Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkvernieuwing en gebiedsgericht werken

Financiën

Wat heeft het gekost?

In dit onderdeel geven wij per beleidsveld een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 250 duizend euro.

Deelprogramma
(bedragen x 1.000 euro)

Primitieve begroting

Actuele begroting

Rekening 2022

Verschil

Lasten

04.2 College, raad, wijkontwikkeling en gebiedsgericht

23.523

54.641

61.067

-6.427

04.2.1 College en Raad

7.953

26.835

21.585

5.251

04.2.2 Gebiedsgericht werken

4.130

4.444

3.655

788

04.2.3 Wijkvernieuwing

11.440

23.362

35.828

-12.466

Totaal Lasten

23.523

54.641

61.067

-6.427

Baten

04.2 College, raad, wijkontwikkeling en gebiedsgericht

8.649

35.362

49.201

13.839

04.2.1 College en Raad

1.500

17.062

17.813

751

04.2.2 Gebiedsgericht werken

165

100

216

116

04.2.3 Wijkvernieuwing

6.984

18.200

31.171

12.972

Totaal Baten

8.649

35.362

49.201

13.839

Totaal Saldo voor bestemming

14.874

19.279

11.866

7.413

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

9335

12.637

12.637

0

Totaal onttrekkingen

12.194

62.619

60.119

2.500

Totaal saldo na bestemming

12.015

-30.703

-35.616

4.913

Financiële toelichting

4.2.1 College en raad

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

5.251

751

6.002

Bezuinigingen begroting 2022 (N 5,6 miljoen euro)
Het nadeel op de hervormingen bedraagt dit jaar 5,6 miljoen euro. Hierbij gaat het om de volgende onderdelen:

Binnenhalen subsidies (N 1,0 miljoen euro) – baten
Voor innovatieve doelen en ambities is op veel thema’s EU-geld beschikbaar. Op dit moment hebben we onze inzet op het daadwerkelijk schrijven van Europese projecten ad hoc geregeld via de capaciteit van verschillende programma’s. Daarnaast heeft de gemeente Groningen een woondeal met de rijksoverheid gesloten. Zo komen Groningse projecten in aanmerking voor een bijdrage uit een speciaal fonds. Door middel van deze maatregel willen we een team vormen om gestructureerd subsidies binnen te halen en te verantwoorden. Het betreft 1 miljoen euro incidenteel voor de jaren 2020 t/m 2023. Deze bezuiniging is tot nu toe niet gerealiseerd en leidt daarom voor 2022 tot een nadeel van 1 miljoen euro.

Organisatorische inrichting (N 2,5 miljoen euro) – lasten
Per 2021 is hiervoor een taakstelling opgevoerd, oplopend naar 3 miljoen euro in 2023. Voor 2022 is het te bezuinigingen bedrag bepaald op 2,5 miljoen euro. De inventarisatie van maatregelen heeft niet geleid tot invulling van deze bezuiniging. Voor de begroting 2023 is deze taakstelling via de opgaven opgelost.

Leniger en flexibeler begroten (N 2,4 miljoen euro) – lasten
Tegenover het nadeel op leniger en flexibeler begroten staan voordelen bij het gemeentefonds (onderuitputting BTW-compensatiefonds) en de OZB. In de begroting 2022 zijn deze voordelen structureel voor deze maatregel ingezet. Daarmee resteert nog een in te vullen taakstelling van 2,4 miljoen euro. Concrete invulling is nog niet aan de orde. Dat betekent op dit begrotingsonderdeel een nadeel. Op andere programma’s is sprake van voordelen.

Frictiebudget hervormingen (V 763 duizend euro) – lasten
In de begroting is voor 2022 is een frictiebudget bezuinigingen beschikbaar gesteld van 763 duizend euro. Deze kan vrijvallen ter dekking van de nadelen op het totaal van de hervormingen.  

Extra opbrengst subsidies (N 500 duizend euro) – baten
In de begroting was al rekening gehouden met incidentele opbrengsten uit subsidies van de EU of het Rijk. Met ingang van de begroting 2022 is de verwachting uitgesproken dat voor 2022 en 2023 incidenteel 500 duizend euro per jaar extra opbrengsten kan worden gerealiseerd. Deze extra bezuiniging wordt niet gerealiseerd en levert daarom voor 2022 een nadeel op.

Inleenkrachten (V 1 duizend euro) – lasten
De bezuiniging op de organisatie vullen wij voor een deel in door een aanbestedingsvoordeel op inleenkrachten van uitzendbureau Randstad. Deze taakstelling is gerealiseerd. Er is 1 duizend euro meer bij directies in rekening gebracht.

