Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld). In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022.
Wat wilden we bereiken (resultaten) | Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten) |
---|---|
Stimulering samenlevingsopbouw | |
Inwoners nemen dankzij verschillende laagdrempelig georganiseerde voorzieningen in en rond hun wijk vaker deel aan verschillende activiteiten en zijn daarmee in de gelegenheid om andere buurtgenoten te ontmoeten, hen (beter) te leren kennen en de kans op sociaal isolement te verminderen. |
|
We versterken aandacht voor onze gedeelde geschiedenis en agenderen dit onderwerp met regelmaat. |
|
Kansrijke ideeën uit de wijk worden tijdig omarmd en indien nodig (verder) geholpen, waardoor deze meer perspectief krijgen om uit te kunnen groeien tot waardevolle initiatieven voor en door inwoners en andere lokale partners, om zo ook bij te kunnen dragen aan de verbetering van de vitaliteit en leefbaarheid van de wijk. | We hebben middels wijkbudgetten in zeven gebieden samen met de wijkondersteuner en het gebiedsteam bewonersinitiatieven gestimuleerd en gefaciliteerd. |
Inwoners zijn bekend met het geheel aan voorzieningen voor informatie en advies en ervaren de toegang hiertoe als laagdrempelig en inwoner vriendelijk. | We hebben wijkkranten gestimuleerd om ook artikelen te schrijven over het versterken van de sociale basis: inzet vrijwilligers, activiteiten in buurthuizen en algemene voorzieningen bewonersinitiatieven, sport- en culturele activiteiten als middel om elkaar te ontmoeten en te leren kennen. |
Ter verlichting van de belasting die met mantelzorg gepaard kan gaan hebben mantelzorgers toegang tot ondersteuning bij het uitvoeren van hun zorgtaken en kennen zij de weg daartoe. |
|
Meer inwoners [geactiveerd en/of gestimuleerd tot het doen van vrijwilligerswerk] |
|
Publieke gezondheid | |
Versterking van de regionale samenwerking in het Preventie Overleg Groningen (POG) op zes thema’s: opgroeien en levensloop; veilige, gezonde leefomgeving; preventie in de zorg; armoede en gezondheidspotentieel; gezondheid op het werk; gezonde burgerkracht. |
|
(Meer) kinderen kunnen rekenen op een kansrijke start wat hun mogelijkheden vergroot om gezond en veilig op te groeien in een stimulerende leefomgeving. |
|
(Meer) kinderen in de wijkvernieuwingswijken groeien op in een gezonde en stimulerende leefomgeving door een betere en duurzame samenwerking met professionals en bewoners. |
|
Passende ondersteuning | |
Er is sprake van een fijnmazige structuur van maatschappelijke voorzieningen voor informatie, ondersteuning en hulp, die toegankelijk en laagdrempelig is georganiseerd, waardoor inwoners met een hulpvraag beter bekend zijn met de mogelijkheden tot ondersteuning en daar - waar nodig – in een vroeg stadium gebruik van kunnen maken om zo beter in staat te zijn zich te kunnen (blijven) redden in het alledaagse. |
|
(Meer) inwoners die als gevolg van psychische, somatische- en/of andere beperkingen belemmeringen ondervinden bij het uitvoeren van activiteiten in het alledaagse, ontvangen - daar waar nodig - tijdige en passende ondersteuning, om zich zo beter te kunnen (blijven) redden en zo lang als mogelijk vanuit de eigen thuissituatie aan het maatschappelijke verkeer te kunnen (blijven) deelnemen. |
|
Jeugdigen en gezinnen ontvangen eerder en dichter bij huis passende, samenhangende en adequate ondersteuning. |
|
Jeugdigen groeien 'zo thuis mogelijk' op. Minder jeugdigen worden uit huis geplaatst. |
