Paragrafen

Paragraaf 8: Lokale heffingen

Opbrengstontwikkeling lokale heffingen

In de begroting en rekening geven we jaarlijks een overzicht van de opbrengsten van de belangrijkste belastingen, rechten en heffingen (leges). In onderstaande tabel wordt een samenvatting gegeven van de gerealiseerde opbrengsten in 2022 en de oorspronkelijke geraamde opbrengsten van 2022 en de actuele begroting 2022 van de gemeente Groningen.

Opbrengsten belastingen

(Bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting 2022 (1)

Actuele begroting 2022 (2)

Opbrengsten rekening 2022 (3)

Verschil  
(3-2)

Onroerende zaakbelasting (OZB)

97.941

98.076

99.311

1.235                              

Roerende zaakbelasting (RZB)

132

132

135

3                                 

Logiesbelasting (toeristenbelasting)

2.274

2.274

2.153

-121

Precariobelasting

1.199

1.199

1.592

393

Parkeerbelasting

15.552

15.552

16.508

956

Opbrengsten rechten en heffingen

 (Bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting 2022 (1)

Actuele begroting 2022 (2)

Opbrengsten rekening 2022 (3)

Verschil
    (3-2)

Afvalstoffenheffing

36.996

36.996

37.352

356

Marktgelden

931

931

828

-104

Rioolheffing

18.540

18.540

18.339

-201

Begrafenisrechten / Lijkbezorgingsrechten

1.795

1.795

1.660

-135

Leges Burgerzaken

2.040

2.866

3.042

177

Leges Bouwactiviteiten (omgevingsvergunning)

14.440

14.440

12.996

-1.445

Leges Huisvestingswet

136

136

214

79

Leges Instemmingsbesluit Telecomm verordening en Graafverordening

624

655

644

-11

Leges Drank & Horeca

141

141

93

-48

Leges Prostitutie

20

20

15

-5

Havengelden

171

171

228

57

Parkeergelden privaatrechtelijk

11.868

11.868

12.405

537

Hieronder worden de grotere afwijkingen ten opzichte van de actuele begroting toegelicht. Voor de rechten en heffingen wordt daarbij ingegaan op de ontwikkeling van de kostendekkendheid.

Onroerende zaakbelasting
We realiseren een meeropbrengst OZB van 1,2 miljoen euro. Dit wordt met name verklaard doordat de
economische waarde van de woningen en bedrijven in de stad hoger uit vallen dan ten tijde van de berekening van de tarieven werd voorzien. Op dat moment waren de taxaties van de woningen en bedrijven niet afgerond en voor hetniet getaxeerde deel hebben we aannames gedaan. In werkelijkheid vallen de taxaties hoger uit.

Logiesbelasting
De aanslagen logiesbelasting worden pas na afloop van het belastingjaar opgelegd. Zo worden de aanslagen over 2022 pas in de tweede helft van 2023 opgelegd. Als gevolg van de coronamaatregelen begin 2022 verwachten we dat het aantal overnachtingen in 2022 achterblijft bij de begroting, onder andere omdat de editie 2022 van Eurosonic Noorderslag volledig online heeft plaatsgevonden. Dit levert over belastingjaar 2022 een nadeel op van 342 duizend euro. Daarnaast zien we dat de afwikkeling van oude belastingjaren een voordeel oplevert van 221 duizend euro.

Precariobelasting

Door meer bouwactiviteiten dan begroot zijn de baten voor dit onderdeel 393 duizend euro hoger. Deze baten zijn afhankelijk van conjunctuur, wegenbouw, vraag naar woningen en milieuwetgeving.

Parkeerbelasting
Het werkelijk aantal opgelegde naheffingsaanslagen ligt 9.000 hoger dan het begrote aantal van 66.000. Echter, is het percentage oninbare naheffingsaanslagen parkeerbelasting ook hoger dan geraamd. Per saldo leidt dit tot lagere baten uit fiscalisering van 312 duizend euro. Daarnaast zijn hogere opbrengsten van in totaal 1,3 miljoen euro gerealiseerd uit straatparkeren.

Afvalstoffenheffing
De totale opbrengsten die ten gunste komen aan de afvalstoffenheffing kunnen worden opgesplitst in de opbrengsten van de leges afvalstoffenheffing en overige opbrengsten. De hogere opbrengst in de tabel is met name het gevolg van een dividend uitkering van de afvalverwerker Omrin en door een hogere vergoeding voor de nascheiding van kunststof. Bij de leges afvalstoffenheffing zien we een relatief kleine nadelige afwijking in de opbrengsten doordat het aantal aansluitingen lager is dan geprognosticeerd.

Marktgelden

De werkelijke opbrengsten uit marktgelden waren 104 duizend euro lager dan begroot, en de lasten voor de markt waren 154 duizend euro lager dan begroot. Zowel de baten als de lasten waren te hoog begroot. Vanaf de begroting 2023 is dit structureel bijgesteld naar beneden. De kostendekkendheid blijft op peil.

Rioolheffing

De lagere opbrengsten uit rioolheffing zijn het gevolg van minder aansluitingen. Ten opzichte van de totaal begrote opbrengst uit rioolheffing van 18,3 miljoen is dit een relatief kleine afwijking.

Begrafenisrechten/lijkbezorgingsrechten

De lagere opbrengsten uit leges begrafenisrechten zijn het gevolg van een ontwikkeling dat vaker de keuze wordt gemaakt voor cremeren. Dit heeft een neerwaarts effect op het aantal begrafenissen.

Leges burgerzaken
De gemeente mag niet voor alle producten zelf het tarief bepalen. Het rijk stelt voor een aantal producten een maximumtarief vast. Bij de kostendekkendheid gaat het over de beïnvloedbare en niet- beïnvloedbare tarieven bij elkaar. Door afgifte van meer legesproducten, met name reisdocumenten en afschriften BRP hebben we een meeropbrengst van 177 duizend euro ten opzichte van de actuele begroting. Tegenover deze hogere baten staan ook deels hogere lasten. De totale kostendekkendheid van de producten burgerzaken komt uit op een gewogen gemiddelde van 79%. Begroot was 69%.

Leges bouwactiviteiten
Bouwleges worden geheven om de kosten van het proces van bouwvergunningverlening te dekken. In de begroting is rekening gehouden met de grootte van de bouwprojecten op basis van kengetallen (6-jaarsgemiddelde) voor projecten met bouwkosten tot 455 duizend euro en bouwkosten boven de 455 duizend euro. In 2022 zijn de gerealiseerde opbrengsten uit de bouwleges ca. 1,5 miljoen euro lager dan begroot. In 2022 is het aantal vergunningsaanvragen gedaald. Daarnaast is de legesopbrengst van grote bouwprojecten lager dan begroot. De lagere opbrengsten worden vooral verklaard door de problematiek in de bouwsector. Deze sector heeft te maken met een forse inflatie, stijgende bouwkosten en een energiecrisis door de oorlog in Oekraïne. Ook zorgen complexe stikstofberekeningen voor de vertraging in uitgifte van bouwvergunningen.

Leges Drank & Horeca

Er zijn in 2022 minder vergunningen aangevraagd en verleend dan ten tijde van de begroting was geraamd.

Havengelden
De werkelijke opbrengsten uit havengelden waren 57 duizend euro hoger dan begroot, en de lasten voor de haven waren 44 duizend euro hoger dan begroot. Het aantal boten dat in Groningen verblijft is toegenomen in de afgelopen jaren. De personele inzet voor de haven stijgt hierdoor ook.

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16