Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid en zorg

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld). In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022.

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Stimulering samenlevingsopbouw

Inwoners nemen dankzij verschillende laagdrempelig georganiseerde voorzieningen in en rond hun wijk vaker deel aan verschillende activiteiten en zijn daarmee in de gelegenheid om andere buurtgenoten te ontmoeten, hen (beter) te leren kennen en de kans op sociaal isolement te verminderen.

  • In totaal zijn 47 Sociaal culturele accommodaties gesubsidieerd vanuit het accommodatiebeleid. Hierdoor waren ze in staat de accommodatie beschikbaar te stellen voor ontmoeting tussen inwoners en activiteiten vanuit de wijk/dorp;
  • Humanitas als kartrekker van coalitie Eensamen is gesubsidieerd;
  • Campagne www.3manieren.nl is door Eensamen uitgevoerd om eenzaamheid onder ouderen te verminderen;
  • op wijkniveau is in de week tegen eenzaamheid een programma van activiteiten geweest;
  • Er zijn wijkagenda's uitgevoerd. 

We versterken aandacht voor onze gedeelde geschiedenis en agenderen dit onderwerp met regelmaat.

  • Discriminatie Meldpunt Groningen organiseerde gastlessen op scholen en stadswandelingen langs de sporen van het slavernijverleden;
  • We hebben onderzoek laten doen naar de rol van de overheid in het slavernijverleden. De eerste fase van het onderzoek is afgerond;
  • Musea, erfgoedinstellingen en culturele en educatieve organisaties zorgden voor een culturele manifestatie over het slavernijverleden van Groningen onder de titel ‘Bitterzoet Erfgoed’;
  • Er heeft een tijdelijk monument slavernijverleden gestaan op het Tschumipaviljoen, onder de titel ‘Dichtlicht op het verleden’.

Kansrijke ideeën uit de wijk worden tijdig omarmd en indien nodig (verder) geholpen, waardoor deze meer perspectief krijgen om uit te kunnen groeien tot waardevolle initiatieven voor en door inwoners en andere lokale partners, om zo ook bij te kunnen dragen aan de verbetering van de vitaliteit en leefbaarheid van de wijk.

We hebben middels wijkbudgetten in zeven gebieden samen met de wijkondersteuner en het gebiedsteam bewonersinitiatieven gestimuleerd en gefaciliteerd. 

Inwoners zijn bekend met het geheel aan voorzieningen voor informatie en advies en ervaren de toegang hiertoe als laagdrempelig en inwoner vriendelijk.

We hebben wijkkranten gestimuleerd om ook artikelen te schrijven over het versterken van de sociale basis: inzet vrijwilligers, activiteiten in buurthuizen en algemene voorzieningen bewonersinitiatieven, sport- en culturele activiteiten als middel om elkaar te ontmoeten en te leren kennen. 

Ter verlichting van de belasting die met mantelzorg gepaard kan gaan hebben mantelzorgers toegang tot ondersteuning bij het uitvoeren van hun zorgtaken en kennen zij de weg daartoe.

  • Voor de waardering en ondersteuning van mantelzorgers hebben wij het steunpunt mantelzorg van Humanitas gesubsidieerd;  
  • Er zijn 2.914 mantelzorgers ingeschreven bij het steunpunt, waarvan 410 nieuwe;
  • We hebben 1.774 mantelzorgwaarderingskaarten uitgegeven.

Meer inwoners [geactiveerd en/of gestimuleerd tot het doen van vrijwilligerswerk]

  • Wij hebben de vrijwilligersorganisaties zoals Humanitas, LINK050, Stichting Present en de Goeie buurt gesubsidieerd; 
  • Tal van activiteiten hebben plaatsgevonden zoals de conferentie Solidariteit Organiseren, het besturenfestival, vrijwilligersfeesten, markten, café Link050; 
  • 134 cursussen/workshops en evenementen zijn via Ontwikkellink aangeboden;
  • 67 vrijwilligersverhalen, 6 filmpjes en 11 nieuwsbrieven, besturenfestival magazine en de LINK050 waaier zijn gemaakt.

