Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld). In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022.

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Onderwijshuisvesting (incl. bewegingsonderwijs)

Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden.

  • In het kader van de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) zijn de volgende projecten opgeleverd:
  • nieuwbouw Driebondschool Engelbert
  • gerenoveerde Brederoschool aan de van Ketwich Verschuurlaan
  • de versterkte Til in Thesinge
  • de versterkte OBS Garmerwolde

Daarnaast zijn de nodige projecten in voorbereiding. Hierover is de raad per brief geïnformeerd.

De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig.

  • Het Integraal accommodatieplan bewegingsonderwijs en binnensport is opgesteld, de raad heeft het kwaliteitskader vastgesteld;
  • De nieuwe gymzaal aan de Korreweg 270 is opgeleverd.

Leerlingenvervoer

Alle kinderen hebben toegang tot een goed bij hen passende school.

We hebben alle aanvragen leerlingenvervoer verwerkt en de dagelijkse mutaties en klachten opgelost met ouders, vervoerders en andere partijen. We zijn begonnen met de implementatie van langjarige beschikkingen voor een deel van de doelgroep. Er is een meerjarenbeeld opgesteld voor de komende jaren in verband met. stijgende kosten.

Voortijdig Schoolverlaten

Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma

Aanpak Voortijdig SchoolVerlaters richt zich op het voorkomen van schoolverzuim en schooluitval. We voeren preventiegesprekken op de scholen en als jongeren toch uitvallen begeleiden we ze terug naar school of naar een andere vervolgstap richting werk, dagbesteding en/of hulpverlening. We zien toe op naleving van de leerplichtwet, handhaven alleen als er geen andere aanpak van het schoolverzuim mogelijk is. We doen mee aan thuiszitterspact en aanpak problematische jeugdgroepen.

Volwasseneneducatie

Meer inwoners (18+) ontwikkelen vaardigheden en behalen een kwalificatie (en zijn daardoor beter toegerust om onder andere succesvol de arbeidsmarkt op te kunnen (en daarmee kans op financiële zekerheid te verhogen).

  • We bieden leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk). We doen dit binnen de kaders van de Wet educatie en beroepsopleidingen (WEB);
  • In 2022 zijn bij het Alfa-college en Noorderpoort 303 nieuwe deelnemers met een cursus gestart. Het totaal aantal deelnemers aan formele en non-formele educatie komt uit op 693;
  • Daarnaast bereiken de taalhuizen bijna 250 deelnemers. Het totaal aantal deelnemers in basiseducatie en in de taalhuizen samen ligt daarmee iets boven het streefgetal.

OAB & VVE

Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in.

  • We hebben samen met de opvang- en onderwijspartners het nieuwe beleidsplan 'Een goede start voor alle jonge kinderen 2023-2026'. We hebben dit gedaan op basis van de evaluatie van het vve-beleid in de afgelopen jaren. In samenhang met het beleidsplan is ook het kwaliteitskader bijgesteld. We streven in Groningen een hogere kwaliteit binnen onze voorschoolse voorzieningen na dan dat wettelijk is bepaald;
  • Het beleidsplan is in de raad van december 2022 vastgesteld.

Verlengde Schooldag

Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in.

  • In Lewenborg en Beijum is in 2022 de VSD opgestart. Tot juli zijn er pilots gedraaid waarbij kleine groepjes kinderen deelgenomen hebben. Van september – december is er een regulier programma waaraan alle 11 scholen meegedaan hebben en het aantal deelnemende kinderen toegenomen is. Het uiteindelijke doel is, dat alle kinderen van de scholen deelnemen. De VSD is opgenomen in de pedagogische wijkplannen;
  • In Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk, op IKC Borgman en op het Karrepad is de VSD in 2022 verder ontwikkeld. Het Karrepad heeft een ontdeklab, techlab en kunstatelier ingericht en stelt het gebruik daarvan ook open voor wijkactiviteiten. Het aantal deelnemende kinderen is in die wijken/scholen opgeschaald naar ongeveer 900. Het komende jaar wil men daar nog een schepje bovenop doen.

