Correctie activering BTW-riolering (N 1 miljoen euro) In december 2021 is de raad per brief geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek naar de waarderingsmethode voor riolering. Uit dit onderzoek is gebleken dat we de bijdrage vanuit riolering aan de algemene middelen te hoog hebben geraamd. Dit resultaat is ontstaan omdat we vanaf 2008 - ten onrechte - de BTW op investeringen riolering als bezit hebben toegevoegd aan onze balans. Deze herstelactie werkt ook door in het jaar 2022. In 2022 bedraagt het totale effect ca. 1 miljoen euro nadelig. Dit bestaat enerzijds uit vrijval van kapitaallasten en anderzijds uit de te hoog geraamde bijdrage aan de algemene middelen. Rioolheffing (V 26 duizend euro) Lasten (V 227 duizend euro) Aan de lastenzijde bedraagt het resultaat vóór dotatie aan de voorziening 457 duizend euro nadelig. Dit wordt vooral veroorzaakt door hogere kosten van onderaannemers, stijging van energie- en brandstofprijzen en algemene prijsstijgingen als gevolg van inflatie. Het resterende totale eindresultaat op de rioolheffing bedraagt 684 duizend euro nadelig. Dit bedrag is onttrokken aan de voorziening Riolering groot onderhoud. Dit leidt tot lagere lasten van 684 duizend euro. Baten (N 201 duizend euro) Lagere baten van 0,2 miljoen euro worden vooral verklaard door de in 2022 gerealiseerde lagere opbrengsten uit rioolheffing als gevolg van minder aansluitingen. Ten opzichte van de totaal begrote opbrengst uit rioolheffing van 18,3 miljoen is dit een relatief kleine afwijking. In totaal resteert een nagenoeg neutraal resultaat (-457 duizend euro + 684 duizend euro - 201 duizend euro = 26 duizend euro). Wegen (N 189 duizend euro) Dit resultaat bestaat uit een aantal onderdelen die hieronder worden toegelicht: - Programma Wegen (N 475 duizend euro)
De hogere lasten zijn vooral het gevolg van de stijging van energie- en brandstofprijzen en algemene prijsstijgingen als gevolg van inflatie. - Emissievrij wagenpark (V 29 duizend euro)
Met ingang van de begroting 2020 is jaarlijks 300 duizend euro beschikbaar gesteld om vanaf 2023 ons wagenpark emissievrij te hebben. Het gaat hierbij om het vervangen van dienstvoertuigen over meerdere jaren. Eind 2022 valt van dit budget incidenteel 139 duizend euro vrij. De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat de realisatie van kapitaallasten behorende bij deze vervangingen pas ingaat in 2023. Van deze vrijval hebben we 110 duizend euro ingezet voor de incidentele kosten van het project waterstof. - Kapitaallasten gele stenen (V 107 duizend euro)
In de begroting 2022 zijn structureel intensiveringsmiddelen beschikbaar gesteld voor de dekking van kapitaallasten behorende bij het investeringsproject vervanging gele stenen binnenstad. Dit gaat om een bedrag van 252 duizend euro. Eind 2022 valt 107 duizend vrij doordat projecten later gereed zijn. - Overige (V 150 duizend euro)
Overige effecten leiden tot een voordeel van 150 duizend euro. Kunstwerken en water (V 375 duizend euro) Dit voordeel bestaat vooral uit lagere lasten. Deze houden vooral verband met het niet uitvoeren van oeverbeschoeiingsprojecten in 2022. De oorzaken hiervoor zijn enerzijds de krappe arbeidsmarkt en anderzijds de leveringsproblemen van materialen benodigd voor oeverbeschoeiing. Verkeersvoorzieningen (V 211 duizend euro) Lasten (N 33 duizend euro) Voor het onderhoud van verlichting en verkeersvoorzieningen hebben we in 2022 met de leverancier afspraken gemaakt om de kosten reduceren. Hierdoor hebben we de kostenoverschrijding kunnen terugbrengen tot uiteindelijk 340 duizend euro. Dit nadelige resultaat wordt vooral veroorzaakt door de hoeveelheid storingsmeldingen, contracten waarin de tarieven hoger liggen en algemene prijsstijgingen als gevolg van de inflatie. Tegenover deze hogere lasten staan ook lagere personeelslasten van 290 duizend euro als gevolg van vacaturevrijval. