Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld). In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022.
Wat wilden we bereiken (resultaten) | Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten) |
---|---|
Onderwijshuisvesting (incl. bewegingsonderwijs) | |
Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden. |
Daarnaast zijn de nodige projecten in voorbereiding. Hierover is de raad per brief geïnformeerd. |
De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig. |
|
Leerlingenvervoer | |
Alle kinderen hebben toegang tot een goed bij hen passende school. | We hebben alle aanvragen leerlingenvervoer verwerkt en de dagelijkse mutaties en klachten opgelost met ouders, vervoerders en andere partijen. We zijn begonnen met de implementatie van langjarige beschikkingen voor een deel van de doelgroep. Er is een meerjarenbeeld opgesteld voor de komende jaren in verband met. stijgende kosten. |
Voortijdig Schoolverlaten | |
Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma | Aanpak Voortijdig SchoolVerlaters richt zich op het voorkomen van schoolverzuim en schooluitval. We voeren preventiegesprekken op de scholen en als jongeren toch uitvallen begeleiden we ze terug naar school of naar een andere vervolgstap richting werk, dagbesteding en/of hulpverlening. We zien toe op naleving van de leerplichtwet, handhaven alleen als er geen andere aanpak van het schoolverzuim mogelijk is. We doen mee aan thuiszitterspact en aanpak problematische jeugdgroepen. |
Volwasseneneducatie | |
Meer inwoners (18+) ontwikkelen vaardigheden en behalen een kwalificatie (en zijn daardoor beter toegerust om onder andere succesvol de arbeidsmarkt op te kunnen (en daarmee kans op financiële zekerheid te verhogen). |
|
OAB & VVE | |
Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in. |
|
Verlengde Schooldag | |
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in. |
|
Aansluiting jeugdhulp-onderwijs | |
Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk is. |
|
Onderwijskansen | |
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit. |
|
Prestatie indicatoren
Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dit jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|---|
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs | 81% | - | Toename | 80% |
% schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar) | 81,8% | 90,4% | Toename | 84,2% |
Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie | 877 | 770 | 900 | 693 |
| 350 | 320 | 400 | 303 |
Prestaties in het primair onderwijs in | ||||
| Hoger | - | Hoger | Hoger |
| Hoger | - | Hoger | Hoger |
| Hoger | - | Hoger | Hoger |
| Hoger | - | Hoger | Gelijk |
| Hoger | - | Hoger | Gelijk |
Aantal kinderen dat gebruik heeft gemaakt van: | ||||
| 93% | 92% | Toename | 94% |
| 655 | 651 | - | 730 |
Aantal scholen met: | ||||
| - | 7 | Toename | 19 |
Toelichting prestatie indicatoren
Percentage schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs :
Het resultaat met betrekking tot schoolverzuim is beïnvloed door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en door Covid-19. Problematiek van jongeren is toegenomen waardoor ze sneller uitvallen op school. Anderzijds kiezen jongeren er vaker voor om te gaan werken doordat er veel werk beschikbaar is.
Deelname basiseducatie:
In 2022 heeft een verschuiving plaatsgevonden in de verdeling van beschikbare middelen over het educatieaanbod van de ROC’s en het taalaanbod via de taalhuizen. Daardoor hebben iets minder mensen gebruik kunnen maken van het aanbod van de ROC’s en zijn meer mensen via de taalhuizen met taal en rekenen in aanraking gekomen.
Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:
De prestaties in het onderwijs worden middels toetsen in kaart gebracht. De toetsresultaten voor groep 2 en 4 liggen net boven het landelijke gemiddelde, in groep 8 zijn de resultaten vergelijkbaar met de landelijke cijfers.
Aantal kinderen dat gebruik heeft gemaakt van Leerlingenvervoer:
De aantallen leerlingen in het leerlingenvervoer is de afgelopen jaren beïnvloed door Covid-19.