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs

Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk is.

  • Het Thuiszitterspact 2.0 en het uitvoeringsplan is geëvalueerd en voorgelegd aan het OOGO passend Onderwijs en vervolgens geactualiseerd. In het implementatieplan Basis Jeugdhulp in de WIJ is de ontwikkelopdracht onderwijs-jeugdhulp beschreven. Deze is in het najaar 2022 vastgesteld;
  • Daarnaast zijn er experimenten onderwijs-jeugdhulp gestart (en aanvragen hiervoor ingediend bij het Rijk). Het betreft experimenten waarbij ruimte wordt gezocht binnen de bestaande onderwijswetgeving gericht op een doorgaande ontwikkelingslijn onderwijs-jeugdhulp.

Onderwijskansen

Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit.

  • Vanuit het Maatschappelijk Akkoord is in september de onderwijsconferentie Sociale Inclusie georganiseerd in Martiniplaza. Op dit symposium is met name de rol en de mogelijkheden van de leerkracht/docent en van teams belicht waar het sociale inclusie betreft. Dit symposium is in maart voorafgegaan met een digitale miniconferentie;
  • Met de Broedplaats Kluiverboom hebben we een plek gecreëerd waar jongeren uit het isolement worden gehaald en waar zij hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen;
  • Om segregatie binnen het onderwijs zoveel mogelijk te voorkomen werken we met de onderwijspartners aan uniforme afspraken rondom de aanmelding in het primair onderwijs. Ook werken we met hen aan de verbetering van de informatievoorziening naar ouders;
  • En ook dit jaar zijn we blijven werken aan de doorontwikkeling van de functie brugfunctionaris en aan het creëren van een breed aanbod aan huiswerkondersteuning dat (financieel) toegankelijk is voor alle jongeren.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dit jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Behaald
2022

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs

81%

-

Toename

80%

% schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

81,8%

90,4%

Toename

84,2%

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie

877

770

900

693

  • waarvan nieuwe deelnemers

350

320

400

303

Prestaties in het primair onderwijs in
vergelijking met het landelijk gemiddelde:

  • taal groep 2

Hoger

-

Hoger

Hoger

  • begrijpend lezen groep 4

Hoger

-

Hoger

Hoger

  • rekenen groep 4

Hoger

-

Hoger

Hoger

  • begrijpend lezen groep 8

Hoger

-

Hoger

Gelijk

  • rekenen groep 8

Hoger

-

Hoger

Gelijk

Aantal kinderen dat gebruik heeft gemaakt van:

  • VVE (% van het totaal aantal VVE-kinderen)

93%

92%

Toename

94%

  • Leerlingenvervoer

655

651

-

730

Aantal scholen met:

  • Verlengde Schooldag

-

7

Toename

19

Toelichting prestatie indicatoren

Percentage schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs :
Het resultaat met betrekking tot schoolverzuim is beïnvloed door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en door Covid-19. Problematiek van jongeren is toegenomen waardoor ze sneller uitvallen op school. Anderzijds kiezen jongeren er vaker voor om te gaan werken doordat er veel werk beschikbaar is.

Deelname basiseducatie:
In 2022 heeft een verschuiving plaatsgevonden in de verdeling van beschikbare middelen over het educatieaanbod van de ROC’s en het taalaanbod via de taalhuizen. Daardoor hebben iets minder mensen gebruik kunnen maken van het aanbod van de ROC’s en zijn meer mensen via de taalhuizen met taal en rekenen in aanraking gekomen.

Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:
De prestaties in het onderwijs worden middels toetsen in kaart gebracht. De toetsresultaten voor groep 2 en 4 liggen net boven het landelijke gemiddelde, in groep 8 zijn de resultaten vergelijkbaar met de landelijke cijfers.

Aantal kinderen dat gebruik heeft gemaakt van Leerlingenvervoer:
De aantallen leerlingen in het leerlingenvervoer is de afgelopen jaren beïnvloed door Covid-19.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16