Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld). In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022.

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

Ondermijning steviger aanpakken

We pakken zowel de criminelen als de achterliggende structuren van ondermijning steviger aan.

  • We hebben in samenwerking met ketenpartners barrieres opgeworpen tegen ondermijning door in te zetten op de wet Bibob, bewustwordingstrainingen en het versterken van onze informatiepositie;
  • In juli 2022 hebben we het Bibob-beleid geactualiseerd.
    We hebben in 2022 5 adviezen gevraagd aan het Landelijk Bureau Bibob. We verwachten de adviezen in 2023 te ontvangen;
  • We hebben in één geval een Bibob-tip ontvangen van het Openbaar Ministerie. Na de start van ons onderzoek heeft de vergunninghouder ons verzocht de verleende vergunning in te trekken, hetgeen is gebeurd.

Meer zicht op aard, omvang en verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit in Groningen.

  • De City Deal 'Zicht op Ondermijning' is afgerond, maar gaat als samenwerking tussen Rijk, gemeenten en andere partijen door. Daarnaast wordt het succesvolle dashboard Zichtopondermijning.nl uitgebreid;
  • In het RIEC-samenwerkingsverband hebben we samen met ketenpartners casuistiek behandeld en integrale bestuurlijke controles voorbereid. Het zwaartepunt lag in 2022 op casus verband houdende met vastgoed.

Ondermijnende criminaliteit leren voorkomen.

  • We hebben in onze organisatie in 2023 op uitgebreide schaal bewustwordingstrainingen ondermijning georganiseerd. Daarnaast is in het kader van bewustwording in samenwerking met het RIEC Noord Nederland ook de ondermijningscontainer van Bureau Drugszaken ingezet;
  • In totaal hebben 240 mensen meegedaan aan bewustwordingstrainingen;
  • Het rapport ‘Groningse Praktijken’ heeft ons inzicht gegeven in de drie belangrijkste criminele fenomenen: handel in drugs, hennepteelt en misbruik van vastgoed;
  • In maart 2022 zijn we gestart met de Pandenbrigade. De Pandenbrigade heeft bij vrijwel alle controles misstanden gesignaleerd in het gebruik en de bewoning van vastgoed en onregelmatigheden in de feitelijke situatie van panden in relatie tot hetgeen is vergund. Ook zijn misstanden met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten aangetroffen. Tegen overtredingen is bestuursrechtelijk opgetreden;
  • In april 2022 zijn we met onze gehele keten jeugd en veiligheid gestart met het opzetten van een plan van aanpak Preventie met Gezag. In dit plan hebben we gekeken hoe we de keten in kunenn zetten om jonge aanwas te leren voorkomen;
  • We werken nog steeds volop aan het experiment gesloten coffeeshopketen. We volgen hierin de landelijke ontwikkelingen en bevinden ons in de voorbereidingsfase.

Integrale programma-aanpak mensenhandel voor de gemeente Groningen voor 2022 en verder gericht op maatwerk en adequate samenwerking tussen alle veiligheid-en zorgketen-partners.

  • We hebben het Actieprogramma Mensenhandel vastgesteld;
  • Voor verschillende afdelingen binnen de gemeente zijn trainingen gericht op het signaleren van Mensenhandel gegeven;
  • We hebben twee aandachtsfunctionarissen mensenhandel aangesteld;
  • Signalen van mensenhandel zijn besproken in en opgepakt via het Drieluikoverleg (ZVHG, politie, gemeente);
  • We zijn gestart met het ontwikkelen van signaalkaarten voor diverse afdelingen binnen de gemeente;
  • We zijn een inkooptraject voor informatie-app arbeidsmigranten gestart;
  • Er is een groot onderzoek naar aard en omvang criminele- en seksuele uitbuiting gestart;
  • In samenwerking met de VNG zijn we een kennisteam gestart om per afdeling binnen de gemeente Groningen in kaart te brengen welke barrières we kunnen opwerpen tegen mensenhandel;
  • We zijn aangesloten bij een landelijke werkgroep om een handreiking op te stellen die gemeenten helpt bij het toezicht en handhaving op arbeidsmigranten;
  • Er heeft een evaluatie plaatsgevonden van de werkzaamheden van het Overweeghuis. Op basis hiervan is een groter deel vanuit gemeentelijk budget gefinancierd aan het Overweeghuis;
  • We hebben het zorg- en prostitutieoverleg (hulpverlening en gemeente) gefaciliteerd en georganiseerd;
  • We hebben een themabijeenkomst over jongensprostitutie georganiseerd;
  • We hebben de zorgpartijen betrokken bij de gezamenlijke controle die we hebben uitgevoerd met politie en gemeentelijke toezichthouders;
  • We hebben tijdens de landelijke (Decentralisatie Uitkering Uitstap DUUP-dag andere gemeenten meegenomen in onze aanpak tav Overweeghuis, werkwijze binnen Meeting Point en Time to Connect).

