Programma 4: Dienstverlening en bestuur

Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

Als gemeente zijn we voor een groot deel een dienstverlener voor onze inwoners en ondernemers. Ons streven is om de gemeentelijke dienstverlening zo duidelijk en toegankelijk mogelijk te leveren, met oog voor de menselijke maat. We proberen proactief te voldoen aan de informatiebehoeften van inwoners en stellen hierbij onze inwoner centraal. We zijn transparant en bereikbaar voor iedereen en staan open voor signalen uit de samenleving.

Doelen Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

  • We stellen onze inwoner en ondernemer centraal
    We zijn er voor onze inwoner en ondernemer en richten onze dienstverlening in vanuit hun perspectief;
  • Onze inwoner en ondernemer ervaart één gemeente
    We spreken met één mond en houden oog voor de menselijke maat;
  • Informatie en gegevens inzichtelijk op één centrale plek
    Voor goed contact tussen inwoner en gemeente zijn de actuele behoeften en de juiste beschikbare informatie van groot belang. Op deze manier hoeven inwoners maar één keer hun verhaal te doen, ongeacht wie ze spreken;
  • Het contact is kanaalonafhankelijk
    De inwoner of ondernemer kiest het gewenste contactkanaal, waarbij deze kanalen allemaal naadloos op elkaar zijn aangesloten. We schrijven in duidelijke taal en voldoen aan wettelijke toegankelijkheidseisen;
  • Digitaal waar kan, fysiek waar nodig
    Wij zorgen voor een optimale digitale dienstverlening waar men snel en goed geholpen wordt. Wij zijn er daarbij als gemeente voor al onze inwoners: De fysieke dienstverlening blijft vindbaar en beschikbaar;
  • Proactief en Preventief
    Vanuit onze functie als dienstverlener willen we niet alleen reageren op de vraag van buiten, maar ook proactief zijn in onze hulp aan inwoners die daar recht op hebben.

Effectindicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de door ons gewenste maatschappelijke impact van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Effect indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Behaald

2022

Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening.

7,0

6,9

7,0

7,1

Beleidsvelden

Deelprogramma Dienstverlening bestaat uit de volgende beleidsvelden:

Dienstverlening

Dienstverlening gaat over alle producten en diensten die de gemeente verleent aan onze inwoners en ondernemers. Niet alleen uitvoerende taken zoals burgerzaken of de website, maar ook de algehele regie op de dienstverlening. Het gaat daarbij ook over de relatie die wij met onze inwoners en ondernemers beogen. Hoe we dit zien hebben we dan ook uitgewerkt in onze nieuwe visie op dienstverlening (2021), met als kern zes principes van dienstverlening waar wij naar streven:
https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Collegebrieven/Visie-op-dienstverlening-principes-van-dienstverlening-2021

Lasten, baten en saldo

13.815

6,3 %

4.090

0,5 %

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16