Programma 2: Leefomgeving en Veiligheid

Deelprogramma 2.1: Kwaliteit leefomgeving

Deelprogramma 2.1: Kwaliteit leefomgeving

In dit deelprogramma staat een schone, aantrekkelijke leefomgeving centraal. De leefomgeving is groen en klimaatbestendig, aangenaam om te verblijven en het nodigt uit tot ontmoeting en beweging.  Steeds meer inwoners doen in gezamenlijkheid actief mee; niet alleen bij het vormgeven en beheren van buurten en dorpen, maar ook in het behalen van onze doelstelling om een afvalloze samenleving te worden, waarin scheiden en hergebruik van afval en grondstoffen centraal staat.

Doelen Deelprogramma 2.1: Kwaliteit leefomgeving

Het deelprogramma Kwaliteit leefomgeving heeft de volgende doelen:

  • In alles wat we doen in de leefomgeving/openbare ruimte staat Leefkwaliteit voorop (conform omgevingsvisie 'Levende Ruimte');
  • Robuuste, goed onderhouden en aantrekkelijke leefomgeving waarin verblijfskwaliteit voorop staat;
  • Wij zijn een circulaire gemeente waar zo weinig mogelijk afval ontstaat, waar we zuinig omgaan met grondstoffen en deze zoveel mogelijk opnieuw gebruiken, zodat we in 2030 afvalvrij zijn.

Effectindicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de door ons gewenste maatschappelijke impact van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Effect indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Behaald

2022

Onderhoud en beheer van de openbare ruimte

  • Tevredenheid van inwoners over het onderhoud

6.3

-

> 6,5

6,3

  • % van de gemeente dat voldoet aan de vastgestelde BORG-kwaliteitsdoelstelling

94.5%

93%

90%

94%

Afval

  • % afval gescheiden ten behoeve van hergebruik

62%

62%

64%

67,5%

  • Kg fijn huishoudelijk restafval per inwoner per jaar

137

146

135

111

Leefkwaliteit

  • % oppervlakte met matige en ernstige hittestress*

-

-

21%

55,6%

  • % oppervlakte met matige en ernstige wateroverlast*

-

-

9%

-

  • % Boomkroonbedekking totale gemeente *

-

-

-

9%

  • Tevredenheid bereikbaarheid en gebruik grote parken*

-

-

7,0

7,8

  • Tevredenheid verblijfskwaliteit openbare ruimte (binnenstad)*

-

-

7,0

7,9

* Nieuwe indicator

Toelichting effectindicatoren

% afval gescheiden ten behoeve van hergebruik:
Het percentage is dit jaar met 67,5 % hoger dan in voorgaande jaren. Dit komt door het aanbod van meer voorzieningen om afval te scheiden, communicatiecampagnes en de overstap naar Omrin. Bij Omrin wordt naast grondstofhergebruik van plastic, metaal, drankenkartons en zand/grind en biogas, ook  biogranulaat uit ons restafval gemaakt. Aan de bron hebben wij 45% van ons huishoudelijk afval gescheiden o.a. glas, papier textiel. In totaal komt dit neer op een % afval gescheiden voor hergebruik van 67,5 %.

Kg fijn huishoudelijk restafval per inwoner per jaar:
Komt in 2022 uit op 111 kg. Onder andere door 8,5 kg minder aangeboden en ingezameld restafval per inwoner dan in 2021 en de scheiding van en de verwerking van biogranulaat per inwoner uit ons restafval. Een deel van het resultaat wordt verklaard door het feit dat Omrin biogranulaat uit het afval maakt. Attero deed dat niet.

% oppervlakte met matige en ernstige hittestress
In 2023 zijn we gestart met nieuwe analyses, met hernieuwde modellen en uitgangspunten. Eén van de belangrijkste verschillen is dat voor de stresstest in 2023 de warmste dag in Groningen als uitgangspunt is genomen. In 2018 is de landelijke warmste dag volgens het KNMI gebruikt, maar het weerbeeld op deze dag week in Groningen af van de rest van Nederland. Daarom is in het nieuwe model een dag gebruikt die de situatie in Groningen beter benaderd. De nieuwe analyses leiden tot een beeld dat afwijkt van de analyses uit 2018, dat voor het beoogde resultaat voor 2022 is gebruikt.

De analyse van deze betreffende effectindicatoren wordt eenmaal in de 5 à 6 jaar uitgevoerd. Een jaarlijkse monitoringscyclus leidt niet tot zichtbare significante veranderingen. Om deze reden adviseren we in de begroting van 2024 om deze indicator te laten vervallen. De informatie omtrent hittestress (gevoelstemperatuur) zal via een andere weg openbaar worden aangeboden.

