantal uitkeringen en de bijbehorende bijstandsuitgaven harder zijn gedaald dan het landelijk gemiddelde, heeft dit netto een voordeel opgeleverd van 2,3 miljoen euro.

Energietoeslag 120%-140% (V 2,6 miljoen euro)
Vanuit het ‘Noodpakket energiekosten en inflatie’ heeft uw raad 3,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor energietoeslagen voor huishoudens met een inkomen tussen 120% en 140% van het sociaal minimum. Deze groep krijgt over 2022 eenmalig een toeslag van 600 euro per huishouding. In 2022 hebben we 956 duizend euro uitgekeerd en dit geeft ten opzichte van het beschikbare bedrag een voordeel van 2,6 miljoen euro. De aanvraagtermijn voor deze toeslag is verlengd tot 28 februari 2023.

Financiële problemen en regie; Stadjerspas (V 1,9 miljoen euro)
Vanuit het ‘Noodpakket energiekosten en inflatie’ heeft uw raad onder de noemer ‘Financiële problemen en regie’ 1,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor informatie, advies, extra ondersteuning en maatwerkbudget. Daarnaast is 400 duizend euro beschikbaar gesteld voor uitbreiding van de Stadjerspas. Deze middelen kwamen in het vierde kwartaal 2022 beschikbaar en daardoor hebben wij 1,9 miljoen euro niet kunnen inzetten.

Schuldhulpverlening (V 1,2 miljoen euro)
Het voordeel op schuldhulpverlening is het gevolg van hogere opbrengsten en lagere lasten. We hebben 451 duizend euro meer opbrengsten ontvangen van betalende klanten beschermingsbewind. We hebben lagere lasten, omdat er bijna geen beroep is gedaan op de middelen voor 'maatwerk energie en inflatie' (oude middelen uit de regeling TONK, de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten). In 2022 is hiervoor 500 duizend euro beschikbaar gesteld, maar hiervan hebben we 15 duizend euro uitgegeven. Ook hebben we 205 duizend euro minder uitgegeven aan bedrijfsvoeringskosten, onder andere externe deskundigheid en overige goederen en diensten. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 59 duizend euro.

Individuele inkomenstoeslag (V 338 duizend euro)
In het ‘Noodpakket energiekosten en inflatie’ heeft uw raad 1,0 miljoen euro beschikbaar gesteld om de verbreding van de individuele inkomenstoeslag, zoals opgenomen in het coalitieakkoord, al in 2022 ter beschikking te stellen. Deze toeslag houdt in dat bijna 2.300 huishoudens, afhankelijk van hun leefsituatie, gemiddeld 450 euro ontvangen. De beschikbare middelen hebben we in 2022 niet volledig uitgegeven. De ambtshalve verstrekking hebben we in 2022 gedaan. De individuele aanvragen voor 2022 zijn mogelijk tot 1 november 2023, waardoor we in 2022 een voordeel hebben van 338 duizend euro.

Overige wettelijke regelingen (V 215 duizend euro)
Sinds 2021 hebben we als organisatie een tool waarmee onze medewerkers zelf de eenvoudige levensvatbaarheidsonderzoeken kunnen uitvoeren. Inkoop van deze onderzoeken is daarom niet meer nodig en hierdoor hebben we een besparing gerealiseerd van 201 duizend euro. Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 14 duizend euro.

Armoede en minimabeleid (V 148 duizend euro)
Binnen armoedebeleid zijn minder subsidies vastgesteld, omdat bepaalde activiteiten als gevolg van corona niet konden worden uitgevoerd. Daarnaast hebben we een voordeel gerealiseerd van 89 duizend euro, omdat we minder premie hebben betaald voor de collectieve zorgkostenverzekering.

Bedrijfsvoering (V 113 duizend euro)
We hebben 1,1 miljoen euro minder uitgegeven aan bedrijfsvoeringskosten. Dit is het gevolg van onderbezetting binnen de afdelingen van inkomensdienstverlening. De vacatureruimte die hierdoor ontstond, hebben we deels ingezet voor de inhuur van uitzendkrachten. Uw raad heeft het voordelige resultaat voor 1,0 miljoen euro ingezet ter dekking van het ‘Noodpakket energiekosten en inflatie’. Per saldo resteert op de bedrijfsvoeringskosten een voordelig resultaat van 113 duizend euro.

VASD (N 2,0 miljoen euro)
In 2022 en 2023 voeren we het meerjarig project ‘Vervanging applicatie sociaal domein’ (VASD) uit. In 2022 en 2023 maken we hiervoor kosten en realiseren we daardoor nadelen. Vanaf 2024 verdienen we het tekort terug door de besparing op licentiekosten en door besparingen in het primair proces als gevolg van vergroting van efficiency.

Energietoeslag (N 14,6 miljoen euro, programma 4: V 11,9 miljoen euro)
Via de mei- septembercirculaires 2022 hebben wij van het Rijk in totaal 31,1 miljoen euro ontvangen voor de uitkering van energietoeslagen van 1.300 euro per huishouden. In de prognose bij VGR-II hadden wij verwacht 27 miljoen euro uit te geven aan toeslagen en uitvoeringskosten. Het verwachte voordeel van 4,1 miljoen euro heeft uw raad via het ‘Noodpakket energiekosten en inflatie’ beschikbaar gesteld voor verhoging van de energietoeslag van 1.300 euro naar 1.500 euro. Doordat het aantal verstrekkingen over 2022 hoger was dan verwacht hebben we in totaal 33,4 miljoen euro aan energietoeslag uitgekeerd. Hierdoor hebben wij een nadeel van 2,3 miljoen euro. Daarnaast hebben wij 412 duizend euro uitgegeven aan uitvoeringskosten.
Voor 2023 stelt het Rijk eveneens middelen beschikbaar om energietoeslagen uit te keren van 1.300 per huishouden. Gemeenten hebben daarbij de mogelijkheid gekregen om dit bedrag te splitsen in 500 euro voor de doelgroep energietoeslag 2022 en 800 euro voor de doelgroep energietoeslag 2023. Via de decembercirculaire hebben wij hiervoor een bedrag van 11,2 miljoen euro ontvangen. In het collegevoorstel van 21 maart 2023 (registratienummer 48421-2023) is besloten deze splitsing toe te passen en in het eerste half jaar van 2023 toeslagen van 500 euro uit te keren aan de doelgroep van de energietoeslag 2022. Hiervoor is een bedrag van 11,1 miljoen euro gereserveerd in 2022. Dit bedrag vormt een nadeel in programma 3. De middelen die we hebben ontvangen via de decembercirculaire zijn opgenomen in programma 4 en vormen daar een voordeel van 11,2 miljoen euro. In de decembercirculaire hebben we ook middelen ontvangen voor bijzondere bijstand voor studenten. In het resultaat op de energietoeslag is rekening gehouden met het minimale scenario waartoe we mogelijk juridisch verplicht zijn.

Wet Kinderopvang (N 421 duizend euro)
De voorziening Wet Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie is onder andere bedoeld ter overbrugging naar de reguliere jeugdzorg. In 2022 hebben wij een tekort op de Wet Kinderopvang van 421 duizend euro. Dit tekort wordt veroorzaakt doordat de uitgaven zijn toegenomen als gevolg van langere wachtlijsten in de GGZ. Daarnaast hebben mensen met een ernstige psychiatrische aandoening een langer behandeltraject nodig. Tevens zijn de prijzen van de kinderopvang gestegen.

Overige verschillen (V 198 duizend euro)
De overige verschillen tellen op tot een voordeel van 198 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16