Publieke gezondheid

Versterking van de regionale samenwerking in het Preventie Overleg Groningen (POG) op zes thema’s: opgroeien en levensloop; veilige, gezonde leefomgeving; preventie in de zorg; armoede en gezondheidspotentieel; gezondheid op het werk; gezonde burgerkracht.

  • Wij zijn trekker van het programmateam Veilige en gezonde leefomgeving. Hiervoor is het Leernetwerk Gezonde Leefomgeving Groningen (LEGrO) gevormd en zijn de eerste kennissessies met de POG-partners en bewoners zijn georganiseerd;
  • In samenwerking met Groningen Beter is de Regiovisie Gezonde Groningers, Gezonde Zorg vastgesteld, voor een verregaande samenwerking tussen sociaal en medisch domein ten behoeve van een duurzaam zorglandschap in de regio;
  • Om handen en voeten te kunnen geven aan de Regiovisie en om daarbij te kunnen sturen op resultaat is een governance ontwikkeld.

(Meer) kinderen kunnen rekenen op een kansrijke start wat hun mogelijkheden vergroot om gezond en veilig op te groeien in een stimulerende leefomgeving.

  • De Coalitie Kansrijke Start kwam in 2022 zeven keer bijeen en heeft de werkagenda (2020) met verbeterpunten geactualiseerd. De bewezen effectieve ondersteuningsprogramma's Stevig Ouderschap, Moeders informeren Moeders en Nu Niet Zwanger zijn veelvuldig ingezet;
  • In januari 2022 hebben we de website www.kansrijkestartgroningen.nl gelanceerd. Hier zijn alle ontwikkelingen en actuele informatie die van belang is bij het samenwerken in de eerste 1000 dagen bij elkaar gebracht en centraal terug te vinden;
  • Praktijkverbeteringsproject DOEN is tweede jaar in gegaan: het beter signaleren en begeleiden van (potentieel) zwangeren met een psychische kwetsbaarheid en gerichte ondersteuning met de opvoeding;
  • Programma Voorzorg, voor de meest kwetsbare zwangere vrouwen is gestart. De eerste deelnemers zijn gestart en worden twee jaar intensief begeleid rond het ouderschap en persoonlijke ontwikkeling;
  • Ervaringsdeskundige armoede draait mee in de coalitie en in verschillende overleggen.

(Meer) kinderen in de wijkvernieuwingswijken groeien op in een gezonde en stimulerende leefomgeving door een betere en duurzame samenwerking met professionals en bewoners.

  • We hebben doorlopend geïnvesteerd in het netwerk van professionals in de wijken om te werken aan gezondheid in de brede context voor alle kinderen in de wijk;
  • We zetten met name in op gezond bewegen, gezonde voeding en lekker in je vel zitten in samenhang met thema’s als armoede, positieve gezondheid, taal- en spraak ontwikkeling en kindermishandeling.

Passende ondersteuning

Er is sprake van een fijnmazige structuur van maatschappelijke voorzieningen voor informatie, ondersteuning en hulp, die toegankelijk en laagdrempelig is georganiseerd, waardoor inwoners met een hulpvraag beter bekend zijn met de mogelijkheden tot ondersteuning en daar - waar nodig – in een vroeg stadium gebruik van kunnen maken om zo beter in staat te zijn zich te kunnen (blijven) redden in het alledaagse.

  • We hebben wijkkranten gestimuleerd om ook artikelen te schrijven over het versterken van de sociale basis: inzet vrijwilligers, activiteiten in buurthuizen en algemene voorzieningen bewonersinitiatieven, sport- en culturele activiteiten als middel om elkaar te ontmoeten en te leren kennen;
  • Inwoners hebben WIJ Groningen goed weten te bereiken. Dit wordt ondersteund door de resultaten van het % van de respondenten aangaf (redelijk en goed) bekend te zijn met de dienstverlening van WIJ; een lichte toename ten opzichte van de afgelopen jaren.;
  • In iets meer dan de helft van de bij WIJ Groningen binnengekomen ondersteuningsvragen was het noodzakelijk nader onderzoek uit te voeren. Het betreft hier ook één van de kerntaken van WIJ Groningen;
  • Van de situaties waar nader onderzoek naar is uitgevoerd zijn in de meeste gevallen ondersteuningsplannen tot stand gebracht.

