In dit onderdeel geven wij per beleidsveld een toelichting op de afwijking in de baten en de lasten > 250 duizend euro.
Deelprogramma (bedragen x 1.000 euro) | Primitieve begroting | Actuele begroting | Rekening 2022 | Verschil |
---|
Lasten | | | | |
---|
02.2 Veiligheid | 30.850 | 32.091 | 31.185 | 906 |
---|
02.2.1 Ondermijning | 311 | 772 | 152 | 620 |
---|
02.2.3 Maatschappelijke onrust en pol | 505 | 506 | 473 | 34 |
---|
02.2.4 Veiligheid en Zorg | 1.645 | 2.106 | 2.013 | 92 |
---|
02.2.5 Veilige leefomgeving | 7.480 | 7.826 | 7.333 | 492 |
---|
02.2.6 Crisisbeheersing en brandweer | 20.909 | 20.882 | 21.213 | -331 |
---|
Totaal Lasten | 30.850 | 32.091 | 31.185 | 906 |
---|
Baten | | | | |
---|
02.2 Veiligheid | 3.322 | 3.272 | 4.000 | 728 |
---|
02.2.1 Ondermijning | 0 | 0 | 39 | 39 |
---|
02.2.3 Maatschappelijke onrust en pol | 0 | 0 | 96 | 96 |
---|
02.2.4 Veiligheid en Zorg | 531 | 531 | 581 | 50 |
---|
02.2.5 Veilige leefomgeving | 2.774 | 2.724 | 3.284 | 560 |
---|
02.2.6 Crisisbeheersing en brandweer | 17 | 17 | 0 | -17 |
---|
Totaal Baten | 3.322 | 3.272 | 4.000 | 728 |
---|
Totaal Saldo voor bestemming | 27.529 | 28.820 | 27.185 | 1.634 |
---|
Reserve mutaties | | | | |
---|
Totaal toevoegingen | | | | |
---|
Totaal onttrekkingen | | | | |
---|
Totaal saldo na bestemming | 27.528 | 28.819 | 27.185 | 1.634 |
---|
Financiële toelichting
Op veel onderdelen binnen het thema Veiligheid intensiveren we onze inzet. In sommige gevallen zijn middelen toegekend voor de duur van een meerjarig project. Uitwerking van de aanpak van enkele vraagstukken bevindt zich in voorbereidings- of startfase, waardoor de grootste uitgaven in het project in een latere fase worden verwacht. We verwachten de komende jaren de bestedingen te doen die we nu nog niet (hebben kunnen) doen.
2.2.1 Ondermijning | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Afwijking | 620 | 39 | 659 |
---|
Meerjarig project Wietexperiment (V 501 duizend euro) Deze middelen zullen met name besteed worden wanneer het experiment gesloten coffeeshopketen van start gaat, waarvoor we sterk afhankelijk zijn van de ontwikkelingen op landelijk niveau. Het experiment gesloten coffeeshopketen is een meerjarig project dat bestaat uit een voorbereidingsfase en een vierjarige experimenteerfase. De bekostiging voor dit project loopt al vanaf 2020. Op dit moment zitten we nog steeds in de voorbereidingsfase. Door vertraging op landelijk niveau duurt de voorbereidingsfase langer dan gepland. De huidige planning is dat de experimenteerfase op zijn vroegst in 2024 van start gaat. Hierdoor zijn de bestedingen achtergebleven en is nog 501 duizend euro beschikbaar. Overige (V 158 duizend euro) Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 158 duizend euro. |
2.2.4 Veiligheid en Zorg | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Afwijking | 92 | 50 | 142 |
---|
Zorg- en Veiligheidshuis Groningen (V 210 duizend euro) Het Zorg- en Veiligheidshuis Groningen (ZVHG) is een regionaal samenwerkingsverband waar medewerkers van gemeenten, justitie en zorg samenwerken aan een veiliger samenleving. Het ZVHG zit momenteel in een transformatiefase. In 2022 hebben we stappen gezet om de ondersteunende ICT-systemen te vervangen en de personele bezetting op orde te brengen. Vanuit het rekeningresultaat 2021 was in 2022 425 duizend euro beschikbaar als buffer. Deze bestaat uit de extra middelen voor de aanpak van personen met verward gedrag (345 duizend euro) en het resterende voordelige resultaat van het ZVHG over 2021 (80 duizend euro). In 2022 is voor de transformatie een deel van deze buffer benut. Het resterende deel van 210 duizend euro blijft beschikbaar om eventuele tegenvallers voor de jaren hierna te kunnen opvangen. Overige (N 68 duizend euro) Overige verschillen tellen op tot een nadeel van 68 duizend euro. |
2.2.5 Veilige leefomgeving | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Afwijking | 492 | 560 | 1.052 |
---|
Reclamedragend straatmeubilair (V 479 duizend euro) Jaarlijks begroten wij middelen voor reclamedragend straatmeubilair, vernieuwen en bijplaatsen van abri’s (bushokjes) e.d. in de openbare ruimte. Hier is in 2022 geen gebruik van gemaakt. Dit leidt bij de rekening tot lagere lasten van 258 duizend euro. De opbrengsten zijn aan de voorzichtige kant geraamd in de begroting en mede afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt. In deze rekening leidt dit tot hogere baten van 221 duizend euro. Precariobelasting (V 385 duizend euro) Door meer bouwactiviteiten dan begroot zijn de baten voor dit onderdeel 385 duizend euro hoger. Deze baten zijn afhankelijk van conjunctuur, wegenbouw, vraag naar woningen en milieuwetgeving. In de begroting 2023 is deze post met 150 duizend euro naar boven bijgesteld. Herstelagenda Groningen Vooruit (V 110 duizend euro) De herstelagenda Groningen Vooruit is in 2021 tot stand gekomen om ondernemers binnen de sectoren die het meest getroffen zijn door de coronacrisis te helpen met een set aan maatregelen. Het budget betrof 3,5 miljoen euro. Per 31 december 2022 zijn de meeste maatregelen succesvol uitgevoerd. Een aantal maatregelen is niet uitgevoerd omdat er (nog) geen invulling voor was of omdat er toch geen behoefte bleek te zijn door de onvoorspelbaarheid van de gevolgen van de coronacrisis. Dit resulteert in een restantbedrag per 31 december 2022 van ca. 1,3 miljoen euro. In de begroting 2022 zijn de middelen voor de herstelagenda binnen diverse beleidsvelden opgenomen. Binnen dit beleidsveld zijn minder kosten gemaakt dan begroot voor de herstelagenda. Dit leidt tot een voordelig resultaat van 110 duizend euro. Overige (V 78 duizend euro) Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 78 duizend euro. |
2.2.6 Crisisbeheersing en brandweer | Lasten | Baten | Saldo |
---|
Afwijking | -331 | -17 | -348 |
---|
Bijdrage Veiligheidsregio (N 349 duizend euro) Op 2 juli 2021 is in het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Groningen (VRG) de beleidsbegroting voor het jaar 2022 vastgesteld. Na het opstellen van deze beleidsbegroting heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan die herziening noodzakelijk maken. Voor onze gemeente was hierdoor sprake van een stijging van de bijdrage aan de VRG met 349 duizend euro. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de actualisatie van de prijs- en loonindexatie en de gewijzigde OOV-sleutel conform eerder gemaakte afspraken. Overige (V 1 duizend euro) Overige verschillen tellen op tot een voordeel van 1 duizend euro. |
Risico's
Voor een totaal overzicht van de risico's zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Ontwikkelingen
Voor een totaal overzicht van de ontwikkelingen zie Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing