Deelprogramma 1.3: Wonen

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per beleidsveld een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2022

Verschil

Lasten

01.3 Wonen

24.186

31.855

27.318

4.537

01.3.1 Stimuleren/reguleren woningmrk

3.380

2.563

888

1.675

01.3.2 Doelgroepen

1.950

2.833

3.225

-393

01.3.3 Kwaliteit en duurzaamheid

4.405

11.089

9.412

1.678

01.3.4 Overig Wonen

14.452

15.370

13.794

1.577

Totaal Lasten

24.186

31.855

27.318

4.537

Baten

01.3 Wonen

16.323

19.329

17.467

-1.862

01.3.1 Stimuleren/reguleren woningmrk

53

253

351

98

01.3.2 Doelgroepen

629

686

1.014

328

01.3.3 Kwaliteit en duurzaamheid

580

3.329

2.341

-988

01.3.4 Overig Wonen

15.062

15.062

13.761

-1.301

Totaal Baten

16.323

19.329

17.467

-1.862

Totaal Saldo voor bestemming

7.863

12.526

9.851

2.675

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

0

3.030

3.030

0

Totaal onttrekkingen

0

2.416

2.416

0

Totaal saldo na bestemming

7.863

13.140

10.465

2.675

Financiële toelichting

1.3.1 Stimuleren/reguleren woningmarkt

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

1.675

98

1.773

Skaeve Huse (V 425 duizend euro)
Sinds een aantal jaar wordt o.a. met Lefier gewerkt aan de realisatie van Skaeve Huse voor een specifieke doelgroep van mensen die zorg nodig hebben. Hiervoor is een rijkssubsidie ontvangen vanuit de regeling huisvesting aandachtsgroepen. In 2022 is het subsidiebedrag grotendeels opgegaan aan proceskosten. Ook zijn er extra proceskosten geweest vanwege een WOO-verzoek en bezwaar- en beroep. Het project heeft hierdoor vertraging opgelopen, wat leidt tot minder kosten dan begroot.

Actieplan sociale huur (V 370 duizend euro)
Van de beschikbare intensiveringsmiddelen Wonen is 500 duizend euro geoormerkt ten behoeve van de uitvoering van het actieplan sociale huur, onder meer ook gericht op woonwagens. In 2022 valt dit budget grotendeels vrij. In maart 2023 heeft de raad besloten een deel van deze vrijval in te zetten voor de financiële afwikkeling van het Kermisexploitantenterrein aan de Helperwestsingel (zie ook de toelichting bij beleidsveld 1.3.2 Doelgroepen). Woonwagens vallen ook onder sociale huur.

Kapitaallasten Stadshavens (V 537 duizend euro)
Voor de gebiedsontwikkeling van Stadshavens zijn gefaseerd middelen beschikbaar gesteld. De (kapitaal)lasten die hier op drukken zijn nog beperkt omdat het project nog in de opstartfase zit.

Plankosten SIF (V 128 duizend euro)
In het Stedelijk Investeringsfonds zijn o.m. binnen dit beleidsveld middelen opgenomen voor plankosten van diverse projecten. In 2022 zijn deze middelen nagenoeg volledig ingezet.

Overige (V 313 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 313 duizend euro.

1.3.2 Doelgroepen

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-393

328

-65

Kermisexploitantenterrein – Helperwestsingel (N 200 duizend euro)
In maart 2023 heeft de raad de financiële afwikkeling van de herinrichting van het Kermisexploitantenterrein aan de Helperwestsingel vastgesteld. Uit deze financiële afwikkeling volgde een lichte overschrijding op de budgetten voor het saneren van grond en het verplaatsen van woonwagens. Toen is ook besloten deze overschrijding te dekken uit vrijvallende intensiveringsmiddelen Wonen in 2022 (zie ook de toelichting bij beleidsveld 1.3.1 Stimuleren/reguleren woningmarkt).

Overige (V 135 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 135 duizend euro.

1.3.3 Kwaliteit en duurzaamheid

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

1.678

-988

690

Programma Aardgasvrije Wijken (V 1,3 miljoen euro)
Vanuit het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) hebben we rijksmiddelen ontvangen in 2019 en 2020 met een totale omvang van 4,8 miljoen euro. In 2022 hebben we hiervan 2,4 miljoen euro begroot voor de wijken Selwerd en Paddepoel. Deze middelen zijn in 2022 onder meer ingezet voor het aansluiten op het warmtenet van de Larix in Selwerd en de Planetenflats in Paddepoel. Deze projecten zijn inmiddels afgerond.
Het verder aanleggen van het warmtenet van Warmtestad en het realiseren van buurtwarmtenetten in Selwerd-Zuid heeft een langere doorlooptijd. Tijdens het project is er een afhankelijkheid van de doorlooptijd met eerdere fases. Zoals het aanleggen van het netwerk  in de openbare ruimte gecombineerd met de herinrichting. Hierdoor zijn niet alle middelen besteed in 2022.