(Meer) inwoners die als gevolg van psychische, somatische- en/of andere beperkingen belemmeringen ondervinden bij het uitvoeren van activiteiten in het alledaagse, ontvangen - daar waar nodig - tijdige en passende ondersteuning, om zich zo beter te kunnen (blijven) redden en zo lang als mogelijk vanuit de eigen thuissituatie aan het maatschappelijke verkeer te kunnen (blijven) deelnemen.

  • In 2022 zijn de hulpmiddelen Wmo opnieuw aanbesteed. In het nieuwe contract is er ruimte voor twee aanbieders, en sturing op kwaliteit. Dit heeft geleid tot meer onderlinge samenwerking en keuzevrijheid voor de inwoner;
  • Ook voor de onafhankelijke cliëntondersteuning geldt dat er vanaf 2022 twee aanbieders zijn geselecteerd, waardoor er meer keuzevrijheid is voor de inwoner;
  • In 2022 is het Gebiedsondersteunend Netwerk (GON), met daarin de begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf, uitgebreid met Haren.

Jeugdigen en gezinnen ontvangen eerder en dichter bij huis passende, samenhangende en adequate ondersteuning.

  • In 2022 is de basisjeugdhulp bij WIJ Groningen ondergebracht (SAMEN). We zijn hiermee op 1 januari 2023 van start gegaan. Hiermee komt de lichte jeugdhulp voor kinderen en gezinnen zonder indicatie en laagdrempelig beschikbaar. Dit is in nauwe samenwerking en in overleg met jeugdhulppartners en verwijzers gerealiseerd;
  • De uitwerking van de regiovisie middels ontwikkeltafels is in samenwerking met de ketenpartners in 2022 van start gegaan. Dit heeft geleid tot nieuwe samenwerkingsafspraken die in 2023 hun vervolg zullen krijgen;
  • Landelijk zijn wij actief en intensief betrokken bij het opstellen van de Hervormingsagenda, die tot doel heeft het verbeteren van de jeugdhulp en een beheersbaar duurzaam financieel houdbaar stelsel. De onderhandelingen met het Rijk omtrent de financiële en bestuurlijke verhoudingen zorgen ervoor dat de   Hervormingsagenda nog niet is vastgesteld.  

Jeugdigen groeien 'zo thuis mogelijk' op. Minder jeugdigen worden uit huis geplaatst.

  • Op 3Noord niveau wordt samen met betrokken aanbieders uitvoering gegeven aan de opgaven die in de Bovenregionale Visie Jeugdhulp met een Plus en het Toekomstplan O3M zijn beschreven;
  • Samen met Elker hebben wij aan een strategisch vastgoedplan gewerkt ten behoeve van de besteding van de SPUK Vastgoedtransitie middelen. Doel is de huidige voorzieningen om te bouwen naar perspectief biedende kleinschalige woonvoorzieningen;
  • Samen met 3 andere Groninger gemeenten zijn wij gestart met een project ondersteuning en versterking pleegzorg. Met als doel breakdowns te verminderen en pleegzorg gemakkelijker te maken.

Jeugdigen worden beter beschermd als hun ontwikkeling gevaar loopt.

  • Met de Gecertificeerde instellingen hebben wij stappen gezet met betrekking tot een nieuw Plan van Aanpak, dat in het teken staat van waarborgen continuïteit en de voorbereiding op het Toekomstscenario;
  • in regionaal verband hebben wij voorbereidingen getroffen voor het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Ter voorbereiding op het Toekomstscenario is op regionaal niveau einde 2022 een kwartiermaker aangesteld. Deze is verantwoordelijk voor het maken van een project- en actieplan waarin duidelijk wordt welke opgaven er liggen en hoe de jeugdhulpregio Groningen het Toekomstscenario moet implementeren.

Meer inwoners zijn bekend met en maken tijdig gebruik van lokale voorliggende voorzieningen, waardoor een extra beroep op voorzieningen als Beschermd Wonen in een later stadium vaker kunnen worden voorkomen.