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben we niet alle vacatures kunnen invullen. Overige kleinere effecten leiden tot een voordeel van 17 duizend euro. Baten (V 244 duizend euro) De hogere baten worden vooral verklaard door een niet-begrote vergoeding uit het waarborgfonds voor niet te verhalen schade veroorzaakt door motorvoertuigen (215 duizend euro). Schoon openbare ruimte (V 369 duizend euro) Lasten (V 205 duizend euro) In de begroting 2022 zijn middelen beschikbaar gesteld voor de handhaving op de maximale fietsparkeerduur en verkeerd gestalde fietsen. In verband met corona zijn niet alle beschikbare middelen ingezet en valt een deel van het beschikbare budget vrij (116 duizend euro). Dit is de belangrijkste verklaring voor de lagere lasten die hier optreden. Baten (V 164 duizend euro) Het voordeel op de baten bestaat voornamelijk uit verkoopopbrengsten van materieel (veegmachines en winterdienst-materieel). Groen en speelvoorzieningen (N 386 duizend euro) Lasten (N 513 duizend euro) In de begroting zijn de middelen voor Groen en speelvoorzieningen verdeeld over de beleidsvelden Onderhoud en beheer openbare ruimte en Leefkwaliteit. In 2022 zijn de lasten voor Groen en speelvoorzieningen in totaal ca. 0,3 miljoen euro hoger dan begroot. In het beleidsveld Onderhoud en beheer openbare ruimte wordt hiervan een nadeel van ca. 0,5 miljoen euro verantwoord en in het beleidsveld Leefkwaliteit een voordeel van ca. 0,2 miljoen euro. De hogere lasten voor Groen en speelvoorzieningen worden vooral verklaard door algemene prijsstijgingen als gevolg van inflatie. Baten (V 127 duizend euro); Dit voordeel bestaat vooral uit verkoopopbrengsten van materieel. Taakstelling (N 600 duizend euro) Extra activiteiten voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte in onze gemeente zetten sinds langere tijd druk op de bestaande financiële middelen. Dit is de belangrijkste oorzaak waarom we in 2022 de oude organisatietaakstelling niet in kunnen vullen. Deze taakstelling bevat onder meer een te realiseren bezuiniging op de nominale compensatie. In de begroting 2023 hebben we deze taakstelling structureel opgelost. Budgetoverheveling (V 2,9 miljoen euro) De raad heeft op 21 december 2022 besloten de budgetten op enkele deelprogramma’s te verhogen met als dekking de hogere bijdrage uit het Gemeentefonds (deelprogramma 4.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien). In dit deelprogramma werd een begrotingsoverschrijding verwacht als gevolg van hogere lasten voor de correctie activering BTW-riolering, de effecten van prijsstijgingen en een niet gerealiseerde taakstelling. In het deelprogramma zelf was geen budgetoverheveling mogelijk om de verwachte overschrijding te voorkomen. Vanwege transparantie worden de afzonderlijke overschrijdingen zichtbaar gemaakt en niet gesaldeerd met de budgetverhoging.
Zakelijke dienstverlening Stadsbeheer (N 187 duizend) De zakelijke dienstverlening van Stadsbeheer omvat de producten Inzameling bedrijfsafval, Klein Gevaarlijk Afval, Straatreiniging en Zakelijke werkplaats Stadsbeheer. De relatief kleine afwijking is onder andere het gevolg van de coronamaatregelen die begin 2022 nog golden, waardoor de baten licht zijn achtergebleven. In de paragraaf Lokale heffingen is een overzicht weergegeven van de totale kostendekkendheid van de zakelijke dienstverlening. Overige (V 239 duizend euro) Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 239 duizend euro. |