|
Jeugdigen worden beter beschermd als hun ontwikkeling gevaar loopt. |
|
Meer inwoners zijn bekend met en maken tijdig gebruik van lokale voorliggende voorzieningen, waardoor een extra beroep op voorzieningen als Beschermd Wonen in een later stadium vaker kunnen worden voorkomen. |
|
Meer inwoners met psychiatrische - en/of sociaal-maatschappelijke problemen worden tijdig en passend ondersteund, waardoor zij vanuit een stabiele omgeving eerder en beter in staat zijn stappen te zetten naar meer of volledige zelfredzaamheid. |
|
Zorg en veiligheid | |
Signalen over inwoners die als gevolg van psychiatrische problemen, middelengebruik en/of een verstandelijke beperking (mogelijk) onbegrepen en soms gevaarlijk gedrag vertonen worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op herstel en herwinning van zelfredzaamheid. |
|
Voor inwoners die als gevolg van een crisis acuut hulp nodig hebben zijn adequate voorzieningen getroffen aan de hand waarvan zij aan herstel kunnen werken. | Er was een 24/7 crisisbeoordelingslocatie operationeel met inzet van de Psycholance vanuit de aanpak Personen met Onbegrepen gedrag, voor humaan vervoer en verbeterde aansluitende zorg. |
Meer inwoners in een kwetsbare positie zijn bekend met en maken tijdig gebruik van lokale voorliggende voorzieningen, waardoor een beroep op voorzieningen op het terrein van Maatschappelijke Opvang vaker kunnen worden voorkomen. | Alle gemeenten, waaronder de gemeente Groningen, hebben zich aangemeld als deelnemer voor de landelijke 'preventiescan Dakloosheid'. Middels dit traject wordt meer inzicht verkregen in de(integrale) preventieve aanpak en in de manier waarop dit verbeterd kan worden. |
Inwoners die (noodgedwongen) beroep doen op voorzieningen in het kader van Maatschappelijke Opvang worden veilig opgevangen en passend ondersteund, gericht op herstel en herwinning van de zelfredzaamheid. |
|
Signalen van inwoners die in huiselijke kring te maken hebben met (lichamelijke en/of psychische) mishandeling en/of geweld worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op beëindiging van deze situatie. |
|
De taakstelling huisvesting vergunninghouders is gerealiseerd. | In samenwerking met de woningcorporaties in Groningen zorgen we voor het huisvesten van vergunninghouders. In 2022 hebben wij in totaal 363 vergunninghouders gehuisvest op een taakstelling van 310 te huisvesten vergunninghouders. |
Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving als het gaat om basisvoorzieningen als gezondheid, onderwijs, opvoeding, werk en inkomen. |
|
Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk. | Bij Thuis in 050 zijn eind 2022 ruim 700 inburgerings- plichtigen actief in begeleiding. Van hen vallen 520 personen onder de oude Wet inburgering en ruim 180 onder de nieuwe Wet. Ongeveer de helft van de mensen in begeleiding is naast de inburgering actief in werk of vrijwilligerswerk. |
Vreemdelingen zonder recht op opvang of verblijf belanden niet op straat. | We voeren de pilotLandelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) uit in nauwe samenwerking met uitvoeringsorganisatie INLIA en de Rijkspartners IND, de Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) en de vreemdelingenpolitie. Eind 2022 verblijven 180 personen in de LVV. In 2022 is de nieuwbouw voor de LVV afgerond. |
Prestatie indicatoren
Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dit jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Behaald |
---|---|---|---|---|
