Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkvernieuwing en gebiedsgericht werken

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld). In de activiteitentabel reflecteren we op de activiteiten zoals opgenomen in de begroting 2022.

Wat wilden we bereiken (resultaten)

Wat hebben we daarvoor gedaan (activiteiten)

College, Gemeenteraad en Griffie

  • Vlot verloop van de raadswisseling in maart 2022;
  • Nadere implementatie van de werkwijzen van de raad en ondersteunende (digitale) systemen;
  • Een professioneel ondersteunde, goed geïnformeerde raad en fracties die in staat zijn hun werkzaamheden uit te voeren.
  • Er zijn diverse bijeenkomsten voor de nieuwe raad georganiseerd met oog op nadere kennismaking en introductie inhoudelijke onderwerpen (in samenwerking mt de ambtelijke organisatie);
  • Vanuit de griffie is er een nieuw Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad opgesteld;
  • De raadsleden en fracties zijn ondersteund bij diverse hulpvragen, er zijn bijeenkomsten georganiseerd en er zijn vele adviezen aan de raad gegeven.
  • De lange-termijnagenda biedt overzicht van de te bespreken agendapunten voor de komende tijd. De breed opgezette agendacommissie heeft, ondersteund door de griffie, een actieve rol in de agendering van onderwerpen die (in samenspraak met het college) behandeld worden.
  • De griffie heeft samen met ambtelijke organisatie een LTA opgesteld op basis van het coalitieakkoord, waarmee de raad inzicht heeft in de onderwerpen voor kortere en langere tijd en zich zo beter en eerder kan voorbereiden. De agendacommissie wordt ondersteund door de griffie en pakt mede daardoor steeds beter zijn rol.
  • De inwoners van de gemeente Groningen weten hun raad te vinden zodat uitwisseling van informatie plaatsvindt en de betekenis van de volksvertegenwoordiging aan zichtbaarheid wint.
  • De griffie is in 2022 begonnen met een inloop elke woensdagavond voor de inwoners van de gemeente om informeel met de raadsleden in gesprek te gaan. Nu het stadhuis weer beschikbaar is kunnen mensen zich ook weer aanmelden als gasten van de raad bij de raadsvergaderingen. Ook worden er veel schoolklassen van basisschool tot voortgezet onderwijs op het stadhuis ontvangen voor een nadere kennismaking met de lokale politiek.  

Ombudsman

  • Herstel van het vertrouwen van de burger in de betreffende organisaties is een belangrijk doel. De inzet van de ombudsman (interventie) is er daarom op gericht dat de burger zich gehoord voelt naar aanleiding van zijn klacht of probleem (uiting van onvrede). En vervolgens dat het probleem wordt opgelost, er contact wordt gelegd of hersteld of een antwoord op de vraag wordt verkregen als dat bij de betrokken organisatie niet is gelukt.
    Het kan ook betekenen dat de gang van zaken door de ombudsman onderzocht wordt. De uitkomst van het onderzoek kan vergezeld gaan van een oordeel, advies of aanbeveling. Waarbij een ander belangrijk doel is dat de organisatie kan leren van de aangebrachte en behandelde zaken.
  • Na beoordeling van de bevoegdheid heeft de ombudsman de aangebrachte zaken waarvoor zij bevoegd is in behandeling genomen. Voor de overige kwesties zijn verzoekers verwezen naar de instantie waar ze met hun klacht terecht kunnen of hebben verzoekers informatie gekregen. Na 2 coronajaren is het aantal bezoekers van het spreekuur (nog) niet op het niveau van 2018 en 2019. Toen hadden we respectievelijk 197 en 257 bezoekers. In 2022 waren dat er 92.  De ombudsman heeft 66 dossiers die betrekking hebben op de gemeente, in behandeling genomen. Het totaal aantal mensen dat de ombudsman heeft benaderd is vrijwel gelijk gebleven. We zien dat er verhoudingsgewijs meer gebeld en gemaild wordt en mensen minder makkelijk op het spreekuur komen.
    Het aandeel van gemeentelijke kwesties in het totaal van de contacten lag wat lager dan het jaar ervoor (een daling van 11,5%). Het aantal in behandeling genomen dossiers is met dezelfde 26% gedaald, als waarmee het in 2021 was gestegen. De aantallen laten daarmee de gebruikelijke schommelingen zien.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dit jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator eens in de twee jaar gemeten, of is de indicator pas vanaf 2022 in de begroting opgenomen.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2021

Beoogd
2022

Behaald
2022

Zie jaarverslag ombudsman 2020

Geen doelstelling/ afhankelijk van instroom

Toelichting prestatie indicatoren

Ombudsman: Over de inhoud en de aantallen binnengekomen klachten en behandelde dossiers rapporteert de ombudsman jaarlijks (artikel 81u Gemeentewet) aan de gemeenteraad. Zie daarvoor de jaarverslagen.
De ombudsman streeft geen aantallen na, vandaar dat er geen prestatie indicator is opgenomen. De instroom is afhankelijk van het handelen van de gemeente, stichting WIJ, NBK, GGD, Beschermd Wonen & Opvang en van de inwoners en andere betrokkenen bij het handelen van deze organisaties.   

Deze pagina is gebouwd op 07/13/2023 11:52:08 met de export van 07/13/2023 11:43:16