Bezuinigingen begroting 2022 (N 5,6 miljoen euro) Het nadeel op de hervormingen bedraagt dit jaar 5,6 miljoen euro. Hierbij gaat het om de volgende onderdelen: • Binnenhalen subsidies (N 1,0 miljoen euro) – baten Voor innovatieve doelen en ambities is op veel thema’s EU-geld beschikbaar. Op dit moment hebben we onze inzet op het daadwerkelijk schrijven van Europese projecten ad hoc geregeld via de capaciteit van verschillende programma’s. Daarnaast heeft de gemeente Groningen een woondeal met de rijksoverheid gesloten. Zo komen Groningse projecten in aanmerking voor een bijdrage uit een speciaal fonds. Door middel van deze maatregel willen we een team vormen om gestructureerd subsidies binnen te halen en te verantwoorden. Het betreft 1 miljoen euro incidenteel voor de jaren 2020 t/m 2023. Deze bezuiniging is tot nu toe niet gerealiseerd en leidt daarom voor 2022 tot een nadeel van 1 miljoen euro. • Organisatorische inrichting (N 2,5 miljoen euro) – lasten Per 2021 is hiervoor een taakstelling opgevoerd, oplopend naar 3 miljoen euro in 2023. Voor 2022 is het te bezuinigingen bedrag bepaald op 2,5 miljoen euro. De inventarisatie van maatregelen heeft niet geleid tot invulling van deze bezuiniging. Voor de begroting 2023 is deze taakstelling via de opgaven opgelost. • Leniger en flexibeler begroten (N 2,4 miljoen euro) – lasten Tegenover het nadeel op leniger en flexibeler begroten staan voordelen bij het gemeentefonds (onderuitputting BTW-compensatiefonds) en de OZB. In de begroting 2022 zijn deze voordelen structureel voor deze maatregel ingezet. Daarmee resteert nog een in te vullen taakstelling van 2,4 miljoen euro. Concrete invulling is nog niet aan de orde. Dat betekent op dit begrotingsonderdeel een nadeel. Op andere programma’s is sprake van voordelen. • Frictiebudget hervormingen (V 763 duizend euro) – lasten In de begroting is voor 2022 is een frictiebudget bezuinigingen beschikbaar gesteld van 763 duizend euro. Deze kan vrijvallen ter dekking van de nadelen op het totaal van de hervormingen. • Extra opbrengst subsidies (N 500 duizend euro) – baten In de begroting was al rekening gehouden met incidentele opbrengsten uit subsidies van de EU of het Rijk. Met ingang van de begroting 2022 is de verwachting uitgesproken dat voor 2022 en 2023 incidenteel 500 duizend euro per jaar extra opbrengsten kan worden gerealiseerd. Deze extra bezuiniging wordt niet gerealiseerd en levert daarom voor 2022 een nadeel op. • Inleenkrachten (V 1 duizend euro) – lasten De bezuiniging op de organisatie vullen wij voor een deel in door een aanbestedingsvoordeel op inleenkrachten van uitzendbureau Randstad. Deze taakstelling is gerealiseerd. Er is 1 duizend euro meer bij directies in rekening gebracht. Nacalculatie loon- en prijsstijgingen (N 5,3 miljoen euro) Directies worden gecompenseerd voor de ontwikkeling van lonen en prijzen. Bij de primitieve begroting maken we daarvan jaarlijks een inschatting. Als de cijfers later afwijken dan stellen we een nacalculatie op. Over 2021 en 2022 hebben wij naar aanleiding van beschikbare cijfers van maart een nacalculatie doorgevoerd. Over 2021 is sprake van hogere loonkosten van 0,18%, veroorzaakt door de nieuwe CAO voor 2021 en 2022. De prijzen zijn met 0,20% gestegen (info Centraal Planbureau). Op basis van een gewogen gemiddelde (80% loon, 20% prijs) komen we voor 2021 uit op een hogere te verlenen compensatie van 0,18%. Over 2022 zijn de loonkosten 0,40% lager. Dit komt vooral door lagere sociale lasten dan waarmee wij in de