Nacalculatie loon- en prijsstijgingen (N 5,3 miljoen euro)
Directies worden gecompenseerd voor de ontwikkeling van lonen en prijzen. Bij de primitieve begroting maken we daarvan jaarlijks een inschatting. Als de cijfers later afwijken dan stellen we een nacalculatie op. Over 2021 en 2022 hebben wij naar aanleiding van beschikbare cijfers van maart een nacalculatie doorgevoerd.
Over 2021 is sprake van hogere loonkosten van 0,18%, veroorzaakt door de nieuwe CAO voor 2021 en 2022. De prijzen zijn met 0,20% gestegen (info Centraal Planbureau). Op basis van een gewogen gemiddelde (80% loon, 20% prijs) komen we voor 2021 uit op een hogere te verlenen compensatie van 0,18%.
Over 2022 zijn de loonkosten 0,40% lager. Dit komt vooral door lagere sociale lasten dan waarmee wij in de oorspronkelijke begroting hebben gerekend. De prijzen stijgen ten opzichte van onze raming met 6,40% (info Centraal Planbureau, 19 augustus 2022). Per saldo komt dit neer op een hogere compensatie van 0,96%.
Het nadeel voor 2022 bedraagt daarmee 5,3 miljoen euro. De structurele effecten zijn verwerkt in het financieel meerjarenbeeld voor de begroting 2023.

Budgetoverheveling (V 8,3 miljoen euro)
De raad heeft op 21 december 2022 besloten de budgetten op enkele deelprogramma’s te verhogen met als dekking de hogere bijdrage uit het Gemeentefonds (deelprogramma 4.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien). In dit deelprogramma werd een begrotingsoverschrijding verwacht als gevolg van nacalculatie nominale compensatie (hogere lonen en prijzen) en niet gerealiseerde bezuinigingen. In het deelprogramma zelf was geen budgetoverheveling mogelijk om de verwachte overschrijding te voorkomen. Vanwege transparantie worden de afzonderlijke overschrijdingen zichtbaar gemaakt en niet gesaldeerd met de budgetverhoging.

Vrijval weglekbudget hervormingen (V 1,2 miljoen euro)
In de begroting is structureel budget beschikbaar voor weglekeffecten in verband met bezuinigingen. Dit budget ad 1,2 miljoen euro is in 2022 niet ingezet en valt daarom vrij.

Vrijval budget areaaluitbreiding (V 209 duizend euro)
In de begroting is een structureel budget opgenomen van afgerond 209 duizend euro voor areaaluitbreiding maatschappelijk domein. Hierop is in 2022 geen claim gelegd. Er is daarom een voordeel ter hoogte van het genoemde bedrag.

Extra dotatie voorziening wachtgelden (oud-)wethouders (N 491 duizend euro)
Voor de dekking van wachtgeldverplichtingen van voormalig wethouders hebben wij een voorziening getroffen. De hoogte van deze voorziening kan pas bepaald worden aan het einde van het jaar.
Wanneer een oud-wethouder per 31 december nog recht heeft op en gebruik maakt van de wachtgeldregeling, voor de gehele resterende periode uit wordt gegaan van het gebruik van de regeling. Eind 2022 maakten drie oud-wethouders uit het vorige college gebruik van de wachtgeldregeling voor gewezen politiek ambtsdragers.
Door bovengenoemde omstandigheden was een extra dotatie aan de voorziening van 891 duizend euro nodig. In de begroting hebben we al rekening gehouden met dotaties aan de voorzieningen voor wachtgelden en wethouderspensioenen van 400 duizend euro.
Voor de wethouderspensioenen was geen dotatie nodig in 2022 (zie ook de toelichting bij Vrijval voorziening pensioenen wethouders). Vandaar dat de extra dotatie van 891 duizend euro volledig met de wachtgeldvoorziening is verrekend.
In de jaarrekening leidt dit tot hogere lasten van 491 duizend euro.

Vrijval voorziening pensioenen (oud-)wethouders (V 1,3 miljoen euro)
Jaarlijks, aan het einde van het jaar, berekent een hierin gespecialiseerde derde partij de contante waarde van de verplichtingen voor de voorziening. Enerzijds heeft door een stijgende rente en de daaruit resulterende lagere contante waarde een vrijval van 1,3 miljoen euro plaatsgevonden. Anderzijds heeft een dotatie van 164 duizend euro en een onttrekking van 174 duizend euro plaatsgevonden door wijzigingen in het deelnemersbestand. In de eindstand van de voorziening is tevens rekening gehouden met een indexering van de pensioenen conform de regelgeving rondom de wethouderspensioenen.