  • De Groninger gemeenten werken samen voor wat betreft de inkoop van Beschermd Wonen. Zij hebben een nieuwe inkoop, die op 1 januari 2023 is ingegaan, georganiseerd waarmee de transformatie van beschermd wonen naar beschermd thuis wordt gefaciliteerd;
  • De toegang Beschermd Wonen van de gemeente Groningen heeft net als alle andere Groninger gemeenten verder uitvoering gegeven aan de implementatie van de vernieuwde werkwijze, gericht op casusregievoering;
  • Er is gewerkt aan de verbinding en de samenwerking met WIJ Groningen om optimaal gebruik te maken van de voorliggende voorzieningen die onder andere via het Gebiedsondersteunend Netwerk (GON) beschikbaar zijn.

Meer inwoners met psychiatrische - en/of sociaal-maatschappelijke problemen worden tijdig en passend ondersteund, waardoor zij vanuit een stabiele omgeving eerder en beter in staat zijn stappen te zetten naar meer of volledige zelfredzaamheid.

  • De aanpak Samen voor Herstel is geborgd. In deze aanpak wordt gewerkt aan integraal (psychisch) herstel en meer eigen regie voor de patiënt, met behulp van mensen uit het eigen netwerk en professionals;
  • Er is een Herstelacademie gerealiseerd in Groningen;
  • Meer aandacht voor KOPP kinderen door training van SKSG medewerkers en WIJ medewerkers;
  • Beter zicht op kwetsbare personen en daarmee verbeterde handelingsperspectieven door opzetten  proeftuin en samenwerkingsverband met ketenpartners waarin verschillende databronnen worden gekoppeld.

Zorg en veiligheid

Signalen over inwoners die als gevolg van psychiatrische problemen, middelengebruik en/of een verstandelijke beperking (mogelijk) onbegrepen en soms gevaarlijk gedrag vertonen worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op herstel en herwinning van zelfredzaamheid.

  • In samenwerking met Lentis en de stichting WIJ is gestart met spreekuren van de WIJ in de kliniek van Lentis;
  • Er is invulling gegeven aan de pilot Ondersteuner Sociaal Domein bij de huisarts in het kader van de aanpak wachttijden GGZ.

Voor inwoners die als gevolg van een crisis acuut hulp nodig hebben zijn adequate voorzieningen getroffen aan de hand waarvan zij aan herstel kunnen werken.

Er was een 24/7 crisisbeoordelingslocatie operationeel met inzet van de Psycholance vanuit de aanpak Personen met Onbegrepen gedrag, voor humaan vervoer en verbeterde aansluitende zorg.

Meer inwoners in een kwetsbare positie zijn bekend met en maken tijdig gebruik van lokale voorliggende voorzieningen, waardoor een beroep op voorzieningen op het terrein van Maatschappelijke Opvang vaker kunnen worden voorkomen.

Alle gemeenten, waaronder de gemeente Groningen, hebben zich aangemeld als deelnemer voor de landelijke 'preventiescan Dakloosheid'. Middels dit traject wordt meer inzicht verkregen in de(integrale) preventieve aanpak en in de manier waarop dit verbeterd kan worden.

Inwoners die (noodgedwongen) beroep doen op voorzieningen in het kader van Maatschappelijke Opvang worden veilig opgevangen en passend ondersteund, gericht op herstel en herwinning van de zelfredzaamheid.

  • Met zorgaanbieders is in beeld gebracht op welke manier invulling wordt gegeven aan de Maatschappelijke opvang en op welke onderdelen verbeteringen mogelijk c.q. wenselijk zijn. Uitwerking op de onderdelen instroom, doorstroom, uitstroom en activering vindt in 2023 plaats (onderdeel leidraad Toekomst opvang, spoor 2 - herijking opvang);
  • De regeling om in de wintermaanden te voorzien in extra opvang voor mensen is in samenspraak met de netwerkpartners doorontwikkeld tot een tijdelijke winter noodopvang en bijbehorende regeling die niet weersafhankelijk wordt ingezet.

Signalen van inwoners die in huiselijke kring te maken hebben met (lichamelijke en/of psychische) mishandeling en/of geweld worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op beëindiging van deze situatie.