Digitaal veilig(er) Groningen

We hebben en houden ons eigen huis op orde.

Zie paragraaf 9 Bedrijfsvoering

  • We hebben in oktober de themamaand cybersecurity georganiseerd. Via mail, intranet en kennissessies hebben we de risico's van cybercrime onder de aandacht gebracht.

We zijn voorbereid op cybercrisis-en incidenten en gevolg-bestrijding.

  • We hebben de crisisoefening van 2021 geëvalueerd en we bereiden ons voor op de crisisoefening van 2023;
  • Er is een ambtelijk congres geweest over cybersecurityrisico's en de voorbereiding daarop voor alle gemeentes, provincies en ketenpartners in Noord Nederland.

We voorkomen en bestrijden cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit.

  • We hebben met het cyberweerbaarheidsprogramma Hackshield ingezet op het weerbaar maken van de basisschoolkinderen in onze hele gemeente;
  • Bedrijven zijn aangeschreven en uitgenodigd voor een kennissessie over cybersecurity. Dit gaat met name om financiële dienstverleners, administratiekantoren, accountants en notarissen, makelaars en agrarische bedrijven;
  • We hebben 1300 bedrijven een cybersecurity scan aangeboden.

Maatschappelijke onrust en polarisatie

Nauwere samenwerking op het gebied van preventie, netwerkvorming en vroegtijdige signalering en interventie om problematisch gedrag te voorkomen.

  • We hebben 178 professionals getraind in kennisversterking en het herkennen van verschillende vormen van radicalisering;
  • Vanuit het weerbaarheidsprogramma tegen radicalisering, Bounce, hebben we 16 professionals getraind die veel met jongeren werken;
  • De fenomeenanalyse van de RuG is voltooid en verstevigde onze informatiepositie op dit onderwerp;
  • We zijn via een nieuwe overlegstructuur (MAR) eerder aangesloten bij de voorbereidingen op uitstroom uit detentie;
  • We hebben de (on)mogelijkheden voor de inzet van technische middelen voor crowd control binnen onze gemeente in kaart gebracht;
  • We hebben voorbereidingen getroffen voor het opstellen van een nieuw beleidskader en nieuwe verordening cameratoezicht.

Effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg

Minder jeugdoverlast en meer perspectief voor jongeren met problematisch gedrag.

  • We hebben onze gebiedsgerichte aanpak verstevigd door inzet van wijkboa's, jeugdboa's en gebiedsmanagers veiligheid in samenwerking met onze ketenpartners;
  • We zijn als pilot gestart met de inzet van Intensieve Jongerencoaches;
  • We zijn gestart met de inzet van extra jeugdwerk in de avonden en weekenden;
  • We hebben 2 extra jeugdboa`s aangesteld die worden ingezet in het kader van de aanpak problematische jeugdgroepen;
  • De jongerenwerkers zijn getraind in Online Jongerenwerk;
  • Onder de naam YouChoose zijn we een campagne gestart om wapenbezit onder jongeren tegen te gaan. Onderdeel hiervan was een wapeninleveractie;
  • Bureau Beke is in onze opdracht onderzoek gestart naar de invloed van criminele netwerken op jongeren in een wijk in Groningen;
  • We hebben onder de noemer Preventie met Gezag t.a.v. de noordelijke wijken een plan van aanpak ingediend om de jeugdcriminaliteit tegen te gaan.