oorspronkelijke begroting hebben gerekend. De prijzen stijgen ten opzichte van onze raming met 6,40% (info Centraal Planbureau, 19 augustus 2022). Per saldo komt dit neer op een hogere compensatie van 0,96%. Het nadeel voor 2022 bedraagt daarmee 5,3 miljoen euro. De structurele effecten zijn verwerkt in het financieel meerjarenbeeld voor de begroting 2023. Budgetoverheveling (V 8,3 miljoen euro) De raad heeft op 21 december 2022 besloten de budgetten op enkele deelprogramma’s te verhogen met als dekking de hogere bijdrage uit het Gemeentefonds (deelprogramma 4.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien). In dit deelprogramma werd een begrotingsoverschrijding verwacht als gevolg van nacalculatie nominale compensatie (hogere lonen en prijzen) en niet gerealiseerde bezuinigingen. In het deelprogramma zelf was geen budgetoverheveling mogelijk om de verwachte overschrijding te voorkomen. Vanwege transparantie worden de afzonderlijke overschrijdingen zichtbaar gemaakt en niet gesaldeerd met de budgetverhoging. Vrijval weglekbudget hervormingen (V 1,2 miljoen euro) In de begroting is structureel budget beschikbaar voor weglekeffecten in verband met bezuinigingen. Dit budget ad 1,2 miljoen euro is in 2022 niet ingezet en valt daarom vrij. Vrijval budget areaaluitbreiding (V 209 duizend euro) In de begroting is een structureel budget opgenomen van afgerond 209 duizend euro voor areaaluitbreiding maatschappelijk domein. Hierop is in 2022 geen claim gelegd. Er is daarom een voordeel ter hoogte van het genoemde bedrag. Extra dotatie voorziening wachtgelden (oud-)wethouders (N 491 duizend euro) Voor de dekking van wachtgeldverplichtingen van voormalig wethouders hebben wij een voorziening getroffen. De hoogte van deze voorziening kan pas bepaald worden aan het einde van het jaar. Wanneer een oud-wethouder per 31 december nog recht heeft op en gebruik maakt van de wachtgeldregeling, voor de gehele resterende periode uit wordt gegaan van het gebruik van de regeling. Eind 2022 maakten drie oud-wethouders uit het vorige college gebruik van de wachtgeldregeling voor gewezen politiek ambtsdragers. Door bovengenoemde omstandigheden was een extra dotatie aan de voorziening van 891 duizend euro nodig. In de begroting hebben we al rekening gehouden met dotaties aan de voorzieningen voor wachtgelden en wethouderspensioenen van 400 duizend euro. Voor de wethouderspensioenen was geen dotatie nodig in 2022 (zie ook de toelichting bij Vrijval voorziening pensioenen wethouders). Vandaar dat de extra dotatie van 891 duizend euro volledig met de wachtgeldvoorziening is verrekend. In de jaarrekening leidt dit tot hogere lasten van 491 duizend euro. Vrijval voorziening pensioenen (oud-)wethouders (V 1,3 miljoen euro) Jaarlijks, aan het einde van het jaar, berekent een hierin gespecialiseerde derde partij de contante waarde van de verplichtingen voor de voorziening. Enerzijds heeft door een stijgende rente en de daaruit resulterende lagere contante waarde een vrijval van 1,3 miljoen euro plaatsgevonden. Anderzijds heeft een dotatie van 164 duizend euro en een onttrekking van 174 duizend euro plaatsgevonden door wijzigingen in het deelnemersbestand. In de eindstand van de voorziening is tevens rekening gehouden met een indexering van de pensioenen conform de regelgeving rondom de wethouderspensioenen. Pensioenuitkeringen (oud-)wethouders (V 174 duizend euro) De pensioenuitkeringen van een deel van de oud-wethouders waarvoor geen voorziening is getroffen, worden gedekt uit middelen