  • We hebben trainingen en netwerkbijeenkomsten t.b.v. preventie en signalering kindermishandeling georganiseerd en uitgevoerd;
  • Het regionaal actieprogramma 'Geweld hoort nergens thuis' is vanwege capaciteitsproblemen gedeeltelijk uitgevoerd;
  • We hebben regionale voorzieningen t.b.v. de aanpak van huiselijk geweld en seksueel geweld, zoals Veilig Thuis, Vrouwenopvang en Centrum voor Seksueel Geweld gefaciliteerd;
  • Het Intensief Casemanagement bij huisverboden is gecontinueerd;
  • Vanuit de Vrouwenopvang wordt ambulante hulp geboden aan lokale teams;
  • De werkwijze MDA++ bij complexe casuïstiek is afgelopen jaar wegens vertraging in de regionale besluitvorming en vertrek van de projectleider niet uitgevoerd;   
  • We hebben een regionale aanpak seksueel geweld ontwikkeld;
  • We hebben een training ‘systemisch werken bij huiselijk geweld’ voor alle lokale teams en carrousel groepen voor plegers van huiselijk geweld gefaciliteerd;
  • We hebben een regionaal governance model Veilig Thuis ontwikkeld en samenwerkingsafspraken Veilig Thuis/lokale teams gemaakt;
  • Namens centrumgemeenten VO hebben we uitvoering gegeven aan de coördinatiefunctie m.b.t. landelijke opvang van slachtoffers eergerelateerd geweld en loverboy-problematiek bij Fier in Friesland;
  • We hebben een beleidskader huiselijk geweld ontwikkeld voor de gemeente Groningen.

De taakstelling huisvesting vergunninghouders is gerealiseerd.

In samenwerking met de woningcorporaties in Groningen zorgen we voor het huisvesten van vergunninghouders. In 2022 hebben wij in totaal 363 vergunninghouders gehuisvest op een taakstelling van 310 te huisvesten vergunninghouders.

Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving als het gaat om basisvoorzieningen als gezondheid, onderwijs, opvoeding, werk en inkomen.

  • Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders wordt voor de gemeente Groningen uitgevoerd door Humanitas. Ook zorgt Humanitas voor het aanbieden van workshops voor de participatieverklaring;
  • In 2022 is maatschappelijke begeleiding geboden aan 202 inburgeringsplichtige vergunninghouders.

Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk.

Bij Thuis in 050 zijn eind 2022 ruim 700 inburgerings- plichtigen actief in begeleiding. Van hen vallen 520 personen onder de oude Wet inburgering en ruim 180 onder de nieuwe Wet. Ongeveer de helft van de mensen in begeleiding is naast de inburgering actief in werk of vrijwilligerswerk.

Vreemdelingen zonder recht op opvang of verblijf belanden niet op straat.

We voeren de pilotLandelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) uit in nauwe samenwerking met uitvoeringsorganisatie INLIA en de Rijkspartners IND, de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) en de vreemdelingenpolitie. Eind 2022 verblijven 180 personen in de LVV. In 2022 is de nieuwbouw voor de LVV afgerond.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dit jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Behaald
2022

Stimulering samenlevingsopbouw

Aantal geregistreerde meldingen entree WIJ-Groningen

30.984

Kengetal

% Meldingen bij entree WIJ-Groningen dat is afgehandeld via inzet 'eigen netwerk' en/of ondersteuning 'sociale basis'

56%

Kengetal

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft:

  • (Redelijk en goed) bekend te zijn met de dienstverlening van WIJ-Groningen

64%

67%

>70%

68%

  • In de afgelopen 12 maanden (wel eens) contact te hebben gehad met WIJ-Groningen (van het deel dat bekend is met WIJ-Groningen)

28%

24%

Kengetal

23%

  • In de afgelopen 12 maanden (wel eens) geholpen te zijn met een hulpvraag door WIJ-Groningen (van het deel dat contact heeft gehad met WIJ-Groningen)

90%

84%

Kengetal

87%

  • Te weten waar te moeten zijn met een hulpvraag

71%

69%

>75%

72%

  • Het gemakkelijk te vinden om bij WIJ-Groningen naar binnen te lopen

69%

53%

>75%

66%

% Mantelzorgers (18 jaar e.o.) dat aangeeft zich (ernstig) belast te voelen als gevolg van de geboden zorgtaken