% oppervlakte met matige en ernstige wateroverlast
In 2023 zijn we gestart met nieuwe analyses. Deze zijn nog niet gemeente dekkend, daarom is er voor 2022 nog geen ander percentage inzichtelijk. Bij de stresstest ten aanzien van wateroverlast werd in 2018 nog gebruik gemaakt van 2d modellen. Voor de nieuwe analyses wordt een 3d model gebruikt, dat afwijkt van voorgaande jaren. Het nieuwe 3d model benadert de werkelijkheid beter en is betrouwbaarder. Helaas is hierdoor een vergelijking met de uitkomst uit het oude model moeilijk te maken.

De analyse van deze betreffende effectindicatoren wordt eenmaal in de 5 à 6 jaar uitgevoerd. Een jaarlijkse monitoringscyclus leidt niet tot zichtbare significante veranderingen. Om deze reden adviseren we in de begroting van 2024 om deze indicator te laten vervallen. De informatie omtrent wateroverlast zal via een andere weg openbaar worden aangeboden.

% Boomkroonbedekking totale gemeente (trendanalyse)* :
Deze indicator is voor het eerst geïntroduceerd in de begroting 2022. Om deze reden bevatten de kolommen 2019, 2020 en 2021 geen waarde. Onderzoek naar boomkroonbedekking van de totale gemeente in 2022 is in 2023 uitgevoerd aan de hand van een combinatie van luchtfoto’s en puntenwolken (Algemeen Hoogtebestand Nederland, AHN, www.ahn.nl
).

Tevredenheid bereikbaarheid en gebruik grote parken:
Een 7,8 gemiddeld voor vier grote parken/recreatiegebieden (Stadspark, recreatiegebied Kardinge, Noorderplantsoen en het Paterswoldsemeergebied).  

Tevredenheid verblijfskwaliteit openbare ruimte (binnenstad):
Gebaseerd op deelcijfers ‘sfeer/gezelligheid’ (8,4) en ‘schoonheid en netheid’ (7,3) uit het onderzoek 'Economisch binnenstedelijk onderzoek Groningen 2021-2022'. Ondanks deze hoge waardering op deze onderdelen heeft circa 29% van de respondenten op de vraag ‘Wat mist u verder nog in de binnenstad?’ voornamelijk onderwerpen aangedragen ter verbetering van de leefkwaliteit. Dit zijn onder andere: te veel fietsen (8%), groen (7%), bankjes/zitplaatsen (4%) en openbare toiletten (3%).

Beleidsvelden

Deelprogramma Kwaliteit Leefomgeving bestaat uit de volgende beleidsvelden:

Leefkwaliteit
Dit beleidsveld bundelt alle activiteiten waarmee we de leefkwaliteit optimaal willen houden. De buitenruimte, zowel openbaar als privaat, maken we bestendig om alle gevolgen van klimaatverandering op te vangen. We werken aan een groene openbare ruimte waar voldoende ruimte is voor spelen, lopen en fietsen. Dit draagt bij aan verbetering van de gezondheid (fysiek en mentaal), een hoger welbevinden van inwoners en sociale samenhang doordat de inrichting uitnodigt tot bewegen, ontmoeten en participeren. De verblijfskwaliteit is daarbij van belang. Dit is vertaald naar onder andere het (cultuurhistorische) verhaal van de stad en dorpen en de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor inwoners en bezoekers (herwinnen openbare ruimte).

Beheer en onderhoud van de openbare ruimte
Een belangrijke indicator van de leefkwaliteit is een schone leefomgeving. We onderhouden onze gemeente (verhardingen, verkeersvoorzieningen, groen, speelvoorzieningen, bruggen, tunnels en viaducten) conform de vastgestelde BORG-kwaliteitsdoelen en waarborgen met de uitvoering van het lang-cyclisch onderhoud en de vervanging van diverse voorzieningen de technische kwaliteit van de openbare ruimte. We zorgen voor een goed functionerend water- en rioleringssysteem. We ondersteunen bewonersinitiatieven en bevorderen daarmee een grotere betrokkenheid van buurtbewoners wat vervolgens leidt tot minder vervuiling, schade en meer tevredenheid. Daarnaast draagt bewonersdeelname ook bij aan de sociale cohesie in de buurt.

Afval en grondstoffen
Voor een verantwoord gebruik van schaarse grondstoffen streven we naar een afvalloze samenleving. In de komende periode willen we daarom het percentage hergebruik van onze grondstoffen verhogen. De wijze waarop die ambitie wordt gerealiseerd, wordt verwoord in de nota  'Minder Afval, Meer Grondstoffen: Op weg naar een circulair Groningen'.

Lasten, baten en saldo

112.045

78,2 %

73.895

94,9 %

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16