Groningen Geeft Energie (N 624 duizend euro)
Binnen het programma Energie hebben we meer besteed dan begroot. Dit is deels te verklaren door niet-verhaalbare kosten voor de ontwikkeling van het zonnepark Fledderbosch.
Daarnaast heeft de campagne Duurzaam Groningen tot een overschrijding geleid binnen het programma Energie. Duurzaam Groningen is het platform voor en door inwoners die op een duurzame manier willen leven. Dit platform raakt meerdere thema’s. Naast energie gaat deze campagne ook over thema’s als voedsel, tuin, huis, afval, reis of bedrijf.  De campagne Duurzaam Groningen is volledig uit het programma Energie bekostigd.

RREW (lagere lasten en baten van 200 duizend euro)
De Regeling Reductie Energieverbruik Woningen (RREW) is in 2022 succesvol afgerond. De verkregen en in de begroting opgenomen rijkssubsidie van 1,5 miljoen euro, is hierbij bijna volledig benut. In 2022 zijn in totaal voor 1,3 miljoen euro vele huishoudens voorzien van energiebesparende pakketten en zijn voorlichtingen gehouden.   

Aanpak energiearmoede (lagere lasten en baten van 890 duizend euro)
In 2022 hebben we vanuit het Rijk middelen ontvangen voor de aanpak van energiearmoede. Met deze aanpak zetten we stappen bij het tegengaan van energiearmoede door het treffen van energiebesparende maatregelen bij huishoudens en bouwen verder aan het versterken van de samenwerking tussen de gemeente, maatschappelijke organisaties en energie-initiatieven.
De middelen zijn als specifieke uitkering (SPUK) aan de gemeente uitgekeerd. Voor de gemeente Groningen gaat het om een bedrag van circa 7,2 miljoen euro wat we kunnen besteden tot einde 2024.  
In 2022 verwachtten we hiervan circa 1,3 miljoen euro te besteden. Bij de realisatie blijkt dat niet alle begrote middelen tot inzet hebben geleid vooral omdat deze nieuwe grootschalige aanpak veel van de organisatie vraagt. De verdere groei en ook het toepassen van andere maatregelen en nieuwe doelgroepen vergt tijd en organisatiekracht.  

Overige (V 44 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 44 duizend euro.

1.3.4 Overig wonen

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

1.577

-1.301

276

Bouwleges (N 1,1 miljoen euro)
In 2022 zijn de gerealiseerde opbrengsten uit de bouwleges ca. 1,5 miljoen euro lager dan begroot. In 2022 is het aantal vergunningsaanvragen gedaald. Daarnaast is de legesopbrengst van grote bouwprojecten lager dan begroot.
De lagere opbrengsten worden vooral verklaard door de problematiek in de bouwsector. Deze sector heeft te maken met een forse inflatie, stijgende bouwkosten en een energiecrisis door de oorlog in Oekraïne. Ook zorgen complexe stikstofberekeningen voor de vertraging in uitgifte van bouwvergunningen.
Naast deze lagere opbrengsten zijn er lagere inhuurlasten van ca. 0,4 miljoen euro door de moeizame arbeidsmarkt waarin we niet de gewenste personele capaciteit hebben weten te vinden en de daling in het aantal vergunningsaanvragen.

Implementatie Omgevingswet (V 343 duizend euro)
Eind 2022 valt van de beschikbare middelen voor de implementatie van de Omgevingswet 343 duizend euro vrij. Mede door het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet naar 1 januari 2024 is een aantal opgaven uit de begroting, hoofdzakelijk op ICT-gebied, nog niet uitgevoerd.

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (V 389 duizend euro)
De lagere lasten worden vooral verklaard door de vertraagde invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Door het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet is ook de invoering van de Wkb vertraagd. Van de beschikbare middelen valt 389 duizend euro vrij.

Handhaving (V 140 duizend euro)
Diverse kleinere opgelegde dwangsommen leveren per saldo een voordeel op.

Rente (V 81 duizend euro)
Rente over de beklemde reserve kapitaallasten voor nog niet voltooide projecten heeft geleid tot een positief resultaat.

Overige (V 376 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 376 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16