18%

Afname
<20%

18%

Passende ondersteuning

Aantal (wettelijke) meldingen WIJ-Groningen dat heeft geleid tot een onderzoek

17.264

Kengetal

% Onderzoeken WIJ-Groningen dat heeft geleid tot
een maatwerk voorziening

-

Kengetal

% Inwoners (18 jaar e.o.) met een WMO maatwerk voorziening dat aangeeft:

  • Snel geholpen te zijn bij de hulpvraag

- (i.v.m. COVID)

77%

>80%

70%

  • Zich serieus genomen te hebben gevoeld door de medewerker

- (i.v.m. COVID)

87%

>85%

85%

  • Samen met de medewerker te hebben gezocht naar een passende oplossing

- (i.v.m. COVID)

80%

>80%

79%

Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar (stroomcijfer per 9-'21) gebruik heeft gemaakt van tenminste 1 maatwerk voorziening binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en/of Jeugdhulp:

  • Huishoudelijke Hulp

5.949

Kengetal

  • Begeleiding

3.663

Kengetal

  • Beschermd Wonen

2.181

Kengetal

  • Hulpmiddelen (WMO Oud): rolstoelen, vervoer (incl. collectief) en wonen

9.849

Kengetal

  •  Jeugdhulp

5.772

Kengetal

% Inwoners (18 jaar e.o.) met een WMO maatwerk voorziening dat aangeeft:

  • Dat de geboden ondersteuning past bij de hulpvraag

- (i.v.m. COVID)

86%

>85%

83%

  • Dat de kwaliteit van de geboden ondersteuning goed is

- (i.v.m. COVID)

84%

>85%

83%

  • Door de geboden ondersteuning de dingen die men wil beter te kunnen doen (eigen regie)

- (i.v.m. COVID)

82%

>80%

82%

  • Door de geboden ondersteuning zich beter te kunnen redden (zelfredzaamheid)

- (i.v.m. COVID)

85%

>80%

84%

Zorg en veiligheid

Totaal aantal geregistreerde dakloze personen (overnachten in opvang, bekend zijn als bankslaper en/of buitenslapers en/of briefadreshouders)

705

706

Kengetal

794*

Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar (stroomcijfer per 9-'21) gebruik heeft gemaakt van tenminste 1 maatwerk voorziening binnen de Maatschappelijke Opvang

447

382

Kengetal

onbekend

Totaal aantal personen dat bekend is als buitenslaper

78

127

Kengetal

150

Totaal aantal personen dat wegens dakloosheid gebruikmaken van een briefadres

308

228

Kengetal

248

Aantal personen dat gebruik maakt van de dagopvangvoorzieningen

565

524

Kengetal

590

Aantal jeugdigen met een beschermingsmaatregel

Kengetal

612

Aantal jeugdigen dat uit huis geplaatst wordt

<70

86

<70

72**

Aantal meldingen van kindermishandeling bij Veilig Thuis

>700

778

>700

744

Aantal gehuisveste vergunninghouders

151

280

363

Aantal mensen in LVV-Groningen

204

240

180

Aantal personen dat in maatschappelijke begeleiding is genomen

164

170

202

Toelichting prestatie indicatoren

* Indicatoren met betrekking tot Maatschappelijke Opvang :
Voor Maatschappelijke opvang geldt dat we proberen steeds vollediger te zijn in het aantal personen dat dakloos is. Het gaat daarbij met name om de mensen die beperkt bekend zijn, oftewel waarvan het lastig is deze in beeld te hebben door de ondersteunende organisaties, zoals bankslapers, buitenslapers en briefadressen. Inzet is om middels interventiewerk in te grijpen en (verdere) escalatie te voorkomen. De betere registratie is ook grotendeels de verklaring voor de toename op de meeste onderdelen.

**
Aantal jeugdigen dat uit huis geplaatst wordt :
Dit aantal betreft alleen de machtigingen tot uithuisplaatsing van JB Noord; de andere GI's worden hierin niet meegenomen. De daling in het aantal machtigingen is opvallend.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16