Pensioenuitkeringen (oud-)wethouders (V 174 duizend euro)
De pensioenuitkeringen van een deel van de oud-wethouders waarvoor geen voorziening is getroffen, worden gedekt uit middelen in de exploitatie. In de begroting hebben we hiervoor 443 duizend euro opgenomen. In 2022 bedraagt deze uitkering 269 duizend euro. Dit betekent een voordelig resultaat van 174 duizend euro.

DOIB (V 276 duizend euro)
In de begroting is jaarlijks een budget beschikbaar voor financiering van concernbrede initiatieven voor vernieuwing en verbetering van de organisatie op het gebied van dienstverlening en bedrijfsvoering (DOIB). Dit budget is in 2022 niet volledig benut. Enkele projecten zijn uitgevoerd tegen lagere kosten dan begroot of konden in mindere mate worden uitgevoerd doordat personeel niet altijd beschikbaar was.

Afbouwregeling verzelfstandiging GGD (V 207 duizend euro)
Bij de verzelfstandiging van de GGD per 2020 is voor de duur van 2 jaar een overgangsregeling getroffen. Deze regeling is vanaf 2022 niet meer aan de orde. Dit was nog niet in de begroting verwerkt. Deze middelen vallen dus vrij.

Young Professional Programma  (V 106 duizend euro)
In het Young Professional Programma van de gemeente vielen de lasten ruim 100 duizend euro lager uit dan begroot. Dit komt grotendeels doordat een aantal Young Professionals eerder is doorgestroomd naar een reguliere functie en omdat de begeleidingskosten lager uitvielen dan bij de start van het programma was ingeschat.

Oekraïne (V 4,8 miljoen euro)
De kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne zijn in 2022 begroot op basis van de bekostigingsregeling van het Rijk. Deze bekostigingsregeling is gebaseerd op normbedragen. De werkelijke kosten waren 4,8 miljoen lager. In de loop van 2022 zijn de normbedragen ook naar beneden bijgesteld. Het voordelige saldo zal niet door het Rijk worden teruggevraagd.

Crisis Noodopvang Asielzoekers (V 19 duizend euro)
In afstemming met het Centraal Orgaan Asielzoekers COA hebben we tijdelijke opvangplekken voor vluchtelingen gecreëerd. Voor de locatie Damsterdiep was hiervoor 1,5 miljoen euro begroot.  Deze kosten zijn hoger uitgevallen vanwege de langere doorloop van de opvangduur.
Daarnaast is de locatie aan de Sint Petersburgweg geschikt gemaakt voor opvang. Deze kosten waren niet in de begroting meegenomen.
Conform de bekostigingsafspraken voor noodopvang worden de lasten van beide opvanglocaties volledig doorbelast aan het COA en zijn daarom resultaatneutraal.
Het uiteindelijke positieve resultaat van 19 duizend euro heeft te maken met een niet-begrote uitkering van het COA ter compensatie van voorlichting en communicatie rondom de opvang.

Onderzoek Joodse eigendommen (V 47 duizend euro)
In 2022 is het onderzoek naar het overheidshandelen met betrekking tot Joodse eigendommen in de gemeente Groningen afgerond. Dit meerjarige project is zowel binnen de planning als het budget gebleven.

Gemeentelijke herindeling (V 124 duizend euro)
Dit betreft een restant van het meerjarig project voor de gemeentelijke herindeling. De verwachting is dat hier geen claim meer op wordt gedaan vanuit de gemeentelijke organisatie. Bij de jaarrekening vallen deze middelen vrij.

Boekenonderzoek Belastingdienst (V 541 duizend euro)
Het voordelig resultaat is het gevolg van een principeakkoord tussen de Belastingdienst en de gemeente Groningen. Het onderzoek is afgerond en het grootste deel van de uitkomsten wordt door beide partijen onderkend. Over 3 posten bestaat nog een inhoudelijk verschil van inzicht. Beide partijen hebben een belang om het onderzoek over 2018 af te ronden.

Overige (V 161 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 161 duizend euro.