in de exploitatie. In de begroting hebben we hiervoor 443 duizend euro opgenomen. In 2022 bedraagt deze uitkering 269 duizend euro. Dit betekent een voordelig resultaat van 174 duizend euro. DOIB (V 276 duizend euro) In de begroting is jaarlijks een budget beschikbaar voor financiering van concernbrede initiatieven voor vernieuwing en verbetering van de organisatie op het gebied van dienstverlening en bedrijfsvoering (DOIB). Dit budget is in 2022 niet volledig benut. Enkele projecten zijn uitgevoerd tegen lagere kosten dan begroot of konden in mindere mate worden uitgevoerd doordat personeel niet altijd beschikbaar was. Afbouwregeling verzelfstandiging GGD (V 207 duizend euro) Bij de verzelfstandiging van de GGD per 2020 is voor de duur van 2 jaar een overgangsregeling getroffen. Deze regeling is vanaf 2022 niet meer aan de orde. Dit was nog niet in de begroting verwerkt. Deze middelen vallen dus vrij. Young Professional Programma (V 106 duizend euro) In het Young Professional Programma van de gemeente vielen de lasten ruim 100 duizend euro lager uit dan begroot. Dit komt grotendeels doordat een aantal Young Professionals eerder is doorgestroomd naar een reguliere functie en omdat de begeleidingskosten lager uitvielen dan bij de start van het programma was ingeschat. Oekraïne (V 4,8 miljoen euro) De kosten voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne zijn in 2022 begroot op basis van de bekostigingsregeling van het Rijk. Deze bekostigingsregeling is gebaseerd op normbedragen. De werkelijke kosten waren 4,8 miljoen lager. In de loop van 2022 zijn de normbedragen ook naar beneden bijgesteld. Het voordelige saldo zal niet door het Rijk worden teruggevraagd. Crisis Noodopvang Asielzoekers (V 19 duizend euro) In afstemming met het Centraal Orgaan Asielzoekers COA hebben we tijdelijke opvangplekken voor vluchtelingen gecreëerd. Voor de locatie Damsterdiep was hiervoor 1,5 miljoen euro begroot. Deze kosten zijn hoger uitgevallen vanwege de langere doorloop van de opvangduur. Daarnaast is de locatie aan de Sint Petersburgweg geschikt gemaakt voor opvang. Deze kosten waren niet in de begroting meegenomen. Conform de bekostigingsafspraken voor noodopvang worden de lasten van beide opvanglocaties volledig doorbelast aan het COA en zijn daarom resultaatneutraal. Het uiteindelijke positieve resultaat van 19 duizend euro heeft te maken met een niet-begrote uitkering van het COA ter compensatie van voorlichting en communicatie rondom de opvang. Onderzoek Joodse eigendommen (V 47 duizend euro) In 2022 is het onderzoek naar het overheidshandelen met betrekking tot Joodse eigendommen in de gemeente Groningen afgerond. Dit meerjarige project is zowel binnen de planning als het budget gebleven. Gemeentelijke herindeling (V 124 duizend euro) Dit betreft een restant van het meerjarig project voor de gemeentelijke herindeling. De verwachting is dat hier geen claim meer op wordt gedaan vanuit de gemeentelijke organisatie. Bij de jaarrekening vallen deze middelen vrij. Boekenonderzoek Belastingdienst (V 541 duizend euro) Het voordelig resultaat is het gevolg van een principeakkoord tussen de Belastingdienst en de gemeente Groningen. Het onderzoek is afgerond en het grootste deel van de uitkomsten wordt door beide partijen onderkend. Over 3 posten bestaat nog een inhoudelijk verschil van inzicht. Beide partijen hebben een belang om het onderzoek over 2018 af te ronden. Overige (V 161 duizend euro) Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 161 duizend euro. |