Stimulering samenlevingsopbouw | ||||
Aantal geregistreerde meldingen entree WIJ-Groningen | 30.984 | Kengetal | ||
% Meldingen bij entree WIJ-Groningen dat is afgehandeld via inzet 'eigen netwerk' en/of ondersteuning 'sociale basis' | 56% | Kengetal | ||
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft: | ||||
| 64% | 67% | >70% | 68% |
| 28% | 24% | Kengetal | 23% |
| 90% | 84% | Kengetal | 87% |
| 71% | 69% | >75% | 72% |
| 69% | 53% | >75% | 66% |
% Mantelzorgers (18 jaar e.o.) dat aangeeft zich (ernstig) belast te voelen als gevolg van de geboden zorgtaken | 18% | Afname | 18% | |
Passende ondersteuning | ||||
Aantal (wettelijke) meldingen WIJ-Groningen dat heeft geleid tot een onderzoek | 17.264 | Kengetal | ||
% Onderzoeken WIJ-Groningen dat heeft geleid tot | - | Kengetal | ||
% Inwoners (18 jaar e.o.) met een WMO maatwerk voorziening dat aangeeft: | ||||
| - (i.v.m. COVID) | 77% | >80% | 70% |
| - (i.v.m. COVID) | 87% | >85% | 85% |
| - (i.v.m. COVID) | 80% | >80% | 79% |
Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar (stroomcijfer per 9-'21) gebruik heeft gemaakt van tenminste 1 maatwerk voorziening binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en/of Jeugdhulp: | ||||
| 5.949 | Kengetal | ||
| 3.663 | Kengetal | ||
| 2.181 | Kengetal | ||
| 9.849 | Kengetal | ||
| 5.772 | Kengetal | ||
% Inwoners (18 jaar e.o.) met een WMO maatwerk voorziening dat aangeeft: | ||||
| - (i.v.m. COVID) | 86% | >85% | 83% |
| - (i.v.m. COVID) | 84% | >85% | 83% |
| - (i.v.m. COVID) | 82% | >80% | 82% |
| - (i.v.m. COVID) | 85% | >80% | 84% |
Zorg en veiligheid | ||||
Totaal aantal geregistreerde dakloze personen (overnachten in opvang, bekend zijn als bankslaper en/of buitenslapers en/of briefadreshouders) | 705 | 706 | Kengetal | 794* |
Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar (stroomcijfer per 9-'21) gebruik heeft gemaakt van tenminste 1 maatwerk voorziening binnen de Maatschappelijke Opvang | 447 | 382 | Kengetal | onbekend |
Totaal aantal personen dat bekend is als buitenslaper | 78 | 127 | Kengetal | 150 |
Totaal aantal personen dat wegens dakloosheid gebruikmaken van een briefadres | 308 | 228 | Kengetal | 248 |
Aantal personen dat gebruik maakt van de dagopvangvoorzieningen | 565 | 524 | Kengetal | 590 |
Aantal jeugdigen met een beschermingsmaatregel | Kengetal | 612 | ||
Aantal jeugdigen dat uit huis geplaatst wordt | <70 | 86 | <70 | 72** |
Aantal meldingen van kindermishandeling bij Veilig Thuis | >700 | 778 | >700 | 744 |
Aantal gehuisveste vergunninghouders | 151 | 280 | 363 | |
Aantal mensen in LVV-Groningen | 204 | 240 | 180 | |
Aantal personen dat in maatschappelijke begeleiding is genomen | 164 | 170 | 202 |
Toelichting prestatie indicatoren
* Indicatoren met betrekking tot Maatschappelijke Opvang :
Voor Maatschappelijke opvang geldt dat we proberen steeds vollediger te zijn in het aantal personen dat dakloos is. Het gaat daarbij met name om de mensen die beperkt bekend zijn, oftewel waarvan het lastig is deze in beeld te hebben door de ondersteunende organisaties, zoals bankslapers, buitenslapers en briefadressen. Inzet is om middels interventiewerk in te grijpen en (verdere) escalatie te voorkomen. De betere registratie is ook grotendeels de verklaring voor de toename op de meeste onderdelen.
** Aantal jeugdigen dat uit huis geplaatst wordt :
Dit aantal betreft alleen de machtigingen tot uithuisplaatsing van JB Noord; de andere GI's worden hierin niet meegenomen. De daling in het aantal machtigingen is opvallend.