4.2.2 Gebiedsgericht werken

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

788

116

904

Biodiversiteit Stadspark (V 285 duizend euro)
In de herijkte visie op het Stadspark is de versterking van biodiversiteit een continu aandachtspunt. Voor de versterking van de biodiversiteit in Stadspark heeft de raad in november 2021 besloten een meerjarig project in te stellen. Het totale budget voor dit meerjarige project Biodiversiteit Stadspark bedraagt 285 duizend euro.
De uitvoering is in 2022 nog niet concreet gestart mede door het faillissement van de Gebiedscoöperatie Westerkwartier. Hierdoor zijn ook de activiteiten van de samenwerkende hoveniersbedrijven (SWO) tijdelijk tot stilstand gekomen. Inmiddels zijn via SWO en Stadsbeheer afspraken gemaakt over de extra activiteiten op het gebied van versterking van biodiversiteit en terugdringen van exoten in het Stadspark. Hiermee wordt gestart in 2023.

HW Mesdagplein & Westerhaven (V 220 duizend euro)
In november 2022 heeft de raad besloten het project Aanpak Herwinnen Openbare Ruimte Schildersbuurt & Westerhaven als meerjarig exploitatieproject aan te merken. De bewoners van de Schildersbuurt hebben het HW Mesdagplein als plek aangewezen om aan te pakken. Daarnaast is er als tweede initiatief de wens om in de Westerhaven de openbare ruimte te herwinnen waarbij onder andere nieuw straatmeubilair geplaatst zal worden.
De uitvoering rondom het HW Mesdagplein zal pas in 2023 plaatsvinden. Eén van de oorzaken is dat een aanzienlijk deel van de bomen vervangen moet worden. Deze staan in alle van de 8 plantvakken, daarom is dit een goede kans om gelijk het hele plein aan te pakken.
De uitvoering in de Westerhaven zal grotendeels pas in 2023 plaatsvinden omdat er al enige tijd gesprekken lopen met de winkeliers in de omgeving maar er nog geen overeenstemming is bereikt.

Overige (V 399 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 399 duizend euro.

4.2.3 Wijkvernieuwing

Lasten

Baten

Saldo

Afwijking

-12.466

12.972

506

Batch 1588 (hogere lasten en baten van 9,3 miljoen euro)
Voor de uitvoering van de subsidieregeling 'Versterkingsopgave Groningen Batch 1588' is subsidie van het Rijk ontvangen met een totale omvang tot en met 2022 van 29,4 miljoen euro. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) is de uitvoeringsorganisatie die voor de gemeente Groningen de subsidies richting de bewoners in het kader van Batch 1588 verstrekt.
In de begroting 2022 werd verwacht voor 4,5 miljoen euro aan baten en lasten te realiseren. De daadwerkelijk beschikte subsidie door het SNN voor de Batch 1588 is een stuk hoger gebleken, waarmee er meer voortgang is geboekt dan op voorhand voor 2022 werd verwacht.

Blok B (hogere lasten en baten van 4,4 miljoen euro)
Op 6 november 2020 zijn er bestuurlijke afspraken gemaakt over de versterking in Groningen. Onderdeel van dit Bestuursakkoord is de subsidieregeling ‘Blok B’. Voor de uitvoering van deze regeling is subsidie van het Rijk ontvangen met een totale omvang tot en met 2022 van 20,9 miljoen euro. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) is de uitvoeringsorganisatie die voor de gemeente Groningen de subsidies richting de bewoners in het kader van Blok B verstrekt. Hieronder vallen de verduurzamingssubsidie en de Subsidieverordening funderingsproblematiek Woltersum. In de begroting 2022 werd verwacht voor 2,4 miljoen euro aan baten en lasten te realiseren. De daadwerkelijk beschikte subsidie door het SNN voor Blok B is een stuk hoger gebleken, waarmee er meer voortgang is geboekt dan op voorhand voor 2022 werd verwacht.

Nationaal Programma Groningen (lagere lasten en baten van 559 duizend euro)
In de begroting 2022 hebben we middelen opgenomen toegekend vanuit het Nationaal Programma Groningen die meerjarig kunnen worden ingezet. Niet alle beschikbare middelen zijn ingezet in 2022. In de jaarrekening leidt dit tot lagere lasten en baten van 559 duizend euro.

Sociale ondersteuning aardbevingsproblematiek (V 375 duizend euro)
Samen met het Rijk, regio en GGD is besloten om een integrale aanpak voor sociale en emotionele ondersteuning in het aardbevingsgebied te organiseren. Hiervoor hebben wij via de decembercirculaire 2019 middelen ontvangen. Deze middelen zijn niet volledig besteed.

Lumpsum aardbevingen (V 15 duizend euro)
De in 2022 van het Rijk ontvangen middelen voor het begeleiden van versterken en vernieuwen zijn grotendeels besteed. Een klein deel van de eerder ontvangen middelen is nog beschikbaar.

Overige (V 116 duizend euro)
Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 116 duizend euro.

Risico's

Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkelingen

Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16