Meer aansluiting tussen veiligheid- en zorgprofessionals op het gebied van personen met verward gedrag én een gevaarrisico.

  • Vanuit verschillende projecten is de aanpak van personen met onbegrepen gedrag opgepakt en geborgd. De meldpunten Zorgwekkend gedrag resp. Wvggz worden door een stedelijk WIJ team uitgevoerd en we zijn in voortdurend overleg met de keten over een goede toepassing en invulling van de gemeentelijke verantwoordelijkheid van beide wetten;
  • Er zijn routes afgesproken m.b.t. de acute en niet-acute interventies bij meldingen over onbegrepen gedrag voor passende (vervolg)zorg;
  • De inzet van de Psycholance in onze regio is structureel geborgd;
  • Vanuit het Grip op Onbegrip programma wordt geïnvesteerd in de aanpak van de hoog veiligheidsrisico groep. Doel hiervan is te komen tot een gezamenlijke taal en helderheid rondom processen, taken en rollen waarbij het AVE model als kapstok dient;
  • Er is een start gemaakt met het inrichten van een regionale kenniswerkplaats om middels kennisvermeerdering, gedeelde visie en een lerende aanpak inzichten te delen en toe te passen over onbegrepen gedrag waarbij het accent ligt op preventie, de-escalatie en herstelbevorderende inclusie.

Veilige leefomgeving

Minder overlast en criminaliteit.

  • We intensiveerden de ketensamenwerking in Hoogkerk en Paddepoel in aanloop naar de jaarwisseling waardoor de jaarwisseling betrekkelijk rustig is verlopen;
  • We hebben een escalatieladder geimplementeerd in Hoogkerk waarin we zicht krijgen op onze aanpak (van preventief naar repressief) gericht op het voorkomen van jeugdoverlast;
  • We hebben vanuit ketensamenwerking de formele surveillance en repressieve aanpak versterkt rondom de Gele Loper en door meer aanwezig te zijn op straat, de sociale veiligheid versterkt;
  • We hebben een convenant opgesteld voor Veilig Uitgaan in samenwerking met horecapartners en politie;
  • We hebben onderzocht in welke vorm het Nachtstadhuis bij kan dragen aan een veilig uitgaansgebied;
  • We hebben onze scanauto's uitgerust met AED's;
  • We hebben een aantal middelen ingezet om in gesprek te raken over het thema veiligheid met onze inwoners. Denk daarbij aan het inzetten van een koffiekar en het openen van wijkhubs;
  • Er is veel inzet geweest in de voorbereiding van (grote) demonstraties, waarbij ook de factor maatschappelijke onrust een rol speelde. Voorbeelden zijn demonstraties m.b.t. de gaswinning, de stikstofcrisis, het klimaat, de wooncrisis en Pegida. Door de gemeente en de politie is er een constante alertheid m.b.t. opkomende demonstraties en het sentiment dat leeft. Er worden zoveel mogelijk contacten onderhouden met de partijen in de samenleving die daarbij een rol spelen en daarmee lukt het vrijwel altijd om demonstraties veilig te laten verlopen. Dat kan alleen door in goed overleg veel ruimte te geven voor demonstraties, waarbij de veiligheid niet in het geding komt.

Crisisbeheersing en brandveiligheid

Goed georganiseerde brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding, crisisbestrijding.

  • De sluimerende crisis rondom de opvang van vluchtelingen heeft geleid tot een opschaling naar GRIP 2;
  • Er is verder invulling gegeven aan de visie brandweerzorg 2030.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dit jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Behaald
2022

Integrale controles ondermijning

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

2

4

4

Toelichting prestatie indicatoren

Integrale controles ondermijning : Veiligheid is complex en er zijn veel partners bij betrokken. De aanpak van ondermijning heeft prioriteit in de gemeente Groningen en bestaat uit een actie- en interventiegerichte aanpak. Integrale handhavingsacties spelen een belangrijke rol bij het toezien op wet- en regelgeving. We vergroten met de integrale acties waarbij we bedrijven controleren ook ons inzicht in de aard en omvang van ondermijning in onze gemeente. De integrale controles worden in samenwerking uitgevoerd door gemeente, politie, belastingdienst en inspectie sociale zaken & werkgelegenheid.  

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16